Annons

Avgöra skick på gamla Carl Zeiss objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustin

Ny medlem
Hej!

Jag har fått ärva några objektiv tillsammans med en gammal Contax 139Q från 80-talet. Jag skulle behöva ha hjälp med att avgöra skicket på dessa objektiv då jag tänkte köpa en modern spegellös kamera och använda dessa vintage-objektiv till.

Objektiven är köpta i Tyskland 1984 och blev också omhändertagna av en pedant farfar. Fokusringen och bländaren går som de ska.

Jag har ingen erfarenhet i fotografering och utrustning så jag vet inte vilket slitage som är acceptabelt och som inte påverkar bilderna. Jag har dock noterat att det finns några enstaka små fina repor och prickar på glasen vilket är lite oroväckande för en amatör som mig. Jag försökte ta så bra bilder som jag kunde med min mobil, hoppas att det går att se någorlunda bra.

Tycker ni att detta är repor/defekter på objektivet som kommer påverka bilderna om jag sätter objektiven på en modern spegellös kamera?

Jag är hjärtligt tacksam för all hjälp som jag kan få.

Med vänlig hälsning,
Gustin
 

Bilagor

Melker Humala

Aktiv medlem
Det kommer nog inte vara några problem. Du kan prova med glasögonputsmedel och en glasögonputsduk lite försiktigt men gno inte för hårt då antireflexbehandlingen är ömtålig. Frontlinsen kan i princip vara väldigt smutsig/repig utan att det märks så mycket medan det är tydligare på den bakersta linsen närmast sensorn. (Ja sensorn inte censorn som en del skriver censor har med censur att göra och sensor med sensorer...ja ni fattar men det stör mig :) ) Det som möjligtvis kan hända med en repig lins är att man tappar en del kontrast då ljuset sprids "okontrollerat" vid repan. Har man ett objektiv man gillar i övrigt så kan man prova att fylla i repan med en svart spritpenna. Det gör att man stoppar ljuset att spridas okontrollerat vid repan. Är det en enstaka repa så tappar bara någon promille av ljusmängden så det är värt att prova. Skulle det inte bli bra så går det bort med glasögonputset. Detta gäller framför allt frontlinsen men det kan gå även med den bakre.

Damm mellan linserna är inte så mycket man kan göra nått åt själv men bilderna tyder på att gluggarna är i riktigt fint skick så jag tror inte att du behöver använda någon spritpenna på dem.

Jag måste dessutom gratulera dig till ett 35mm 1.4 Carl Zeiss. Det är gissningsvis både ovanligt och dyrt.
 

Måns H

Aktiv medlem
Instämmer i Melkers bedömning. Ingen svart färg, det räcker med att göra rent åtkomliga linsytor. Fina grejor detta! Objektiven är ju byggda för småbildsformatet, numera kallat FF, 24x36 mm sensorstorlek. Jag tror att om du ska skaffa modern kamera, välj en sån. Sen behövs en adapter, det finns mycket kompetens här på Fotosidan om du letar lite.

En detalj som kan vara besvärlig är samarbetet mellan nya kameran och äldre objektiven då det gäller exponeringen. Ibland funkar det perfekt. Ibland tar kameran bilderna med full öppning på objektivet fast man vill använda en mindre bländaröppning. Ibland går det bäst att använda manuellt läge. Man lär sig, men det tog mig ett tag att inse "problemet" eftersom bilderna blev rätt bra även på max bländare.

Kameran är ju för film men var rädd om den, en fin sak även om den är mer japansk än tysk! Länk:

 

Per S

Aktiv medlem
Om du tänker använda objektiven med en spegellös fullformatskamera är det inte så svårt att hitta en adapter. Skaffa då en bra = påkostad adapter med fin mekanisk kvalitet.

Om du tänker använda objektiven på ett APS-hus eller m43-hus, bör du skaffa en fokalreducerande adapter, till exempel en från Metabones eller Viltrox. De är ganska dyra, men nödvändiga för att få verklig glädje av den fina optiken.

Jag har själv flera Contax-objektiv, bland annat 1,4/85 mm, och med en vanlig adapter blir bildresultaten bara acceptabla när jag använt dem på ett par olika m43-hus (både från Olympus och Panasonic). En fotohandlare som var väl insatt i problematiken sa att för att få bra resultat med Contaxobjektiven så var det i mitt fall nödvändigt att använda en fokalreducerande adapter. Det kan det nog vara värt, även om jag själv inte har skaffat någon - ännu ... ;-)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Fina objektiv som du ska vårda. Verkar vara i mycket fint skick, enligt bilderna så finns det inga skavanker att orda om.
Köp en fullformats spegellös kamera och en bra adapter så blir du nöjd.
Med en kamera, zoomobjektiv typ 24-70mm eller 24-105mm och dessa två objektiv så har du en fin utrustning.
Contax-objektiven har stor bländaröppning (hög ljusstyrka) vilket är användbart och kompletterar ett zoomobjektiv på ett utmärkt sätt.
Gamlingarna har manuell fokusering så man kan egentligen inte jämföra dem med objektiv som har autofokus.
 

