Annons

Sony a7ii - sensorrengöring?

Produkter
(logga in för att koppla)

richardk

Aktiv medlem
Skulle skaffa ett rengöringskit för sensorn för min a7ii idag och fick då höra från affären att för a7ii säger Sony att kameran skall lämnas in på serviceverkstad för rengöring av sensorn, inga garantier gäller tydligen om man varit där själv och försökt göra rent. Tydligen skall sensorn vara extra känslig på a7 serien . Om det skulle vara själva sensorn eller upphängningen av sensorn kunde ingen svara på. Sony support sa ungefär samma sak när jag ringde men kunde inte heller ge någon förklaring till varför just a7 skulle vara känsligare än nåt annat.

Så, undrar, hur gör ni? Och om ni gör rent själva, vad använder ni för grejor? (Såg nånstans på nätet att val av rengöringsmedel kunde vara kritiskt för a7 sensorn, endast något medel skulle vara godkänt av Sony). Och gäller dessa restriktioner för alla a7 modeller eller bara a7ii?

- Hade jag vetat det här innan införskaffande av kameran är det tveksamt om det blivit nån a7:a. Betala 800-1000 kr varje gång man ska göra ren sensorn känns bara löjligt!
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Hej,
jag har läst en del om detta, men inte testat något själv ännu. Börjar dock känna att jag måste göra rent sensorn, på tok för många prickar så fort man kör på ett högre f-värde.

jag ger dig lite länkar så kan du bilda dig en uppfattning om vilka alternativ som finns.

På denna sida staplar han upp olika rengöringsalternativ, i den ordning han anser man borde göra dom.
http://briansmith.com/5-simple-steps-camera-sensor-cleaning/
(observera att man nu för tiden INTE skall använda det medlet som tidigare rekommenderades för sony-sensorer.)


Youtube-video när en person gör rent sin sensor, och går igenom vad man bör tänka på. har du läst på förra länken känner du igen mkt han nämner, men det är intressant att se någon göra det på riktigt. Även här nämner han att rekommendationer ang. medlet han använder har ändrats.
https://www.youtube.com/watch?v=JS1t7JcAt9w

Det verkar inte vara så känsligt när man läser forum som dpreview eller fredmiranda, men är man väldigt orolig är nog bästa lösningen att lämna in kameran för rengöring. Som sagt, det kan ju påverka garantin.

Se bara till att du har kameran på, men i "cleaningmode". då är sensorn av, men låst, så den inte rör på sig.
Om du testar swabs eller dylikt, så skriv gärna hur resultatet blev, och hur du gick till väga.


Den här killen visar hur man använder gel-sticks. Tycker dock han verkar lite väl hårdhänt med kameran, men jag kanske är mesig.
https://www.youtube.com/watch?v=dqLjWdcZ-HU
 

afe

Aktiv medlem
Om du själv skadar sensorn vid rengöring gäller inga garantier, oavsett vilken tillverkare det handlar om. Sony är på inget sett unika i det avseendet.
 

richardk

Aktiv medlem
Om du själv skadar sensorn vid rengöring gäller inga garantier, oavsett vilken tillverkare det handlar om. Sony är på inget sett unika i det avseendet.
Skillnaden är väl att a7ii (eller kanske hela a7-serien, osäker där) är den enda kameran där Sony konkret går ut och säger att sensor ska rengöras på serviceverkstad. För min a850 finns inga sådana påbud såvitt vad jag vet. Även fotoaffären där jag köpte rengöringskit sa att a7ii var speciell i detta avseende, den enda kameran han kände till med denna uttalade restriktion angående sensorrengöring.

Och naturligtvis gäller inga garantier om man skadar kameran genom egna åtgärder. Frågan är bara vad det är som gör att Sony verkar vara extra angelägna om att just a7 ägare lämnar in sina kameror på verkstad för rengöring?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Skillnaden är väl att a7ii (eller kanske hela a7-serien, osäker där) är den enda kameran där Sony konkret går ut och säger att sensor ska rengöras på serviceverkstad. För min a850 finns inga sådana påbud såvitt vad jag vet. Även fotoaffären där jag köpte rengöringskit sa att a7ii var speciell i detta avseende, den enda kameran han kände till med denna uttalade restriktion angående sensorrengöring.

