Annons

Uppgradera LR 6 till senaste versionen

Produkter
(logga in för att koppla)

mickeruben

Medlem
Hej, efter köp av Fuji X-T2 upptäckte jag att LR6 inte hanterar RAW-filerna från X-T2 så jag vill uppdatera till senaste versionen men har kört fast på Adobes hemsida och hittar ingenstans var jag hämtar uppdatering av LR 6 stand alone. Är inte intresserad av LR CC.
Mycket tacksam för hjälp.
 
Hej, efter köp av Fuji X-T2 upptäckte jag att LR6 inte hanterar RAW-filerna från X-T2 så jag vill uppdatera till senaste versionen men har kört fast på Adobes hemsida och hittar ingenstans var jag hämtar uppdatering av LR 6 stand alone. Är inte intresserad av LR CC.
Mycket tacksam för hjälp.
Du kan uppdatera inifrån Lightroom. Titta i någon av menyerna till höger i toppmenyn. Minns inte vilken, men du kan inte missa det. :)
 

mickeruben

Medlem
Hej, jo jag har provat att gå in på "uppdatera" men där säger programmet att jag har senaste
versionen men jag har sett någonstans att även LR 6 stand alone har fått en del uppdateringar och det kan ju inte vara så att jag måste hoppa på LR 6 CC för att kunna hantera RAW-filer från Fuji X-T2.
 

mickeruben

Medlem
Tack, jag har varit på den sidan men hittar inget om LR6 utan det senaste gäller en uppdatering till 5.7.1 så frågan kvarstår, hur får jag LR6 stand alone till senaste versionen.
 

AWid

Aktiv medlem
Under menyn "Hjälp" finns valet "Uppdatera...". Naturligtvis enklaste sättet att uppdatera till senaste versionen. Fungerar både för CC- och "stand alone"-versionerna. Senaste versionen är LR 6.7.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Själv använder jag alltid länkar direkt till nedladdningsfilerna till min "stand-alone" LR för både Win och Mac förmedlade av "The Lightroomqueen" Victoria Bampton på hennes blog:

http://www.lightroomqueen.com/whats-new-lightroom-cc-2015-7-6-7/

Här för version 6.7 i slutet av sidan.

Väntar man några dagar innan man uppdaterar anger hon alltid också ev. problem som kommit i dagen efter släppet.

Hon driver också det utmärkta forat Lightroom Forums: http://www.lightroomforums.net där det alltid finns någon som kan svara på frågor om allt kring LR, inte minst Victoria själv - en otroligt duktig och välinformerad engelsk tös!

Vad gäller uppdateringar för LR Stand Alone, så kämpar Adobe med näbbar och klor för att styra över kunderna till CC bl a genom att köra accessen till dess länkar så svåråtkomliga som möjligt och låtsas som att den inte finns.
Uppdateringar har hittills kommit i samma takt som till CC vad gäller bugfixar och drivrutiner för nya kameror, men inte nya funktioner - som få av "vanliga" användare har något större behov av (min egen uppfattning).

På "nätet" verkar det finnas tillräckligt många som föredrar stand-alone-versionen för att säkra dess framtid.
 
Senast ändrad:

Katt-Tina

Medlem
Hej,
Jag ”hoppar in” i tråden då jag har ett par frågor som gäller det som diskuteras här.
För ett par månader sedan köpte jag – och installerade, LR på DVD, versionen är 6.0. Behövde den för att hantera RAW-filer, vilket min tidigare version inte gjorde/kunde.
Så till mina frågor: Ni talar om lr ”stand alone” – är det desamma som programmet installerat från DVD eller är det ytterligare en annan installationsform?
Om jag vill uppgradera – är det kostnadsfritt eller ej? Om inte – hur och vart betalar man?
Tacksam om någon vill ha vänligheten att bistå med svar.
Att det går att uppgraderade via ”hjälpmenyn” har jag sett, så det kan jag klicka på (smile)– trots att jag är dåligt bevandrad i den tekniska terminologin.
Hälsningar Christina
 
Hej,
Jag ”hoppar in” i tråden då jag har ett par frågor som gäller det som diskuteras här.
För ett par månader sedan köpte jag – och installerade, LR på DVD, versionen är 6.0. Behövde den för att hantera RAW-filer, vilket min tidigare version inte gjorde/kunde.
Så till mina frågor: Ni talar om lr ”stand alone” – är det desamma som programmet installerat från DVD eller är det ytterligare en annan installationsform?
Om jag vill uppgradera – är det kostnadsfritt eller ej? Om inte – hur och vart betalar man?
Tacksam om någon vill ha vänligheten att bistå med svar.
Att det går att uppgraderade via ”hjälpmenyn” har jag sett, så det kan jag klicka på (smile)– trots att jag är dåligt bevandrad i den tekniska terminologin.
Hälsningar Christina
Det som kallas "stand alone" är den versionen, den som inte heter Lightroom CC. Den fristående versionen köper man för en engångskostnad (på DVD eller som nedladdning) och uppgraderingar kan göras utan extra kostnad.
 

