** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Ättika i stoppbad

Produkter
(logga in för att koppla)

HÄRJEDALEN

Aktiv medlem
Sitter o råläser all info om framkallning för att våga mig på det själv. Verkar inte så klurigt men...

Jag läser i Foto som hobby att det är viktigt med rätt PH i stoppbadet...

Kollar senare i FOTO's MÖRKRUMSSKOLAN att man kan ha 24% ättika c.a 50-75ml till 1 liter vatten.

1. Är det en nödlösning med ättika eller "ska" man helst använda köpt stoppbad från fotoaffärn?

2. Det verkar som om det inte är JÄTTEnoga med ättikans mängd eller hur är det? 50-75ml verkar mellan tumme-pekfinger.
 
Det är inte jättenoga. Jag brukar inte ens använda något stoppbad, utan bara ett vattenbad. Spelar inte så stor roll. Vissa hävdar att det är viktigt med stopp och andra säger t o m att det är dåligt för bilderna. Det som skiljer "finstoppet" från ättika är väl att det ofta innehåller en färgindikator som visar när det är dags att byta. Men huvudsaken är att det är surt.
 
Jo jag läste det där med indikator o de verkade praktiskt för en rookie som jag...

Din teknik "bara vatten" låter ju enkel men då kanske det är lite längre tider eller annan filmtyp.??
Jag tänkte Tri-x och T-max-rullar som det skrivs en hel del om...
 
jag brukar också stoppa med vatten och det funkar bra hitils med tri-x och t-max. stoppet är väl mest till för att avbryta framkallningen så att framkallningstiden blir den rätta, men som du säger lämpar det sig bäst om man har längre framkallningstider så nån halv minut hit eller dit inte spelar så stor roll.
 
En hel del information om ättika för stoppbad finns i den här tråden:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=19266

För film brukar jag bara hälla i en skvätt 24% ättika från matbutiken. Men som regel fungerar 25ml ättika 24% till en liter stoppbad, eller 15ml för en halvliter.

Det är bättre med lite "för lite" ättika än för mycket, eftersom för surt stoppbad påverkar emulsionen så att det blir svårare att skölja bort kemiresterna sedan.

För papper använder jag också ättika. Ska man kopiera mycket så kan förstås köpt stoppbad med indikator vara bra, så man ser när det är dags att byta stoppbad. Annars kan man ju byta stoppbadet "på känn" efter att man har kopierat ett tag.
 
areon skrev:
jag brukar också stoppa med vatten och det funkar bra hitils med tri-x och t-max. stoppet är väl mest till för att avbryta framkallningen så att framkallningstiden blir den rätta, men som du säger lämpar det sig bäst om man har längre framkallningstider så nån halv minut hit eller dit inte spelar så stor roll.

Dels så gör stoppbadet att man "håller tiden", men också att man undviker flammiga negativ och att det sura fixet håller längre.

När man använder stoppbad (eller vattenbad) ska man börja agitera så fort som möjligt för att tvär avbryta framkallningen.

En gång råkade jag öppna framkallningsdosan just efter stoppbadet så att filmen däri blev utsatt för ljus! Kom på mig efter ett par sekunder och stängde dosan snabbt, och fixerade. Negativen blev som vanligt. All framkallning hade ju stoppats av stoppbadet!
 
Stoppbad e viktigt

Stoppbad till papper e lika viktigt som till filmen. När du väl flyttar över din kopia till "stoppbadet", så fortsätter den att framkallas om det inte finns något som stoppar framkallningen.
Sen om det är indikatorstopp eller ättika eller isättika, strunt samma. Bara framkallningen stoppas. Själv har jag kört med indikatorstopp under alla mina år som yrkesfotograf, enkelt sätt o se när det är uttjänt.

Strunt samma om det framkallar lite längre, en 1/2 minut eller så var det någon som skrev.

Visst om du bara skall göra råkopior, men när du skall göra utställningskopior i storleken 30*40 50*70 är det väl så viktigt att allt stämmer till 100 %.
Då menar jag allt, framkallning, stopp o inte minst fixeringen.
Ilkka
 
Min Kodak ½ Liters flaska är nog snart 10 år.

Det handlar om ett par droppar varje gg, mer behövs inte.

Med andra ord, det här är den billigaste vätskan som ett mörkrum innehåller.

Varför snåla genom att inte köpa stopp?
 
Jaha hmmmm

Det var en del skiftande bud...

Men eftersom det verkar så att surheten "spolar/sköljer" bort framkallningskemi från filmen så är det nog så att bara vatten känns inte riktigt...

Så här i början bestämmer jag att jag köper en vätska med indikator ändå...

Då har man lite koll på saker o ting så att man lär sig från scratch...

Tack o bock för ideer,
 
HÄRJEDALEN skrev:
Men eftersom det verkar så att surheten "spolar/sköljer" bort framkallningskemi från filmen så är det nog så att bara vatten känns inte riktigt...

Syran i stoppbadet neutraliserar framkallaren som är basisk. Framkallaren innehåller alkali som natrium/kaliumkarbonat, natrium/kaliumhydroxid eller borax. Det är det som gör framkallaren aktiv.

