Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad i färger mellan PS och Windows

Produkter
(logga in för att koppla)

gagga

Medlem
Jag har kalibrerat/profilerat min skärm med Spyder 3 pro. Jag fotar i Adobe RGB. I Photoshop CS4, Zoom Browser, DPP är bildernas färgerna korrekta. När jag konverterar bilden till sRGB och öppnar dem i Windows bildvisare eller internet explorer blir färgerna alldeles för starka och överdrivna. Har även provat att använda funktionen spara för webb i PS dock med samma resultat. Har kontrollerat att samtliga program, även Windows XP, använder rätt profil.Vilket är felet?
 

Omar

Aktiv medlem
Hej

Har ju inte fotat på ett tag, var på Öland fixade lite bilder och lade ut dem, fick samma effekt som du, var väldigt påtagligt med tex denna bild som totalt ser överdriven ut på nätet, men ser OK ut i Photoshop, dvs svagt brunröd, men på nätet väldigt röd. Funderar på om jag missat någon inställning någonstans.

Använder Vista 64

Fotar själv i Adobe RGB, har PS inställd på Adobe RGB, för web konverterar jag bilden till SRGB.

Om jag kollar på thumbnailen i en windowsmapp så ser bilden nedan röd ut, klickar jag på bilden ser den brunröd ut när den öppnas i Windows fotogalleri. Så thumbnailen ser fel ut, klickar jag upp bilden ser den rätt ut i windows fotogalleri, lägger jag ut bilden på nätet ser den fel ut.

Himmla konstigt att thumbnail färgen inte stämmer med den färg man får på bilden när man klickar upp den. Ser du/ni samma skillnad mellan thumbnail och stor bild? Det märks när man har en röd bild.


http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/113357914/original

Mvh

Omar
 
Senast ändrad:

Gimbal

Aktiv medlem
Det beror på att de program ni använder för att titta på bilden inte stödjer färghantering fullt ut. Dvs de bryr sig inte om vilken skärm ni har utan förutsätter att det är den gamla vanliga sRGB skärmen. Det är alltså inget fel på bilden så de flesta med "normala" skärmar eller som använder fullt fungerande program kommer att se bilden precis som det är tänkt.
 

Omar

Aktiv medlem
Hej

Spara denna bild på skrivbordet

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/113357914/original

Det skapas en liten thumbnail på skrivbordet, färgen stämmer överens med bilden som ligger på nätet (länken ovan) mer åt det röda hållet.

Klicka på thumbnailen på skrivbordet, bilden öppnas i windows fotogalleri men i en helt annan färg, mer åt det bruna hållet, så såg bilden ut i PS.

Nu har jag vista 64.

Får ni samma effekt?

mvh

Omar
 

MSLink

Aktiv medlem
Jag har samma problem...

När jag är färdig i Lightroom så sparar jag bilderna till SRGB då de ska visas för skärmar. Men när jag kollar på bilderna i ACDSee så är de alledes för ljusa och när jag kollar bilderna i Windows Gallery är det helt korrekt precis som i Lightroom!

När jag laddar upp bilderna på nätet, och testar både webbläsarna Internet Explorer och Firefox så visar de samma dåliga, ljusa bilder som i ACDsee.

Min skärm är kalibrerad och nu blir jag tokig att färger visar så olika.

Har provat i en annan dator och den visar helt korrekt färger oavsett Lightroom, Webbläsare, m.m.

Omar: Jag öppnade din bild i ACDSee och Windows Gallery så visar de båda olika färger precis som mina egna bilder. Se länk:
http://screencast.com/t/lsur5L5c
 

Omar

Aktiv medlem
Omar: Jag öppnade din bild i ACDSee och Windows Gallery så visar de båda olika färger precis som mina egna bilder. Se länk:
http://screencast.com/t/lsur5L5c
Hej

De bilder du lade upp där kändes det bara som den till vänster är ljusare än den till höger, typ samma färg. Nu lade du upp dem till nätet där de säkert då blev röda, är de inte mer bruna när du öppnar dem i windows galleri på din dator?