AWid

Aktiv medlem
Hej,
Jag ”hoppar in” i tråden då jag har ett par frågor som gäller det som diskuteras här.
För ett par månader sedan köpte jag – och installerade, LR på DVD, versionen är 6.0. Behövde den för att hantera RAW-filer, vilket min tidigare version inte gjorde/kunde.
Så till mina frågor: Ni talar om lr ”stand alone” – är det desamma som programmet installerat från DVD eller är det ytterligare en annan installationsform?
Om jag vill uppgradera – är det kostnadsfritt eller ej? Om inte – hur och vart betalar man?
Tacksam om någon vill ha vänligheten att bistå med svar.
Att det går att uppgraderade via ”hjälpmenyn” har jag sett, så det kan jag klicka på (smile)– trots att jag är dåligt bevandrad i den tekniska terminologin.
Hälsningar Christina
Din LR-version är det som en del kallar för "stand alone". Det andra altrernativet, "CC", är en prenumeration som även innehåller Photoshop och kostar drygt 100 kr/månad.

Senaste versionen är 6.7. Det är gratis att uppdatera från din version 6.0, men du måste ha registrerat ditt exemplar hos Adobe (serienumret). Enklast kommer du åt detta under hjälpmenyn i Lightroom (mitt konto- någonting heter det). Uppdatering till senaste versionen görs enklast på samma ställe, d v s under hjälpmenyn i LR. Välj alternativet "Uppdateringar..." (ganska logiskt kan man väl säga:)
Men som sagt - ditt exemplar av LR måste vara registrerat hos Adobe så börja med det om du inte redan gjort det.
 

Katt-Tina

Medlem
Tack Magnus och Anders för svar. Jo, jag har registrerat programmet hos Adobe, något som faktiskt var nödvändigt för att alls kunna installera det från DVD:n.
Och så bra att uppdatering är kostnadsfri. Det är minsann inte mycket som är gratis!
 

Christer2

Aktiv medlem
Uppdatering av Lightroom godkänns bara om man har rätt "förnamn" på sin version.

Om versionen heter 5.?? så får man bara tillgång till uppdateringar som gäller version 5.

För att komma åt uppdateringar som till exempel 6.7 så måste man alltså ha versionen med "förnamn" 6.??
 
Uppdatering av Lightroom godkänns bara om man har rätt "förnamn" på sin version.

Om versionen heter 5.?? så får man bara tillgång till uppdateringar som gäller version 5.

För att komma åt uppdateringar som till exempel 6.7 så måste man alltså ha versionen med "förnamn" 6.??
Uppgraderingar gäller inom den "versionscykel" man köpte programmet i. Annars skulle man bara behöva köpa programmet en gång under sin livstid.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Adobes "kundsupport" är nog den sämsta som finns !!

Jag kommer inte längre än så här; sedan är det stopp. Att kontakta "supporten" innebär att man bara springer runt i cirklar. Jag har Lr stand-alone 5.7.1 och vill uppdatera till 6:an. jag kommer så långt som till kundkorgen, men när jag trycker på kassa, så händer: Ingenting.

Ni kunniga forumister, som vet med er hur man kommer runt problemet (utan att kontakta "supporten") får gärna tala om hur jag skall gå tillväga, innan jag drivs till vansinne !!
Adobe gör bra mjukvara, men maken till kundovänlig "support", det får man nog leta efter !!
 

Bilagor

martinot

Aktiv medlem
Vilken webläsare kör du med? Har du Ad-block eller annan plugin som ställer till det för dig?

Jag kör med senaste versionen av Chrome som webbläsare.

Efter att jag lagt exakt samma uppgradering i varukorgen (som på din bild) och trycker på "Kassa"-knappen så kommer jag till kontoinloggningen hos Adobe (precis som det skall fungera).

Så här skall det se ut efter att man tryckt på den gula Kassa-knappen:
http://imgur.com/B7MQ6Fh
 

Bilagor

ANNONS