Annons

Att köpa en Sony A6000 - inte så lätt alla gånger

Produkter
(logga in för att koppla)

Taylor

Aktiv medlem
Det här inlägget kommer att bli kompllicerat att förstå så ha överseende med mycket text :)

Det kanske blir onödigt mycket att läsa men jag tar det från början. För att komma till själva frågan i tråden så är det bara att skrolla ner.

När jag började fota på 70-talet så använde jag bara fasta objektiv. Varför? Vet inte. Nån hade väl sagt till mig att zoomar var dyra och klumpiga. Och dessutom sämre när det gäller kvaliteten.

Så jag köpte en Pentax K2 med 28, 55 och 135 mm och byggde en kombinerad studio och mörkrum i källaren. Det blev bra så.

Jag körde så i några år tills jag fick upp ögonen på en begagnad Leica M4 som jag kompletterade med en Superangulon 21, Summicron 35 och 90.
Jösses vilken skillnad på bildkvalitet.

Några år senare kompletterade jag med en Hasselblad 500C med 50 och 150 mm.

I mitten på 90-talet så tröttnade jag på mörkrum, gamla analoga kameror och ljusmätare så jag sålde av allt och köpte en Canon EOS3, några zoomar plus en massa annat. Det blev bara pappersbilder nu i 10x14 cm-formatet. Tidigare hade det vart dia och stora svartvita bilder.

Jag harvade på med det här till 2006 då jag köpte en Canon EOS400D. Jag använde samma objektiv som till EOS3:an.

Nu kommer jag till själva frågan;
Jag tänker köpe en spegellös systemkamera och har då fastnat för en Sony A6000 men jag tycker det är lite magert med Sony-objektiv till den.
Nu tänker jag uppta de fasta objektiven igen just m.a.p. bildkvaliteten.

Jag har en Sony RX100 iii också och bildkvaliteten som den ger är ruskigt bra. Trots zoom. Så jag har blivit lite bortskämd med skarpa bilder igen som jag fick med Leican och HBL.

Är det nån som har koll på vad Sony-objektiv som finns eller som är på gång?

Det finns ju Zeiss-objektiv också med det får jag komplettera med senare.

Jag tänkte börja med ett objektiv runt 80 mm.

Sen kommer jag att behålla min Canon-zoom 10-22 mm så jag täcker upp det området. Jag ska skaffa en adapter så jag kan använda det objektivet.

Jag är inte rädd för att köra i P- eller nåt manuellt läge där jag kan påverka bländaren så en bildförbättring sker. Stativ har jag.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tack för svar.

Tunga objektiv kan ju vara en fördel ibland m.a.p. stabiliteten.

Men menar du att den kanske är för tung och klumpig för det kompakta huset?
Den väger nog bortåt kilot så det kanske känns lite obalanserat, men det kanske är en vanesak. Med tanke på hur litet batteri Sony stoppar i sina kameror vill du nog ha ett batterigrepp i vilket fall, och då blir det kanske lite mer jämvikt.
 

Taylor

Aktiv medlem
Den väger nog bortåt kilot så det kanske känns lite obalanserat, men det kanske är en vanesak. Med tanke på hur litet batteri Sony stoppar i sina kameror vill du nog ha ett batterigrepp i vilket fall, och då blir det kanske lite mer jämvikt.
Finns det batterigrepp till den här modellen?
 

afe

Aktiv medlem
Jag har använt FE 85/1,4 GM på en A6300, och det fungerar utmärkt. Däremot ser det lite lustigt ut :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En fråga att ställa dock: om man har råd med Sony FE 85/1,4, så kanske man ha råd med A6300 till den istället för A6000. Är detta en möjlighet?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Kan man tänka sig att fokusera manuellt kan man köpa en billig men ganska skarp Samyang 85/1,4. Då går man i o f s miste om A6000 fantastiska AF med just det objektivet. I o f s har ingen ljusstark 85:a snabb AF ändå.