Men på min dator var den ena brun och den andra röd om man gjorde som jag nämde ovan.

Mvh

Omar
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Kan vara som Gimbal skriver. Om ni har en skärm som klarar ett större färgspektra så blir färgerna ofta rödmättade om ni har en webbläsare som inte stödjer färgprofiler.

Fick det problemet när jag skaffade en Eizo 2232 WSE, då blev färgerna plötsligt rödmättade eftersom skärmen har ett större färgspektra än många andra, t ex min gamla Samsung skärm.

För att kunna se bilden som den var i Photoshop så fick jag ladda ner Firefox 3 och gå in i inställningarna och sätta att Firefox ska ta hänsyn till färgprofil. Det finns trådar hur man gör detta.

Finns även andra webbläsare som stöjder färgprofiler. Internet Explorer gör det INTE. Den webbläsaren har jag numera slutat att använda.

/Gunnar
 

Omar

Aktiv medlem
Hej

Spara denna bild på skrivbordet

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/113357914/original

Det skapas en liten thumbnail på skrivbordet, färgen stämmer överens med bilden som ligger på nätet (länken ovan) mer åt det röda hållet.

Klicka på thumbnailen på skrivbordet, bilden öppnas i windows fotogalleri men i en helt annan färg, mer åt det bruna hållet, så såg bilden ut i PS.

Nu har jag vista 64.

Får ni samma effekt?

mvh

Omar
Jag ställer frågan en gång till, om nu gör exakt som jag gjort ovan, ser ni också en mer brun bild i ena fallet och en mer röd bild i andra fallet?



Jag ser samma skillnad mellan bilderna på min Eizo HD2441w och som på min Samsung Syncmaster 213T.

Så min tolkning är då att Windows fotogalleri bryr sig om SRGB profilen och det gör inte internet explorer.

Så beroende vilka webläsare folk använder så kommer bilden uppfattas rätt olika.

Mvh

Omar
 

gagga

Medlem
Jag får samma rödstick både i explorer och Windows bildvisare. Vet inte om det har att göra med att jag kör XP.
 

Omar

Aktiv medlem
Jag får samma rödstick både i explorer och Windows bildvisare. Vet inte om det har att göra med att jag kör XP.
Hej

Skumt! jag får ju en mer brun bild och en mer röd bild, väldigt påtagligt just med en sådan färgstark bild.

Har ju inte fixat bilder på länge och kör ju nu med Vista 64 och explorer 8.

Kan någon med Vista testa ovan, kan ju vara den som spökar.

Som sagt får jag samma skillnad på två olika skärmar, men de är kopplade till samma grafikkort Asus 9800GT.

Microsoft borde rycka upp sig och underlätta rätt bildtittande i sina egna program.

Har även för mig att med Microsoft kan man inte kalibrera två skärmar med ett och samma grafikkort, vilket man har kunnat länge i Mac, verkar vara operativsystemets fel.

Mvh

Omar
 

Gimbal

Aktiv medlem
För den stora massan blir det ändå ganska rätt. De använder en enkel skärm och enkla program (som förutsätter sRGB i bilden och en enkel standard skärm) och då funkar det hyfsat.

Problemen blir när du blandar avancerad skärm och "enkla" program, ofta läser programmen färgprofilen i bilden (och så hävdar de sturskt att de stödjer minsann färghantering) men de struntar i färgprofilen för skärmen, och då blir det pannkaka iallafall.

Du har alltså två färgprofiler att ta hänsyn till, den i bilden, och den som beskriver skärmen. Märkligt få program bryr sig om skärmen trots att den uppenbarligen är viktig.
 

Omar

Aktiv medlem
Hej

Gjorde om min test med röda fågelbilden på min gamla bärbara dator, dålig skärm och window xp 32 bitars program.

Samma resultat som min stationära dator, dvs en mer brun bild och en mer röd bild, markant skillnad.

Känns ju tradigt när man sitter med en bild i Photoshop och man fixar till den tills man är nöjd, så ser den helt annorlunda ut på nätet, vilket inte var tanken.

Kan kanske vara min eye-one kalibrator som är lite galen kanske.

