Annons

Nikkor 24-70 f/2.8 G ED

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikpea

Ny medlem
Hej !

Har en 24-70/2.8 som genererar bra bilder som jag är mycket nöjd med, men på senare tid har zoomringen börja gå "trögt" mellan 50-70mm. har kollat runt på nätet och det verkar som att detta kan hända på just på denna glugg. Någon som har/har haft liknande problem samt vad en eventuell rep kan kosta ?
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Jag var oförsiktigt och drog ned kameran med 24-70 och objektivet slog i bänken jag reste mig från. Den tog fortfarande bra bilder, men zoomringen gick trögt vid 35 mm. Har precis fått tillbaka den från Nikon och det kostade ca 1900 kr att reparera.
 

Mikpea

Ny medlem
Jag var oförsiktigt och drog ned kameran med 24-70 och objektivet slog i bänken jag reste mig från. Den tog fortfarande bra bilder, men zoomringen gick trögt vid 35 mm. Har precis fått tillbaka den från Nikon och det kostade ca 1900 kr att reparera.
Lite nyfiken, stod det vad dom hade utfört för arbete på servicefakturan ? Har inte haft någon åverkan på mitt exemplar (ca 2 år gammalt) utan smidigheten i zoomringen har gradvis blivit sämre.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Så här står det på fakturan:

- Byte av zoom
- Kontroll, injustering av optiska axeln och AF
- Rengöring

Reservdelar
- Rear fixed ring unit
- Zoom ring
 

Mumiemonstret

Aktiv medlem
Jag var oförsiktigt och drog ned kameran med 24-70 och objektivet slog i bänken jag reste mig från. Den tog fortfarande bra bilder, men zoomringen gick trögt vid 35 mm. Har precis fått tillbaka den från Nikon och det kostade ca 1900 kr att reparera.
Då säger jag grattis. De ville ha 8.550 kronor för att göra samma sak på mitt 24-70, som i och för sig zoomar oerhört trögt efter att jag tappat det från stolshöjd i en linoleummatta. Jag hämtade tillbaks det och letar efter en annan reparatör. Jag undrar om detta objektiv verkligen är så robust som det känns.
 

joyn

Aktiv medlem
24-70 är

betydligt sämre att tappa i backen än föregångaren 28-70, Nikon i Solna är duktiga och lurar ingen vad jag vet, jag har lämnat prylar där några år. Jag har kvar min 28-70 som jag drog i backen så jävla hårt att en 24-70 hade blivit flis men det fixade Nikon för 2000 kr. Optiskt är 24-70 bättre 28-70 tålde mer stryk.
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Håller med Damm på sensorn: de välbyggda grejerna har just tyngden emot sig vid tappskador. F.ö. borde det vara näst intill omöjligt att jämföra hållfastheten vid den typen av olyckor, om man inte kan åstadkomma två helt identiska tapp då.
 

Mumiemonstret

Aktiv medlem
Ja, det blir nog till att köpa ett lättare objektiv när jag nu inser att det inte är lönt att reparera detta.

Tack för de 11.208 bilderna, 24-70!
 

mattew

Aktiv medlem
Jag var oförsiktigt och drog ned kameran med 24-70 och objektivet slog i bänken jag reste mig från. Den tog fortfarande bra bilder, men zoomringen gick trögt vid 35 mm. Har precis fått tillbaka den från Nikon och det kostade ca 1900 kr att reparera.
Reparerade du den på Nikon i Solna?
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag trodde att själv är bäste dräng när jag "reparerade" mitt Nikon 18-70 . Jag lyckades fixa det kärvande zoomläget (dra åt lösa skruvar) men orsakade istället ett major fel på autofokusen som nu hoppar som ett flipperspel helt plötsligt. Lämna in på Nikon kostar i runda slängar 2500:-. Så nu har jag ett manuellt 18-70 ;-)
 
ANNONS