Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Capture One Pro 9 släppt

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
En ny version av C1PRO är släppt och går nu att ladda ner sedan igår.
Många kommer nog gilla att det nu finns stöd för DNG.
Annars inte så mycket nya funktioner utan mest förbättringar.

Jag har testat en del och den verkar vara vassare än version 8.
Är det någon som har hunnit testa ordentligt? Är den värd 99 USD för en uppgradering från version 8?
 

joakim d

Aktiv medlem
Jag laddade ner den igår kväll men tyvärr tar det nog en tid innan jag hinner testa den ordentligt. Jag är väldigt nyfiken på den nya LUMA kurvverktyget för som ändrar kontrasten utan att påverka färgmättnaden, det jag idag använder LAB i PS för.
 

alfin

Aktiv medlem
Många kommer nog gilla att det nu finns stöd för DNG.
Inte generellt. Det gäller bara för kameror som stöds av CO och originalrawfilen måste vara inbäddad för att färgerna ska bli rätt. Adobes färg- och objektivprofiler stöds inte. Tveksamt varför man skulle vilja köra DNG med CO under de förutsättningarna.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Inte generellt. Det gäller bara för kameror som stöds av CO och originalrawfilen måste vara inbäddad för att färgerna ska bli rätt. Adobes färg- och objektivprofiler stöds inte. Tveksamt varför man skulle vilja köra DNG med CO under de förutsättningarna.
Är det så? I en del andra konverterare har det historiskt varit så att de krävt att det funnits stöd för just den kameran i programmet för att det ska finnas en profil. Är du säker på att det inte räcker med att man konverterat en RAW som stöds av CO med exv. Adobes DNG Converter? Det där måste man ju kolla. Jag har ju en hel del DNG så därför var jag lite besviken i det avseendet på den versionen.

Även DxO har ju haft lite begränsningar med DNG men där funkar det ju bättre än i 8:an i alla fall.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
En bra expose över det nya

De har en hög utvecklingstakt danskarna! Det är ju inte så länge sedan vi fick 8:an i ett par tre revisioner.

Tycker denna uppgradering ser ut att ha en hel del intressanta förbättringar i jämförelse med 8:an.

"Create Masked Layer from Selection" (av färg i bilden) tycker jag verkar vara ett verkligt användbart och intressant verktygverktyg. Har saknat det tidigare i mina RAW-konverterare. Överhuvudtaget en del förbättringar i lagerfunktionerna.


Ska absolut skaffa denna version. Ser också ut som om metadatahanteringen blivit bättre. De talar om Capture One Pro DAM men nämner inte ett ord om XMP, så jag undrar om det stöds. Men det är ju inte helt 100 i Adobes produkter heller fast de tagit fram standarden en gång.

För oss som kör Sony så verkar det ju inte som om uppgradering är en fråga med det priset.
Det är ju inte annars så vanligt att just vi gynnas av något men Sony har ju lierat sig med Phase One och det är ju bra så länge det varar.

Capture One 9 Pro For Sony – 50 EUR / USD 50
This is the same Capture One Pro 9, but it works only with Sony RAW files.


För övriga gäller: (konstigt att man får 3 seats med en vanlig licens och bara två vid prenumeration. Är det en felskrivning tro?

Capture One 9 Pro license (single user – 3 seats) price is 279 EUR / 299 USD

If you wish to upgrade your Capture One Pro 8 license to Capture One 9 it will cost 99 EUR

There is also a subscription option available:

Single user – 2 seats 3 months subscription – 19 EUR per month
Single user – 2 seats 12 months subscription – 12 EUR per month
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
..........Jag har testat en del och den verkar vara vassare än version 8.
Är det någon som har hunnit testa ordentligt? Är den värd 99 USD för en uppgradering från version 8?
Jag brukar nästan alltid tycka tvärtom. Om jag jämför vilka lyft många av mina RAW-konverteringsupppgraderingar varit med tidigare versioner och med samma RAW-filer så har jag ofta häpnat. Är det något jag nästan alltid tyckt varit en bra kamerasystemaffär (jag tycker RAW-konverterare och andra bildredigeringsprogram ingår i det), så har det varit att uppgradera RAW-konverterarna. Kan inte alltid säga att det varit samma idé att skaffa nya kameror eller objektiv med för den delen.