Gustin

Ny medlem
Tack alla för ert engagemang!

Jag skickade iväg min 139Q på service och genomgång så ska fota lite analogt först tänkte jag.

Ha det fint!
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det har hänt en del bara på det året som gått sedan du startade tråden.
Gamla skruvobjektiv av hög kvalitet blir mer och mer eftertraktade i takt med att intresset för analogt foto skjuter i höjden.
Var rädd om dina Zeissjuveler. Och jag tycker att de ska sitta på rätt kamera dvs. en Contax eller Yashica för film som de var gjorda för.
Jag har precis skaffat mig en Yashica, samma modell som jag hade för ca 40 år sedan. Med några Yashica ML objektiv, samma fattning som Contax givetvis.
 
Har själv en del Zeiss optik. Båda har ett värde då de har stor bländaröppning. Tillhörde sin tids bästa optik. Ser inte ut vara mer än damm. En bra kamera mekaniker kan även rengöra dem invändigt men det är nog inte värt pengarna. Med bra adaptrar väl värda att fota digitalt med.
 

StanM

Aktiv medlem
Jag kollade på ebay.de, sålda objekt.
Contax 85/1.4 har sålts i spannet 350 - 700 Euro.
Contax 35/1.4 har sålts i spannet 950 - 1170 Euro.
35:an är tydligen mer ovanlig än 85:an, det har inte sålts många exemplar av detta objektiv.
Till TS, tänk inte så mycket på värdet, tycker jag, använd farfars fina objektiv och kamera och njut.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag kollade på ebay.de, sålda objekt.
Contax 85/1.4 har sålts i spannet 350 - 700 Euro.
Contax 35/1.4 har sålts i spannet 950 - 1170 Euro.
35:an är tydligen mer ovanlig än 85:an, det har inte sålts många exemplar av detta objektiv.
Till TS, tänk inte så mycket på värdet, tycker jag, använd farfars fina objektiv och kamera och njut.
Och kurvan pekar uppåt. Sorgligt för mig men guld för den som sitter på Zeiss Contax objektiv.
 

Gustin

Ny medlem
Vad roligt att få så mycket engagemang från er som kan mycket om foto, superkul för en amatör som jag. Det var analogt foto som jag egentligen ville börja med så ska nog hålla mig till det ett tag åtminstone och lära mig via det.

Jag ska absolut vårda dom med omsorg J O Härnström ! Jag är en avdankad perfektionist så utrustningen kommer både vårdas och användas noggrant.

Jag vet att de är värda en slant som diskuterats ovan, men lite beroende på skick givetvis. De är inte i Mint Condition men absolut välvårdade och i gott bruksskick.

Möjligtvis att fokusringarna går lite tort på objektiven utan att ha något att jämföra med. De ger ifrån sig ett mycket lågt/subtilt hasande ljud när man vrider på fokusringen, men dom går dock mycket mjukt och känns väldigt "smooth". Är detta ett problem som bör åtgärdas?

Har också märkt att på 85mm-objektivet finns det längs med ytterkanten små ljusa prickar på ett glas inuti objektivet. Är detta så kallat "haze" och är det början till "fungus"? Behöver jag göra någonting åt det/går det åtgärda? Hur påverkar det bilderna? Försökte ta så bra bilder jag kunde med mobilkameran, men det är väldigt svårt att se om man inte lyser igenom med en grymt stark lampa.IMG_2814.jpegIMG_2820.jpeg
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Kul att du ska använda dem och på riktigt (analogt).
Som du säger är det svårt att via bilderna avgöra om det är smuts, damm eller fungus på glasen. Men det verkar ändå vara i så liten omfattning att du inte behöver åtgärda något. Det kommer inte att påverka bilderna.
Visst går det att rengöra objektivet, glasen och smörja fokuseringen. Men varför?
Ljudet från snäckgången kan tom. försvinna om man motionerar fokusringen ordentligt i bästa fall.

Tidigare idag kikade jag runt i olika annonser på Sonnar 2.8/85mm. På ebay fanns det många till salu.
Hur olika säljare bedömer skick varierar väldigt mycket. Generellt verkar det som att de flesta bedömer att lite fungus inte är så farligt. Även de som har mer fungus än vad som syns på dina bilder. Priserna åker bergochdalbana.
 
ANNONS