Annons

5D Mark III som allaround-kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

CrazzlY

Aktiv medlem
Efter att ha varit Nikon trogen i ett antal sekel så har jag nu kommit fram till att jag har växt ur min nuvarande utrustning (D300, 17-55, 18-200, 70-300, SB-900) och vill ta steget över till fullformat. Anledningen till att jag skriver i detta forum, är att jag hade betydligt mindre händer när jag köpte den 2009. När jag nu håller i den känns den helt enkelt inte bekväm (för liten) i handen.

Trots detta har jag funderat på att uppgradera till D800E - då den begagnad erbjuder bra prestanda i förhållande till ett överkomligt pris. Däremot var jag förbi en fotobutik i Stockholm idag, för att klämma och känna på både D810 (samma storlek som D800) och givetvis 5D Mark III.

Jag är SÅ glad att jag gjorde det! 5D Mark III känns som handen i handsken jämfört med D810, som känns som en ihoptryckt kub - kort sagt. Nu må 5D Mk III vara lite större, mer rektangulär - men herregud vad skön den var att hålla i handen!

Frågan är nu, hur 5D Mark III är i praktiken. Är den såpass "allaround" som alla säger, eller vart faller den kort någonstans? Måste självklart läsa lite tester etc, men är det någon som på en gång kan säga ja/nej till ett systembyte i och med det jag skrivit ovan?

I övrigt passar jag på att fråga om det är någon idé att lägga pengarna på en bättre begagnad 5D Mark III, i och med att den redan är tre år gammal? En ersättare / efterföljare borde väl inte vara allt för långt borta... Eller?
 

F.Holmberg

Aktiv medlem
Jag har använt uteslutande canon, har idag en 6D men har tidigare haft 5D mk3, så jag kan inte göra en personlig jämförelse mot nikon, men av vad jag sett och hört på nätet (och även lekt med Nikonägares bildfiler) så är ju D800/D810 klart bättre vad det gäller dynamicrange på låga ISO. Jag trivs dock bra med canon och dess objektivpark :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Visst är 5D Mark III allround - det är därför den är så populär bland pressfotografer. Kameran har 6 bilder/s, bra autofokus, högt max iso, tåligt kamerahus, hörlursutgång, tyst seriebildstagning osv. Men kameran är inte marknadsledande på alla punkter. Den är trots allt tre år gammal.

Nikon D750 är väl den närmaste konkurrenten och den ger lite högre bildkvalitet generellt.
 

CrazzlY

Aktiv medlem
Såg precis att den här tråden borde ha legat under "Canon Pro" segmentet. Någon admin som kan flytta den?
 
ANNONS