Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon DX 10,5/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag har kommit över denna glugg begagnat. Köper den mest som en kul grej, men undrar om ni kan lägga upp lite bilder ni gjort med den för att ge mig idéer.
 
Kolla med Göran Segeholm, han har ett sånt.

Annars är det väl bara att kolla på alla fisheye-bilder som finnns.
 
Ett typiskt motiv är en trång miljö, eller där det är omöjligt att komma tillräckligt långt ifrån det man vill få med, för att få med det.

Ett annat exempel är att utnyttja den vida bildvinkeln till att just titta åt olika håll samtidigt, som här vid skärmen - att man både kan få med skärmytan och datoranvändarens ansikte samtidigt. Sådana bilder skulle jag vilja ta fler av - gäller bara komma på lite roligare motiv... Hopprepshoppning med sånt där långt rep borde vara ett perfekt motiv.

Vad finns det mer för saker som är långa och rör sig så att det inte går att "fuska" med flera delbilder? Tåg förstås, men jag vet inte om det blir någon rolig bild.
 
Köpte en beg 10.5:a strax innan jul av samma skäl. Tyvärr har jag inte hunnit använda den speciellt mycket men ett preliminärt intryck är att möjligheten att rakteckna bilder i Capture funkar bäst i teorin, kantskärpan blir inte speciellt bra och det är ganska svårt att ha koll på det slutgiltiga utsnittet vilket gör det hela rätt grovhugget.
 

Bilagor

  • dsc_0003.jpg
    dsc_0003.jpg
    39.3 KB · Visningar: 1,395
I motiv där det främst är de vertikala linjernas böjning som stör med fisheye-projektionen så är ett tips att byta till sfärisk eller cylindrisk projektion istället för raktecknad. Då kan man utnyttja hela bildvinkeln utan att kanterna blir förvrängda.

Nikon Capture har dock inte det alternativet.
 
Visserligen en Nikontråd, men det vore ju konstigt om inte Canon, Tamron & Sigma kom med motsvarande objektiv snart.
 
Vad får man ge för en 10,5mm begagnad? Ligger ju väldigt högt, nypriset alltså, svåra att hitta begagnade, väldigt vidvinkel överhuvudtaget!
MVH
 
whoo shit va inte det väldigt bra pris? Har änna gått runt och letat efter en inte allt för dyr vidvinkel som funkar till digital också, inte lätt oftast hittar man bara 20-28mm och det är ju inte tillräckligt direkt, sett några nikkor 18 mm men dem är för dyra.
Verkar som ett sjyst köp! Grattis:p, vad jag läst så ska det vara en fin optik.
Ser fram emot lite vackra landskaps bilder då:D
MVH christofer
 
Jag skulle också mer än gärna få tag på ett sånn glugg till det priset, vart hittar ni dom beggade?

Om ni vill vara snälla så får ni gärna hålla ögonen öppna och informera mig om ni hittar någon mer!
 
Mitt första fisheye-försök...

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=233832

Å så tog jag faktiskt min utsikt igår med 'motljusskyddet' tryckt mot fönsterrutan - de blir liksom ett duktigt skärpedjup.

Betr pris:- 'brand new' från utlandet - kostade mig runt 4300 'i handen' men de va när svenska kronan stog som högst i kurs, idag ca 4490, trorja.

Mejla mig via min FS-sida, så kan jag tipsa om källan.

YoursTruly
./h@nsN.
 

Bilagor

  • stockholmssnö.jpg
    stockholmssnö.jpg
    34.1 KB · Visningar: 953
Mil Congojas skrev:
Verkar som ett sjyst köp! Grattis:p, vad jag läst så ska det vara en fin optik.
Ser fram emot lite vackra landskaps bilder då:D
MVH christofer

Lansdskap, javisst! men jag har lite andra kul idéer med den vad gäller naturfoto. Vi får se om det lyckas framåt vårkanten.
 
Hm. Har jag helt fel när jag säger att 10,5mm borde motsvara ca 15mm på en 35mm kamera? Har fotat en hel del med en Sigma 14 3,5. Den vinjetterar en hel del vid svagt ljus och full öppning, men är faktist ganska raktecknande för en sån vinkel. Bifogar en obeskuren bild.
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    46.9 KB · Visningar: 418
Mushkot skrev:
Hm. Har jag helt fel när jag säger att 10,5mm borde motsvara ca 15mm på en 35mm kamera?

Den motsvarar 15mm fisheye. Den horisontella bildvinkeln är 180 grader. På en 14mm icke-fisheye så är bildvinkeln 114 grader om jag kommer ihåg rätt.

Det går alltså inte riktigt att jämföra fisheye med raktecknnde objektiv.
 
ANNONS