Har beställt en ny kalibrator, en Spyder 3 Elite och skall se om det kan göra någon skillnad? tror dock inte det.

Mvh

Omar
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Det finns en bra testbild för detta här:

http://www.color.org/version4html.xalter

Om bilden stämmer i alla olika program som du använder för att titta på den med så är det nog PS-inställningarna som inte riktigt stämmer, om den INTE stämmer i något program så har du nog hittat problemet.

MVH Joakim
 

peber

Aktiv medlem
Hej

Spara denna bild på skrivbordet

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/113357914/original

Det skapas en liten thumbnail på skrivbordet, färgen stämmer överens med bilden som ligger på nätet (länken ovan) mer åt det röda hållet.

Klicka på thumbnailen på skrivbordet, bilden öppnas i windows fotogalleri men i en helt annan färg, mer åt det bruna hållet, så såg bilden ut i PS.

Nu har jag vista 64.

Får ni samma effekt?

mvh

Omar
Jag sitter med en helt ny Eizo Flexscan S2242W skärm kalibrerad med Eizo Easypix som är en förenklad Spyder3 vad jag förstått. Kör Vista32. Om skillnaden mellan tumnageln och den stora bilden ska vara tydlig så ser jag ingen skillnad mellan dem... Mysko...

/Per
 

Omar

Aktiv medlem
Hej

Jag börjar misstänka att det är min Eye-one kalibrator som är boven, har beställt en ny spyder 3 kalibrator och återkommer.

Ser ju en mera brun bild och mer rödaktig bild på både min stationära dator och bärbara dator och båda är kalibrerade med Eye-one.

Får nog min nya kalibrator i morgon

Mvh

Omar
 

peber

Aktiv medlem
Vet inte om det tillför något men eftersom jag sedan förra veckan har en skärm med "Wide Gamut" så har jag kollat lite på det här med färghantering på webben. Internet Explorer klarar inte att hantera färgprofiler, inte ens IE8 gör det vad jag vet. Firefox gör det men man måste slå på funktionen vilket jag har gjort. Om jag tar upp den stora bilden på nätet så ser det ut så här med IE8 till vänster och Firefox 3 till höger. Ganska så olika färger, i alla fall på min skärm...

/Per
 

Bilagor

Omar

Aktiv medlem
Hej

Min polare fick testa min eye.one kalibrator och fick fram att den var paj. undrar hur den har gått i sönder? kanske aldrig fungerat bra?

Skall bli intressant att testa spyder 3.

Mvh

omar
 

MSLink

Aktiv medlem
Det är som att Lightroom arbetsyta visar fel färg, det är mer rödare än när man exporterar till JPG. Testade Photoshop och det visade rätt direkt båda arbetsyta och spara som web "SRGB".

Hur gör man så att Lightroom visar rätt? Är det något inställning man ska göra? jag har letat runt olika inställningar i Lightroom men hittar inte det?

Omar: För mig är det rödare istället för brun som visas på din skärm.
 

Omar

Aktiv medlem
Hej

Skall förstås först fixa en bra kalibrering men nya kalibratorn.

Sedan har jag tittat på Soft proofing för sRGB för web, men undrar om det är så viktigt egentligen? Det är ju ett ytterliggare steg och det finns så många variabler där ute bland de som tittar på ens bilder.

"In reality, soft proofing apps for sRGB is useless, since if you do it right, you will NOT see a difference at all. This owes to the fact that most monitors are approximately sRGB in gamut."

http://lagemaat.blogspot.com/2007/12/softproofing-for-srgb.html

Den artikeln är ju visserliggen lite gammal och fler och fler har kanske skärmar med "wide gamut"

Mvh

Omar
 

MSLink

Aktiv medlem
Nu har jag äntligen löst mitt problem och hoppas att jag kan hjälpa er ur det här. Windows Vista har egen färghantering och så ska man ändra där till SRGB IEC61966-2.1 då är problemet löst.. Lightroom visar rätt färger nu och när jag sparar som SRGB då är det också rätt i skrivbord även internet explorer/firefox :)
 
ANNONS