Annons

Hur mycket får man tjäna innan man behöver starta eget?

Produkter
(logga in för att koppla)

Edgedaniel

Aktiv medlem
Är det någon som vet det?
Har läst 12000 här i forumet men det låter lite mycket... Vad får man tjäna pengar på då? Sälja bilder till både företag och privatpersoner??
 

MomentMan

Aktiv medlem
Nja, jag känner personer som driver egen firma och som brukar fråga minst tre personer på Skatteverket p.g.a. att de brukar få minst två olika svar.

Handläggarna på Skatteverket kan inte alltid sin sak de heller.
 

Spot

Aktiv medlem
Det viktiga i det här sammanhanget är inte hur stor ersättning som betalas ut, utan vem som betalar de lagstadgade sociala avgifterna (eller egenavgifter som det heter när man har företag).

Om du har A-skattsedel är den som betalar ut lön/ersättning/arvode skyldig att även betala arbetsgivaravgift och preliminärskatt till skattemyndigheten. Har du F-skattsedel är du själv skyldig att betala in din dessa belopp.

En annan skillnad är att ett företag har rätt att kvitta in- och utgående moms.
 

Maverick

Aktiv medlem
Edgedaniel skrev:
Är det någon som vet det?
Har läst 12000 här i forumet men det låter lite mycket... Vad får man tjäna pengar på då? Sälja bilder till både företag och privatpersoner??
Har inte exakt koll, men det är betydligt högre än 12000. Det är nämligen så att du är skyldigt att momsdeklarera din hobbyverksamhet vid dryga 30k. Däremot är det så att du får tjäna ca 12k utan att behöva skatta för det. Minns inte gränsen exakt, det brukar vara en viktig gräns för sommarjobbare om jag säger så.

Mvh
Maverick
 

peterste

Medlem
16800 har jag för mig att gränsen ligger på.
Eventuellt minus någon / några hundralappar men inte under 16000.
Mvh Peter
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Daniels fråga är - som jag förstår den - hur stor inkomst man få ha på ett år utan att behöva betala skatt. Detta belopp tror jag ligger mellan 10 och 20 tusen. