Annons

A7II lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Enl Sigma är E bajonetten lite smal för ljusstarka objektiv i FF. Jag undrar då hur en flyttbar sensor i kombination med den lilla diametern på E fattningen går ihop. Finns en risk att införa mekanisk vignettering eller andra artefakter mot bildkanten?
 

A.Dent

Aktiv medlem
Hoppla, det gick snabbt!
Sony A7II officialy announced in Japan!
http://www.sonyalpharumors.com/sony-a77i-officialy-announced-in-japan/

Hot notes:
The A77II indeed has an amazing 5 axis stabilization!
It has a faster hybrid AF.
It records XAVC-S (See specs below)
There are also many of small design change (see pictures below)
Release date for the camera is December 5.
Price is 190,000 yen (current conversion: 1300 Euro or $1,600). Although I am sure price in Dollar will be lower
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Detta låter ju synnerligen intressant, då får man alltså bildstabilisator på alla objektiv, nya som gamla oavsett fabrikat, stämmer det eller har jag missuppfattat nått?
Japp, det stämmer. Om detta är sant så kommer jag lätt att uppgradera min A7:a. Är det något jag saknar från min Olympus så är det just IBIS. Fungerade väldans bra och gör det betydligt lättare att vara kreativ med vinklarna när man fotograferar. Speciellt med A7:an känner jag att skakoskärpa har varit betydligt mer problematisk än med de apsc- och m43-kameror jag tidigare haft.
 

PMD

Aktiv medlem
Trevligt! Den allra största bristen hos E-mountkameror är åtgärdad!
(Hoppas IBIS kommer i APS-C-modellerna också.)

Den nya designen ser mycket bra ut. Ett större grepp med ett extra inmatningshjul och den nya placeringen av avtryckaren bör ge bättre ergonomi än hos föregångaren. (Det var lite Nikon F över avtryckarplaceringen på första A7-modellen).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jaha, så blir det tydligen IBIS till slut i A7:eek:rna även om en del inte trodde det var tekniskt möjligt precis som diskussionen en gång gick innan A900 såg dagens ljus och Sonys markandsfolk sade att SSS med FF inte var någon "issue" längre.

Man undrar ju kanske ändå lite över drivkrafterna. Om man skyndat på detta för att ta udden av kritiken mot det begränsade utbudet av objektiv till E-mount, så kanske man lyckas med det trots allt. Hoppas bara att man inte tappar fokus från E-mountobjektiven för det, för de behövs trots allt. Men visst kommer detta att vara väldigt välkommet. Ingen tvekan om det.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Någon moderator kanske kan ändra rubriken på tråden till "Sony A7 II lanserad". Det var knappast ett rykte om den.

A7 II kan bli mitt steg till fullformat. När A7 kom förra året var det lite tidigt att köpa ny kamera. Dessutom hade den ingen stabilisering. Jag gillar gamla manuella objektiv så spegellöst passar mig. A7 II med IBIS blir perfekt...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
För annat än sportfoto, i kombination med EA4 adapter ersätter denna en FF A fattningskamera på ett bra sätt - förutsatt att kombon FE med bildstabilisator fungerar bra. Då det inte finns några ljusstsrka FE zoomar och få ljusstarka FE fasta är detta den första FE kamera som verkar vara en potentiell ersättare till A kamerorna. Att det inte lär fungera så bra för sportfoto (ingen sensor PDAF har hitintills lyckats bra i halvdant ljus) spelar nog mindre roll för Sonyägare då den absolut största andelen sportfotografer sedan länge lär köra Nikon/Canon.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Enl Sigma är E bajonetten lite smal för ljusstarka objektiv i FF. Jag undrar då hur en flyttbar sensor i kombination med den lilla diametern på E fattningen går ihop. Finns en risk att införa mekanisk vignettering eller andra artefakter mot bildkanten?
Berättigad undran. Min uppfattning är att den mindre fattningsdiametern gör det besvärligare att konstruera framförallt ljusstarka FF-objektiv som inte vinjetterar (med APS-C-objektiv bör det knappast bli några problem alls).