Jämför man med vad en typ 15-30ggr och ännu större utgift för ett nytt kamrahus ger, så är väl det valet rätt lätt oftast.

De har verkligt duktigt folk hos Phase One som bygger Capture One. Det är svårt att inte bli verkligt imponerad. De kan ju knappast ens ha bråkdelen av de resurser Adobe har men trots det tycker jag ofta att de gör det bättre. Lightroom idag verkligen mycket bra i de allra flesta avseenden idag och man har kommit en lång väg sedan version 1.0, men det hindrar inte att man blivit omåkta här i en del avseenden.

Främst lagerhanteringen och de nya verktygen för maskning ger mycket bättre kontroll än i Lightroom och färghanteringsverktygen tycker jag åker cirklar runt LR precis som tetheringstödet och då speciellt om man har Sony-kameror. Det har ju länge varit obefintligt i LR för Sony-kameror. I 5:an som jag fortfarande kör så löstes det med ett tredjepartshack från Ryssland. Kändes inte helt stabilt.

Begåvning slår nästan alltid pengar.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag brukar nästan alltid tycka tvärtom. Om jag jämför vilka lyft många av mina RAW-konverteringsupppgraderingar varit med tidigare versioner och med samma RAW-filer så har jag ofta häpnat. Är det något jag nästan alltid tyckt varit en bra kamerasystemaffär (jag tycker RAW-konverterare och andra bildredigeringsprogram ingår i det), så har det varit att uppgradera RAW-konverterarna. Kan inte alltid säga att det varit samma idé att skaffa nya kameror eller objektiv med för den delen.

Jämför man med vad en typ 15-30ggr och ännu större utgift för ett nytt kamrahus ger, så är väl det valet rätt lätt oftast.

De har verkligt duktigt folk hos Phase One som bygger Capture One. Det är svårt att inte bli verkligt imponerad. De kan ju knappast ens ha bråkdelen av de resurser Adobe har men trots det tycker jag ofta att de gör det bättre. Lightroom idag verkligen mycket bra i de allra flesta avseenden idag och man har kommit en lång väg sedan version 1.0, men det hindrar inte att man blivit omåkta här i en del avseenden.

Främst lagerhanteringen och de nya verktygen för maskning ger mycket bättre kontroll än i Lightroom och färghanteringsverktygen tycker jag åker cirklar runt LR precis som tetheringstödet och då speciellt om man har Sony-kameror. Det har ju länge varit obefintligt i LR för Sony-kameror. I 5:an som jag fortfarande kör så löstes det med ett tredjepartshack från Ryssland. Kändes inte helt stabilt.

Begåvning slår nästan alltid pengar.
Tror du missförstod mig. Jag har kört Capture One Pro längre än LR har funnits. Så jag känner till programvaran ganska väl.
Fast jag vet att om jag väntar lite med att uppgradera så kommer de snart med ett extra erbjudande om att uppgradera med en ordentlig rabatt.
Så frågan är om man skall avvakta lite eller slå till direkt.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Jag brukar nästan alltid tycka tvärtom. Om jag jämför vilka lyft många av mina RAW-konverteringsupppgraderingar varit med tidigare versioner och med samma RAW-filer så har jag ofta häpnat. Är det något jag nästan alltid tyckt varit en bra kamerasystemaffär
Exakt

Vad hjälper det med det allra bästa i kamera och objektiv väg om det inte matchar ex programvaran i datorn för att ta hand om filen
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tror du missförstod mig. Jag har kört Capture One Pro längre än LR har funnits. Så jag känner till programvaran ganska väl.
Fast jag vet att om jag väntar lite med att uppgradera så kommer de snart med ett extra erbjudande om att uppgradera med en ordentlig rabatt.
Så frågan är om man skall avvakta lite eller slå till direkt.
Visst kan jag ha missuppfattat dig men jag tror faktiskt "Create Masked Layer from Selection" kommer vara betydligt viktigare för de flesta än ett bättre stöd för DNG (säger jag som ändå är positiv till DNG). Det har potential att starkt effektivisera folks arbetsprocesser vid detaljredigering av bildelement med oregelbundna former. Till gärna på filmen från bloggen. Jag har saknat detta tidigare.

