Annons

Epson SC-P600 rengöring av skrivhuvud och patronmunstycke

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Min SC-P600 är något år nu och jag har inte skrivit ut frekvent på ett tag och det är nog torrt i luften inomhus, så jag upptäckte att jag helt tappat PhotoBlack. Tappat hela svarta kananalen alltså. Först trodde jag nozzle check var bra tills jag insåg att hela det svarta fältet som ligger sist i raden av färger var helt borta.

Jag började med att rensa skrivhuvudet underifrån med en tunn filt som distans mellan skrivarens botten och skrivhuvudets underdel och en sen en ny fin disktrasa indränkt med Isopropylalkohol men det gick så där. Att köra rensningsprogrammet gjorde heller ingen nytta till en början.

Då läste jag på lite till och fick ett tips av Epson på webben om att när man ser att man tappat en hel färg, så är det kanske inte skrivhuvudet primärt som krånglar utan istället det fasta munstycke som "piersar" hål i den lilla plasttejpen på färgpatronerna när man monterar dessa.

Jag kollade och precis som man sade i filmen så har denna lilla kanske 4mm tjocka pigg tre fyra hål i sig. Jag fyllde upprepade gånger en 2,5 ml spruta med Isopropylalkohol och satte sprutan på piggen/munstycket och sprutade vätskan under hårt tryck ner i munstycket. Då började det släppa. Jag tvingades upprepa detta fyra ggr och jag körde rensningsprogrammet fyra fem ggr innan det blev helt bra igen.

Jag har en fråga till någon som möjligen gjort samma sak:

I den video jag refererade till säger man att man kan ta en liten liten borr och borra upp kanalerna i munstycket genom att snurra borren mellan fingrarna bara. Har någon testat detta för då undrar jag om ni kan tala om för mig hur tunn borren ska vara. Hur små borrar finns det egentligen??

Först blev jag ju lite brydd och var rädd för en upprepning av allt strul man läst att folk haft med gamla R3000 men har jag lite bättre tur än dessa så har Epson faktiskt förbättrat detta för man fick ju mycket skit för R3000 av många drabbade (man får ju hoppas att de förbättrat tekniken sedan den gamla skrivaren R3000 gjordes). Men även dessa hade ju problem med just PhotoBlack, så just det kändes ju mindre bra. Jag har absolut inga problem med någon annan färg vid nozzle check -utskrifterna.
 

AWid

Aktiv medlem
Ett litet tips (som kanske inte hjälper dig;-)
Jag har rengjort några skrivare genom åren och konstaterat att isopropanol inte löser skrivarbläck. Däremot fungerar Ajax fönsterputs riktigt bra:) Förmodligen beroende på att den innehåller viss mängd ammoniak. Du kan själv testa med att "tvätta" på ett kasserat foto.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ett litet tips (som kanske inte hjälper dig;-)
Jag har rengjort några skrivare genom åren och konstaterat att isopropanol inte löser skrivarbläck. Däremot fungerar Ajax fönsterputs riktigt bra:) Förmodligen beroende på att den innehåller viss mängd ammoniak. Du kan själv testa med att "tvätta" på ett kasserat foto.
Du har faktiskt absolut helt rätt i vad du säger. Ren Isopropylalkohol/Isopropanol är inte särskilt effektivt på intorkad färg. Däremot verkar den funka på halvtorr färg för den går väldigt fint ut i lösning när man sprutar munstycket exv. och jag fick fint bort färgen under på skrivhuvudet med en indränkt trasa i skrivarens botten som var så pass tjock att den fysiskt kom i kontakt med skrivhuvudets undersida.