Ett surt stoppbad avbryter således framkallningen tvärt, medan ett vattenbad späder ut kvarvarande framkallare i emulsionen och minskar framkallarens aktivitet.


Så här i början bestämmer jag att jag köper en vätska med indikator ändå...

Det är en bra idé. En flaska räcker ju ett tag. :)
 
stoppbad

efter många år i mörkrum så har jag alltid haft svårt för ättiksdoften. Jag använder mig numer av citronsyra som stoppbad vilket har fungerat väldigt bra.
Brukar ha ungefär två matskedar per liter. Detta vid kopiering men till filmframkallning använder jag vatten och kraftig agitation.
 
stoppbad

efter många år i mörkrum så har jag alltid haft svårt för ättiksdoften. Jag använder mig numer av citronsyra som stoppbad vilket har fungerat väldigt bra.
Brukar ha ungefär två matskedar per liter. Detta vid kopiering men till filmframkallning använder jag vatten och kraftig agitation.
 
Tja, kanske ska krypa till korset och hälla i lite ättika ändå... Som sagt så råder det delade meningar, men jag har inte haft problem med mitt vattenbadande. Bäst att vara på den säkra sidan ändå...
 
Varför måste pappersframkallningen avbrytas?

När det gäller PAPPERSFRAMKALLNINGEN så skall den inte avbrytas utan pappret skall framkallas fullt ut i badet tills ingenting händer längre. Om kopian har belyst med rätt antal sekunder, så blir den ju inte för mörk fast den ligger 1 - 2 minuter i badet. Bruksanvisningen för resp papper anger efter vilken tid pappret är framkallat fullt ut.

Som stoppbad kan man ta 1 matsked per liter citronsyra, som har en behagligare lukt än ättika.

Man kan också hoppa över stoppbadet, men då "sliter" man mera på fixet.

Till FILMFRAMKALLNINGEN behöver man inte något stoppbad alls. Vanligt vatten räcker. Man fyller dosan och tömmer den direkt flera gånger under 1 minuts tid.

Ättikablandning som stoppbad för filmframkallningen ökar bara kornet, eftersom filmen får en chock på grund av surheten.
 
Senast ändrad:
Skillnaden mellan finstopp och ättika är väl lukten. Ättika luktar inte gott och ska man stå länge i mörkrummet kan det vara värt att köpa finstopp. Men idén med citronsyra verkar ju inte så dum. Hur fungerar det? Är citronsyran tillräckligt sur för att stoppa framkallningen?

/Jonas
 
jobo skrev:
Skillnaden mellan finstopp och ättika är väl lukten. Ättika luktar inte gott och ska man stå länge i mörkrummet kan det vara värt att köpa finstopp. Men idén med citronsyra verkar ju inte så dum. Hur fungerar det? Är citronsyran tillräckligt sur för att stoppa framkallningen?

De flesta "finstopp" är ättika med indikator. De luktar... ättika. Ja, citronsyra fungerar. Är inte helt säker på hur mycket som krävs, men det finns nog info på internet om det. Ska göra en sökning på "stop bath citric acid" senare.
 
jobo skrev:
Skillnaden mellan finstopp och ättika är väl lukten. Ättika luktar inte gott och ska man stå länge i mörkrummet kan det vara värt att köpa finstopp. Men idén med citronsyra verkar ju inte så dum. Hur fungerar det? Är citronsyran tillräckligt sur för att stoppa framkallningen?

/Jonas
När pappret har lämnat framkallningsbadet så skall det vara färdigframkallat. Inget att stoppa så att säga. Men citronsyran neutraliserar
framkallaren och spara fixet.
 
Wolfgang skrev:
När pappret har lämnat framkallningsbadet så skall det vara färdigframkallat. Inget att stoppa så att säga. Men citronsyran neutraliserar
framkallaren och spara fixet.

Jag blir lite desillusionerad av dina kommentarer, Wolfgang.

Vi pratar om FILM inte papper...

Kommentera gärna min fråga fast det känns som om det skall gälla filmframkallning då endast

Menar du fortfarande att man ska hoppa över stoppbadet för att spara fixen?

I så fall så undrar man varför stoppbad överhuvudtaget nämns i alla fotoböcker o s v.

Jag vet inget själv o det var därför som jag skapade tråden...

Mer spännande iakttagelser ser jag fram emot ;-)
 
Ilford påstår bestämt att stoppbad behövdes förr till de tidigare fixen.
Nu skall det bara vara att tömma framkallaren och hälla på hypam direkt.
Jag har testat med fint resultat, men det skadar nog aldrig med någon form av mellanbad, om inte annat så med vatten.
 
J. Patric skrev:
De flesta "finstopp" är ättika med indikator. De luktar... ättika. Ja, citronsyra fungerar. Är inte helt säker på hur mycket som krävs, men det finns nog info på internet om det. Ska göra en sökning på "stop bath citric acid" senare.

Då måste jag ha använt något konstigt finstopp, för det har inte luktat ättika. Nu har jag visserligen inte framkallat själv på länge, men så dåligt minne har jag nog inte. Eller så använde jag aldrig fix, minnet kanske inte är så bra ändå...

/Jonas (fotar mest dia numera)
 
ANNONS