Annons

Alla mina bilder stulna !! på Wallpart.com

Produkter
(logga in för att koppla)

mstoltz

Aktiv medlem
Hej

Jag fick tips på att mina bilder hade blivit stulna och såldes via en sida som heter Wallpart.com
Och mycket riktigt, när jag gick in där så jag till min fasa att alla mina bilder var till salu.

När jag sedan söker på vänners sidor och namn, så ser jag att även dom blivit drabbade.

Detta vill jag ju anmäla, men hur och vart gör man detta ?
Om dom har sålt nån bild så vill jag naturligtvis ha ersättning för detta.

Men vart kan jag anmäla detta ?

MVH
Morgan
 

Modestil

Aktiv medlem
Hittade många av mina bilder också. Men det kan bero på ett de använder en sökmotor på något sätt. Eftersom bilderna inte finns i deras server.
 

jeduven

Aktiv medlem
Deras syfte är att locka av eventuella kunder deras kontouppgifter mm genom att erbjuda billiga posterutskrifter av valfri bild som ligger på nätet. För att hitta lämpliga lockbilder på nätet så länkar de helt enkelt det som hittas av t.ex. Google till deras hemsida utifrån vad som söks. Kunden kommer aldrig att få någon beställd poster och någon bild blir aldrig stulen. Det som händer är att den blåögda kunden blir av med kontouppgifter mm. Jämför gärna med all e-post som innehåller mångmilionbelopp i arv från någon väldigt avlägsen släkting eller nåt....
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hej

Jag fick tips på att mina bilder hade blivit stulna och såldes via en sida som heter Wallpart.com
Och mycket riktigt, när jag gick in där så jag till min fasa att alla mina bilder var till salu.

När jag sedan söker på vänners sidor och namn, så ser jag att även dom blivit drabbade.

Detta vill jag ju anmäla, men hur och vart gör man detta ?
Om dom har sålt nån bild så vill jag naturligtvis ha ersättning för detta.

Men vart kan jag anmäla detta ?

MVH
Morgan
Grattis, de vill tydligen ha dig som medbrottsling :)

Internet är en underbar sophög av massor med skitlänkar och ibland hittar man t.o.m. ett och annat guldkorn - om man har lite tur. Någon har tydligen hittat "sina" guldkorn i dina f.d. bilder men varför lade du ut dem på nätet om du är rädd om dem?
 

andreassofus

Aktiv medlem
Säljer dom bilderna som dom är eller hur gör dom ? Eller förstorar dom upp bilderna? Oftast lägger man ju inte upp så stora bilder på internet.

Har själv inte kollat om mina bilder finns med men grattis Morgan , dom verkar ju gilla dina bilder :)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Nä, de verkar inte bry sig om att leverera någonting överhuvudtaget, sitter bara och tar emot de pengar som de får in från bildköpare.

Och de bryr sig inte ett skvatt om hur bilderna ser ut - de länkar väl i princip till alla bilder de hittar.
 

zwinto10mm

Aktiv medlem
Jag hittade några av mina bilder oxo. Å som ni säger,med tanke på bild val, så verkar dem vara riktiga skojare.

Säkert lurendrejeri alltihop.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Humor, de säljer en av mina bilder på upp till 90 cm bredd. Större än 4Mpix har jag aldrig lämnat ifrån mig, så den bilden kommer bli rätt pixlig.
Man skulle kunna använda sidan för att se hur många bilder de har fiskat upp. Jag fick bara en träff och det betyder att jag är ligger på efterkälken när det gäller att synas. Inte bra om jag vill sälja mina bilder...
 

mstoltz

Aktiv medlem
Ja jag tror absolut också att det är ett sätt att lura av pengar från människor.
Sten åke....Dom bilder är från min fotoblogg som jag startade när jag började fota och som jag fyller på med bilder då och då......men dom är max i 1024 x 768.

Andreas...... Man går in på wallpart.com
Sedan skriver man in det namnet på hemsidan eller vad man nu har för nått och trycker på sök.