Jag köpte faktiskt just AJAX fönsterputs också inför jobbet igår men använde det aldrig då det funkade bra ändå. Men jag har just testat lite på en gammal bild och konstaterat att du har helt rätt i det du säger och jag har ju läst även detta tidigare på flera ställen på nätet men då har fönsterputsmedlena hetat Vimeo eller något annat som i länken nedan (Sainsbury's från Northlight) :

http://www.northlight-images.co.uk/inkjet-printer-cleaning/

Hur som helst så är AJAX mycket bättre än ren Isopropylalkohol/Isopropanol och visst kan det vara amoniak som gör susen men kollar du i länken så tror ju den killen som använder sin variant av fönsterputsmedel att det är just Isopropylalkohol/Isopropanol som gör susen för det står ju inte att det är så mycket annat som kan tänkas vara verksamt i innehållsförteckningen för det fönsterrengöringsmedlet. Det finns även en del som blandar Isopropylalkohol/Isopropanol med just fönsterrengöring men det tror jag personligen är onödigt med tanke på hur effektivt AJAX faktiskt är. Kolla själva de som inte testat. Det är enastående effektivt mot bläcket och gör även händer rena på ett kick.

Läser du det länkade inlägget noga så kan du även läsa författarens besvikelse över att man just ändrat formulan i Northlights fönsterrengöringsmedel så att det faktiskt blivit sämre än tidigare (det är väl någon miljötaliban som varit framme igen :). Så nu är det sämre för vårt vidkommande i alla fall men kanske bättre o något annat avseende förhoppningsvis.

Ett problem med den AJAX-flaska jag köpte är dock att den helt saknar innehållsförteckning och användningsinstruktion t.o.m. info om docering, vilket jag trodde det fanns bestämmelser om i Sverige och EU men de kanske tycker att man ska logga in på nätet för att läsa sånt. För mig är det lite obegripligt för det är väl inte alltid folk har en dator eller ens smartphone när man står där man står. Jag som just ska tvätta fönstren mina vet inte ens hur det ska doseras ens om jag ska använda det för det som det är avsett till.

SÅ TACK FÖR TIPSET FÖR DET VAR VERKLIGEN BRA. DET FÅR BLI AJAX FR.O.M. NU!

Det enda problemet jag har kvar att adressera är färgkassett-piercingmunstyckshålen för jag vill verkligen säkerställa att jag får bort allt skit ur dessa små hål också trots att det faktiskt funkar som det ska nu.

Författaren till länktexten gav oss ett annat litet tips och det var att fukta de "rensningspaddarna" som finns vid skrivhuvudets viloposition med rengöringsmedlet när man ser att man har lite problem vid nozzle check test. Det kanske inte är så dumt för det gör ju det hela mycket enklare om det funkar för istället för att klippa till trasor och den vägen rubba bort smuts från undersidan så är ju dessa "paddar" gjorda för att täcka läshuvudet i parkerat läge just där munstyckena finns. Det blir ju betydligt mindre slabb om man kan göra så istället. Man bara fyller "paddarna" och låter skrivaren stå över natten innan man kör en rensningscykel med rensningsprogrammet i skrivare och då sparar man förhoppningsvis en del av det hutlöst dyra bläcket.

Det går oftast att få igång en skrivare som inte stått alltför länge med upprepade rensningar men det är nog betydligt dyrare än att spilla lite diskmedel på parkeringspaddarna vid behov. Är det dessutom värre än så efter lång inaktiv tid så hjälper nog bara AJAX eller motsvarande för det är verkligen effektivt.

Ett problem med den konstruktion SC-P600 har är ju att patronerna är fast monterade i skrivare och sedan går det långa ledningar till munstycke till skillnad från exv. Epson R1800 som jag hade tidigare, där satt bläckbehållarna direkt på skrivhuvudet. Det är enklare då att spruta lösningsmedel ner i huvudet. Med SC-P600 -konstruktionen är väl nästa steg att öppna över delen av skrivhuvudenheten så man kan komma åt slängfästena på skrivarhuvudet och den vägen spruta ner lösningsmedel direkt i munstyckena.
 
Senast ändrad:
ANNONS