|
|
#1 |
|
|
Hallå!
Jag hittade pappas gamla Konica Autoreflex TC hemma med 4 st objektiv! Det skulle vara nice att försöka använda objektiven på min Nikon D80, är det möjligt att bara sätta på eller skulle man behöva en adapter mellan linsen och kamerahuset? David |
| Besvara med citat |
|
|
#2 |
|
|
Det går inte att bara sätta dit objektivet (då hade du väl redan provat, eller hur?)
Rent teoretiskt så skulle det gå att sätta dit en adapter eftersom avståndet mellan bajonetten och sensorn/filmen är mindre på Konica-kameran än på en Nikonkamera. Men om det existerar sådana vet jag inte. Hur som helst så blir det helt manuellt med bländare och fokus. |
| Besvara med citat |
|
|
#3 |
|
|
Nej, det förstår jag :)
Jo, jag har googlat lite men jag är osäker på om jag har hittat något som skulle funka.. Hade vart lite kul om jag fick det att funka :) |
| Besvara med citat |
|
|
#4 |
|
|
Hej !
Det finns massor med bra trådar på fotosidan, denna tex: http://www.fotosidan.se/forum/showth...83#post1821283 //MW |
| Besvara med citat |
|
|
#5 |
|
|
Tack ska kolla igenom lite :)
|
| Besvara med citat |
|
|
#6 |
|
|
Konicas AR-fattning och NIkons F-fattning är faktiskt tillräckligt lika i måtten för att det ska gå att montera ett AR-objektiv på en F-kamera. Jag avråder dock från att prova utan att ha läst på ordentligt om vad som kan gå fel. Man får t.ex. inte vrida fast objektivet helt, för då får man trubbel ...
Fokus till oändlighet får man inte heller, men det går att ta bilder. En adapter är en mycket bättre idé, men jag vet inte om skillnaden i registeravstånd är tillräckligt stor för att en adapter ska få plats. |
| Besvara med citat |
|
|
#7 |
|
|
Oj, nu tänkte jag lite fel inser jag...
Du ville ju sätta ett Konica-objektiv på en Nikonkamera, då blir det ju tvärt om... Eftersom konicaobjektivet har ett fokalavstånd på ca 40mm och Nikon ca 46 mm så går det inte att använda en adapter eftersom objektivet kommer för långt ifrån sensorn hur man än gör. |
| Besvara med citat |
|
|
#8 |
|
|
Okej.. Men är det så på andra modernare kamerahus t.ex. Canon?
|
| Besvara med citat |
|
|
#9 |
|
|
Canon har också ett längre registeravstånd (44mm) än vad Konica hade på AR (40,5mm).
|
| Besvara med citat |
|
|
#10 |
|
|
Konica AR-objektiv går att använda, med adapter, på spegelfria systemkameror. Jag vet att det finns adaptrar till Micro Four Thirds och Sony NEX, men det finns antagligen också till Samsung NX, Fuji XPro-1, Pentax Q och Nikon 1.
|
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
| Taggar |
| d80, gamla objektiv, konica, nikon |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:25.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar