Annons

Justeringslager som påverkar bara ett lager?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Jobbar mycket med justeringslager och håller nu på att göra ett montage med flera olika bilder i olika lager. Nu vill jag lägga ett justeringslager som bara påverkar en utav bilderna som är för mörk. Får inte till det, justeringen påverkar alla bilder.

Någon som vet hur man gör i detta fall?

Lotta

Håll nere Alt-tangenten och klicka precis mellan justeringslagret och underliggande lager. Det blir två "ringar" av muspekaren när du trycker ner Alt precis vid lagergränsen

Ett annat sätt att göra exakt samma sak på är att högerklicka på justeringslagret och välja "Skapa urklippsmask".

Tusen tack, er på fotosidan kan man räkna med!!!

Jag anade att det var något åt det hållet, men fick inte till det. Nu fungerar det utmärkt.

Jag passar på att ställa en till fråga. Vill ha likadan skugga på alla lager (montage av olika produkter med varje produkt frilagd i varsitt lager). Jag gjorde en skugga och kopierade den till dom andra lagren genom att Alt - dra.
Skulle vilja ha *en* skugginställning för alla lager, men kan inte se att det går. Skugga (som är en lagerstil) appliceras på ett lager som jag förstår. Nu går det ju ganska lätt att kopiera, men jag är van från Indesign att man kan skapa en skuggmall (object styles). Någon som vet?

Lotta

ANNONS
Götaplatsens Foto