Tex så heter min blogg morgansfoton ( morgansfoton.blogspot.se )
Och när jag skrivit in "morgansfoton" och trycker på sök kommer det upp en massa av mina bilder från bloggen.

men jag är inte orolig längre, dom kan ju inte göra så mycket med bilderna tror jag, och om det nu skulle vara så så tror jag som vissa säger att kunden får inga bilder, utan blir bara lurad på sina pengar och konto uppgifter !
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nä, jag tänkte väl att så sorglös kan väl folk inte vara med sina bilder idag, om de bryr sig om vem som använder dem och hur.
 

jeduven

Aktiv medlem
...

Andreas...... Man går in på wallpart.com
Sedan skriver man in det namnet på hemsidan eller vad man nu har för nått och trycker på sök.

Tex så heter min blogg morgansfoton ( morgansfoton.blogspot.se )
Och när jag skrivit in "morgansfoton" och trycker på sök kommer det upp en massa av mina bilder från bloggen.

....
Prova att göra samma sökning på Google så får du nog upp exakt samma träffar på bilder...

Wallpart har inget annat "bildarkiv" än att de på sin hemsida har ett "fönster" mot Googles inmatningsfält för sökord samt ett resultatfönster där dom visar upp de sökresultat på bilder som Google visar utifrån vad som matas in i "sökfönstret". Konstigare än så är inte Wallparts s.k. bildarkiv.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Visuellt så ser man ju inte på en sida om en bild är länkad från en helt annan källa eller verkligen ligger lokalt i sitens eget system (om man inte kollar i koden). Så det är ju inte konstigt om det uppstår viss förvirring när sånt här händer.

Vi hade ju för inte så länge sedan en diskussion om upphovsregler och EU:s förslag till nya sätt att se på dessa här på FS. Länkning och nedladdning är ju tekniskt olika saker men vid en snabb blick så ser ju en användare på Internet ingen visuell skillnad och då är det väl kanske inte så konstigt att man mer och mer verkar likställa dessa olika förhållanden. En person som laddar ner eller länkar till en bild utan lov för att förgylla sin egen site snyltar ju faktiskt i båda fallen på någon annans arbete men det är nog stor skillnad på hur många ser på om man länkat in bilden eller om man faktiskt snott den till någon av sina egna servrar. Men i just detta fall är nog skillnaden försumbar för syftet är ju just i detta fall att bjuda ut andras bilder vidare utan att betala för nyttjandet.

Men annars är väl huvudproblemet i grunden att många länkar hej vilt idag utan en tanke på att det skulle vara några problem förknippade med det för egen del.
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Coolt. 814 bilder på en sökning, 1023 på nästa.
Det är ju inte den stabilaste server de har. första sidan bland resultaten visar 3 bilder, nästa bara "prev" och "next" och 3:e sidan visar "no results found".

Om man ska nämna något så har de i alla fall inte lagt något jobb alls på att få bort vattenstämplar så det här ser jag enbart som något gott. :)

Det här blir nog en stor framgång.
 

jeduven

Aktiv medlem
Huvudproblemet med det här posterprint-företaget är att det enbart handlar om phishing/nätfiske och inget annat. Dom har inget att sälja och därför inget att leverera utan det handlar enbart om att lura av blåögda besökare kontouppgifter mm.

50 spänn för en posterutskrift av valfri bild på nätet borde ju tända varenda varningslampa som finns i skallen på vem som helst. Om inte så är det nog en enorm phishingsucce....tyvärr.
 

PMD

Aktiv medlem
Men annars är väl huvudproblemet i grunden att många länkar hej vilt idag utan en tanke på att det skulle vara några problem förknippade med det för egen del.
I webbens barndom var länkar det som gjorde att det överhuvudtaget fanns en web, så alla länkade friskt till resurser på andras webservrar. Sen började en del tjafsa om att det var fult att "ta" andras bilder (och annat som man kunde länka till). Resten är historia.

Det är alltså knappast något nytt fenomen. Snarare tvärtom - jag tror att det förekommer proportionellt sett mindre länkande till resurser på andras servrar nu än för 20-25 år sen.
 
ANNONS