Jag tyckte redan 8:an var riktigt bra men även mer subtila ändringar som den nya processmotorn förmodligen gör möjliga är ju ofta viktiga. Man ser ju i exemplen att 9:an är mer förlåtande när det gäller färgerna än 8:an är när man ökar förstärkningen av flera parametrar. Det tycker säkert också många är viktigt även om det handlar om redan befintliga funktioner. Det sparar säkert också en del tid.

Om de sedan förfinar själva bibliotekshantering så gör väl det också att folk kan stanna i CO istället för att köra det parallellt med LR.

Men själv är jag också spänd på hur de förbättrat DNG-hanteringen då jag sett hur dålig den var i 8:an i jämförelse med vanliga RAW. Då slipper man ju hantera dessa i något annat verktyg. Jag vill ju använda ett verktyg om det går men nu har jag tre och det är verkligen inte optimalt. Jag tycker ju som du kanske kommer ihåg att det blir bättre med utskrifterna från CO och DxO i förhållande till LR. Jag vet dock också att andra inte upplever samma sak och det kan ju även bero på vilken skrivare man har eftersom dessa kan passa mer eller mindre bra ihop med programmens standardinställningar. Det som funkar för en Canon funkar inte nödvändigtvis lika bra med en Epson p.g.a. skillnader i upplösning m.m. DxO har jag använt för brushanteringen och preview-systemet de har men DxO har ju inga lager och märkligt nog ingen adjustment brusch, så det är mer begränsat än de andra i det avseendet. Men alla har sina fördelar.
 

alfin

Aktiv medlem
Är det så? I en del andra konverterare har det historiskt varit så att de krävt att det funnits stöd för just den kameran i programmet för att det ska finnas en profil. Är du säker på att det inte räcker med att man konverterat en RAW som stöds av CO med exv. Adobes DNG Converter? Det där måste man ju kolla. Jag har ju en hel del DNG så därför var jag lite besviken i det avseendet på den versionen.
Så här skriver Phase One själva:

Capture One 9 DNG colors
This new feature allows Capture One to treat and display supported camera files that were converted to DNG, as if it was the original format. It must have the original RAW embeded in the DNG. It does not support unsupported formats converted to DNG. Note we do not support Adobe Lens or Color Profiles in this workflow.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag har gjort ett antal jämförelser mellan ver 8 och ver 9 där jag konverterat samma bilder i båda versionerna. Om det är en ny rawkonverteringsmotor i ver 9, så lyckas iallafall inte jag se några skillnader. En del nya funktioner, bättre nyckelordshantering, en ny luma-kurvfunktion som inte påverkar färgerna och bättre lagerhantering, men att uppgradera bara för rawkonverteringen verkar tveksamt.

Ni som vill uppgradera hittar en voucher här som ger 10$ lägre pris:
http://imagealchemist.net/about/ambassador/
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Så här skriver Phase One själva:

Capture One 9 DNG colors
This new feature allows Capture One to treat and display supported camera files that were converted to DNG, as if it was the original format. It must have the original RAW embeded in the DNG. It does not support unsupported formats converted to DNG. Note we do not support Adobe Lens or Color Profiles in this workflow.
Det verkar inte vara någon bra lösning. Det gör ju att man måste släpa på både original och det RAW-data som konverterats till DNG. Känns ju ungefär som om man skulle ha samma autenticitetskrav som typ polisen. Folk kommer inte vara nöjda med detta om det är så det funkar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har gjort ett antal jämförelser mellan ver 8 och ver 9 där jag konverterat samma bilder i båda versionerna. Om det är en ny rawkonverteringsmotor i ver 9, så lyckas iallafall inte jag se några skillnader. En del nya funktioner, bättre nyckelordshantering, en ny luma-kurvfunktion som inte påverkar färgerna och bättre lagerhantering, men att uppgradera bara för rawkonverteringen verkar tveksamt.