Bara för att stämma av: du vill ha en 85:a på en APS-C kamera? Alltså motsv en 128mm på småbild och inte ett objektiv som ger ungefär samma utsnitt på A6000 som 85mm gjorde på småbild?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Sony E 50/1,8 OSS för 2390kr. Motsv 75mm f/2,9 på småbild. Det finns en icke stabiliserad FE 50/1,8 för några hundra mer. Någon mer insatt i Sonys E/FE fattningssystem kan bättre jämföra deras prestanda på en cropsensor. I regel brukar den avsedd för den mindre sensorn ha bättre mittskärpa på den sensorn men sämre kantskärpa än den avsedd för det större formatet.

Vill man ffa ha en spegellös kamera men ha tunt skärpedjup och inte kosta på sig en massa kan man även titta på småbildskamerorna (35mm/ FF/ 135) A7 och A7 II och till detta köpa en Samyang 85/1,4 för ett par tusen. Då får man exakt det objektivet motsvsrar - 85mm bl 1,4. Manuell fokus dock men focus peaking är smidig för att sätta fokus manuellt.
 

Taylor

Aktiv medlem
Tack för alla svar.

Jag vill inte ha kortare brännvidd än ca 85 mm.

Som jag skrev i det första inlägget i denna tråd så har jag en Sony RX100 iii och där har jag en brännvidd på ca 28-70 mm
 

Taylor

Aktiv medlem
Kan man tänka sig att fokusera manuellt kan man köpa en billig men ganska skarp Samyang 85/1,4. Då går man i o f s miste om A6000 fantastiska AF med just det objektivet. I o f s har ingen ljusstark 85:a snabb AF
Det där med att fokusera manuellt; Är det svårt?
Det känns lite konstigt för mig. Jag tappar lusten direkt bara vid tanken.
Ja menar; Köpa så här dyra grejer och sen börja fokusera manuellt igen som jag gjorde med mina analoga grejer för länge sen.

Det är nog lika bra att krypa till korset och köpa original.

Jag har kollat in Zeiss Planar 85/1,4 och Zeiss Batis 85/1,8.
De ska väl passa direkt på A6000 utan adapter om jag förstått det hela rätt, eller hur?
 

PMD

Aktiv medlem
Tack för alla svar.

Jag vill inte ha kortare brännvidd än ca 85 mm.

Som jag skrev i det första inlägget i denna tråd så har jag en Sony RX100 iii och där har jag en brännvidd på ca 28-70 mm
Objektivet på Sony RX100 III har brännviddsomfånget 8.8-25.7mm, vilket motsvarar 24-70mm på en småbildskamera (sensorstorlek 24x36mm).

85mm på en A6000 motsvarar 127.5mm på en småbildskamera.

Så frågan är vilken den kortaste acceptabla brännvidden är för dig? Är det motsvarande 85mm på en småbildskamera, eller är det 85mm? 85mm på en småbildskamera motsvarar 56.7mm på en A6000.
 

Taylor

Aktiv medlem
Objektivet på Sony RX100 III har brännviddsomfånget 8.8-25.7mm, vilket motsvarar 24-70mm på en småbildskamera (sensorstorlek 24x36mm).

85mm på en A6000 motsvarar 127.5mm på en småbildskamera.

Så frågan är vilken den kortaste acceptabla brännvidden är för dig? Är det motsvarande 85mm på en småbildskamera, eller är det 85mm? 85mm på en småbildskamera motsvarar 56.7mm på en A6000.
Jag tänker alltid i de gamla formaten därav min skrift "ca 24-70 mm" i brännvidd på Sony:n. Jag hade den inte framför mig så jag höftade bara till med fullformatssiffrorna.

Jag ämnar köpa en som är 85 mm som sen blir 127,5 mm på Sony A6000
 

evry

Medlem
Tips porträttglugg

Gillar man bokeh och att fokusera manuellt så har jag kört i tre år med en SLR Magic 50/0,95 = extremt ljusstarkt. Riktigt härlig bokeh och byggkvalitet (ja, jag har en till salu på Fotosidan - har gått tillbaka till zoomobjektiv av bekvämlighetsskäl).
 
ANNONS