Sigma har faktiskt INTE sagt att E-bajonetten är för smal för ljusstarka objektiv i FF - detta är en förvanskning som spridits av (med- eller omedvetna) "Sonyhatare"... Vad Sigma verkligen har sagt är att den smala E-fattningen FÖRSVÅRAR för dem att konstruera bra och ljusstarka FF-objektiv (inget kontroversiellt med detta, det försvårar för alla). Men att Sigma sa samma sak om Nikons F-fattning har bekvämt gallrats bort för att effektivare kunna slå "Sony-fanboys" i skallen med ett för ändamålet "bättre anpassat" argument. :-(
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jo, helt rätt - besvärligare. Men var går gränsen för "för besvärligt"? Man skall komma ihåg att Sony har ingen FE glugg ljusstarkare än f/1,8 och detta en normal.

Skall man d u flytta sensorn i sidled så undrar jsg bara. Vi får invänta tester.

Sedan skall man komma ihåg att hitintills efter alla år har det ännu inte tillverkats något objektiv bättre än f/1,4 med AF till Nikon med citerad anledning - den smala bajonetten.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Bildstab?

Detta låter ju synnerligen intressant, då får man alltså bildstabilisator på alla objektiv, nya som gamla oavsett fabrikat, stämmer det eller har jag missuppfattat nått?
Någon som vet hur stor skillnaden är i praktiken mellan denna 5-axliga och den som finns i A-mount?
Har det större betydelse för video?
 

PMD

Aktiv medlem
Eftersom jag inte har någon egen erfarenhet av bildstabiliseringen i A-mount-kamerorna, så kanske mitt svar inte är så intressant för dig, men jag har erfarenhet av den 5-axliga bildstabiliseringen i Olympus E-M5. Förmodligen är det samma teknik i A7II (Sony har ju köpt in sig rejält i Olympus för $645 miljoner så nånting ska de väl få ut av det).

Bildstabiliseringen i E-M5 är mycket bra (klart bättre än deras bildstabilisering i de äldre PEN-kamerorna) och för video är den riktigt bra, så jag tror att man kan förvänta sig att A7II har bättre bildstabilisering än t.ex. A99, men "the proof is in the pudding" som man brukar säga, så vi får väl avvakta tester.

I Olympuskameror med den 5-axliga stabiliseringen får man stabiliserad sökarbild, så det bör man få i A7II också. Jag vet inte om man får det i SLT-kamerorna.
 

PMD

Aktiv medlem
Sony har nog kontakt med gud eller tomten!
Det verkar som man kan ställa in valfri brännvidd på IBIS så att den fungerar på alla gamla manuella objektiv oavsett adapter.
Det ger mig ännu mer vatten på min kvarn om att det är Olympus bildstabiliseringsteknik som används. I de kamerorna kan man nämligen göra precis det du beskriver.

[Tillägg]
Enligt SAR påstår Sony att de inte har "lånat" tekniken från något annat bolag utan att den är "fully proprietary". Fan trot. Säkerligen är bildstabiliseringen för A7II konstruerad av Sony, men nog vore de rätt dumma om de inte utnyttjade basteknik från Olympus för att utveckla systemet?
Japanska kameratillverkare är ju kända för att licensiera teknik kors och tvärs mellan sig, och har man en stor aktiepost i ett annat kameratillverkande bolag så höjer det knappast tröskeln för sådant.
[/Tillägg]

A7II gick nu från vill ha till SKA ha ;-)
Ja, jag börjar också få väldigt svårt att låta bli att köpa A7II. :)
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
184560 Yen på japanska Amazon.

Det är ungefär 11600 kronor. Med 25% påslag för moms så hamnar man ungefär där Nikons och Canons "instegs"-småbildskameror ligger. Helt OK pris, m.a.o.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Någon som vet hur stor skillnaden är i praktiken mellan denna 5-axliga och den som finns i A-mount?
Har det större betydelse för video?
Hittade ett Youtube-klipp som ska vara en officiell presentation från Sony:
https://www.youtube.com/watch?v=svbUXedWsbA

I texten under videofilmen står det: .
α7 Ⅱ 5-axis SteadyShot INSIDE from Sony: Official Video Release 2 min 8 sec lång
Publicerades den 19 nov. 2014
5-axis image stabilization (5-axis SteadyShot INSIDE)
The remarkable new 5-axis image stabilization system dramatically expands your range of expression by compensating for five types of camera shake during handheld shooting of still images and movies.
---

I videon visar de skillnaderna mellan denna 5-axliga stabilisering inkopplad resp. urkopplad under handhållen videofilmning.
 
ANNONS