Ni som vill uppgradera hittar en voucher här som ger 10$ lägre pris:
http://imagealchemist.net/about/ambassador/
Har du kollat att upprepa de exempel du kan se i länken jag postade ovan?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har testat lite till i version 9. Kom fram till att slå till direkt och uppgradera.
Finns några funktioner inom selektiv editering och färghanteringen som jag tycker är tillräckligt mycket bättre. Får lite bättre resultat från både Canon 5Ds R och Fuji X-PRO1 än jag får i LR så jag kör allt mer C1PRO.

Vad gäller DAM ( Digitial Image Management) så är fortfarande LR långt bättre. Den förändring de gjort för keywords är bara en start.

Nu kör jag den fullständiga versionen. Har jag förstått det rätt är den som man kan köpa för Sony lite snöpt.

Det går förresten att skaffa sig 10% rabatt på uppgraderingen.

Använd den här koden: AMBCRAIG
 

jeduven

Aktiv medlem
Har du kollat att upprepa de exempel du kan se i länken jag postade ovan?
Det är nog ingen ny råkonverteringsmotor utan en ny omskalningsmotor så gör resultatet mer uniformt när nam tar fram olika bildstorlekar från samma råfil. Tidigare tenderade bilderna för mindre bildformat att bli aningen mörkare än för större.

Jag uppgrade f.ö. med "vändande post" då jag enbart kört C1Pro sedan version 4.
 

martinot

Aktiv medlem
Nu är jag långt ifrån någon expert (snarare nybörjare), men tycker att generellt så blir RAW-framkallningen lite bättre i C1, medans jag föredrar DAM-delen och generellt användargränssnittet i Lr.

Synd att man inte kan kombinera det bästa ifrån både C1 och Lr!

Hade ju varit kanon om tex Lr haft en pluginmöjlighet för externa RAW-framkallare (och att tex C1, DXO eller Irident kunde finnas som plugins).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Problemet med att jobba i olika raw-program är att de endast har TIFF som gemensamt oförstörande format.

Jag gjord- nyss en bild. Den är 60 Mb som raw-fil från en 5 Ds R.
Som TIFF fil efter jag redigerat den i C1PRO blir den 260 Mb. Detta får jag leva med så länge jag har LR som DAM där jag kan se alla mina bilder.

Dat krävs en standardisering om vi skall kunna jobba med olika raw-program eller DAM managers och få det att fungera som LR i standalone.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
C1 har alltid levererat i området bildkvalité och någonstans får man väl ändå säga att det är det som räknas. Men...jag har aldrig riktigt blivit vän med gränssnittet. Och av det lilla jag sett av 9:an så har det inte blivit till det bättre. Åtminstone inte visuellt. Den här platta, minimalistiska trenden i gränssnitt som nu råder är inget jag är någon större fan av. Allt är för snarlikt och tunt. Känns nästan som man skall behöva dra i reglagen med en pincett. I brist på annat ser det kanske lite "billigt" ut i ett program som C1.

Det kan tyckas fånigt att hänga upp sig på förstås (pensio-varning!), och det är säkert en vanesak. Men det går inte att komma ifrån att LR fortfarande har ett makalöst bra gränssnitt. Även om det hamnar på efterkälken i bildkvalité.

Skall dock bli mycket intressant att testa programmet på djupet. Det jag noterade direkt var förändringen i kontrasten som känns smart och inte vrider och hissar upp färgerna på samma sätt som LR kan göra.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är nog ingen ny råkonverteringsmotor utan en ny omskalningsmotor så gör resultatet mer uniformt när nam tar fram olika bildstorlekar från samma råfil. Tidigare tenderade bilderna för mindre bildformat att bli aningen mörkare än för större.

Jag uppgrade f.ö. med "vändande post" då jag enbart kört C1Pro sedan version 4.
Toppen!

Då kanske du kan återkomma med lite erfarenheter lite längre fram. Ditt ord väger tung i detta sammanhang Leif :)

När det gäller färgförskjutningar vid både skalning och inte minst vid förstärkning i vissa variabler verkar ju vara en sak de jobbat genomgående med om man får tro exemplen i länken jag skickade.
 
ANNONS