Och naturligtvis gäller inga garantier om man skadar kameran genom egna åtgärder. Frågan är bara vad det är som gör att Sony verkar vara extra angelägna om att just a7 ägare lämnar in sina kameror på verkstad för rengöring?
Jag har ju en A7 II:a själv och har nog tagit bort några korn där med. Min A7r har jag rengjort ett antal gånger . Jag har svårt att se att det skulle vara någon skillnad i princip utom då att II:an har IBIS. Jag har nog ingen garanti kvar ändå på de husen så jag är bortom sådana överväganden.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Har rengjort sensorn på A7 flertalet gånger.
Lösa partiklar går att blåsa- och/eller pensla bort.
Varje gång jag byter objektiv blåser jag försiktigt med munnen på sensor och objektiv.
Ev. fläckar på sensorn tas bort med linsputspapper fuktad i isopropanol.
 

PMD

Aktiv medlem
OK, så länge det går bra är det väl bra. Jag ville bara uppmärksamma trådens läsare att det har stor betydelse hur torr andedräkt man har om man gör som du.
 

iSolen.se

Guest
Har rengjort sensorn på A7 flertalet gånger.
Lösa partiklar går att blåsa- och/eller pensla bort.
Varje gång jag byter objektiv blåser jag försiktigt med munnen på sensor och objektiv.
Ev. fläckar på sensorn tas bort med linsputspapper fuktad i isopropanol.
Sluta blåsa. Det blir fukt som kan göra att damm fastnar. Och en salivdroppe är rätt aggressiv, den vill du INTE ha på sensorn.

Lär dig byta snabbt istället, tvåsekundersregeln, nedvänd kamera.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Sluta blåsa. Det blir fukt som kan göra att damm fastnar. Och en salivdroppe är rätt aggressiv, den vill du INTE ha på sensorn.

Lär dig byta snabbt istället, tvåsekundersregeln, nedvänd kamera.
Jag har mina erfarenheter och du dina. Det som inte funkar för den ene kan faktiskt funka för någon annan.

Vem har sagt jag inte lärt byta objektiv snabbt?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag kör gelsticks på mina kameror. Funkar kalas och ingen våtsvabbning , rocket blower eller torr andedräkt behövs. Kostar ca 500kr och kan användas om o m igen.
Skaffa sedan ett förmånlig hemförsäkring ifall nåt mot all förmodan skulle gå galet.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Jag kör gelsticks på mina kameror. Funkar kalas och ingen våtsvabbning , rocket blower eller torr andedräkt behövs. Kostar ca 500kr och kan användas om o m igen.
Skaffa sedan ett förmånlig hemförsäkring ifall nåt mot all förmodan skulle gå galet.

/Stefan
Om du gör rent sensorn själv mot instruktionerna från leverantören kan du förstås inte åberopa försäkringen.
 

afe

Aktiv medlem
Om du gör rent sensorn själv mot instruktionerna från leverantören kan du förstås inte åberopa försäkringen.
Eh... poängen med en försäkring är att den ofta täcker sådant som inte en garanti gör. T.ex. att tappa kameran i golvet (vilket förstås också är emot leverantörens instruktion).
 

Svarfvar

Aktiv medlem
Jag kör gelsticks på mina kameror. Funkar kalas och ingen våtsvabbning , rocket blower eller torr andedräkt behövs. Kostar ca 500kr och kan användas om o m igen.
Skaffa sedan ett förmånlig hemförsäkring ifall nåt mot all förmodan skulle gå galet.

/Stefan
+1
Gelsticks typ eyelead fungerar verkligen bra. Bästa och enklaste varianten jag testat.
 

iSolen.se

Guest
Eh... poängen med en försäkring är att den ofta täcker sådant som inte en garanti gör. T.ex. att tappa kameran i golvet (vilket förstås också är emot leverantörens instruktion).
Att teckna en försäkring för att göra en riskfylld aktivitet som leverantören säger att man inte ska göra...du tycker det är rätt?
 

afe

Aktiv medlem
Att teckna en försäkring för att göra en riskfylld aktivitet som leverantören säger att man inte ska göra...du tycker det är rätt?
Ja, om försäkringsvillkoren inte säger annat är det naturligtvis inte något fel med det. Leverantören säger också att man inte ska utstätta prylarna för fukt, stötar och en massa annat, men det finns försäkringar som täcker det. Varför tror du det kallas drulleförsäkring?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om du gör rent sensorn själv mot instruktionerna från leverantören kan du förstås inte åberopa försäkringen.
Jag tycker det är konstigt att det skulle gälla andra regler eller rekommendationer för A7 II än för andra Sony-kameror om det nu verkligen skulle göra det. Vad skulle poängen vara med det i så fall (har Sonys servicepartners lite att göra eller?)
 
ANNONS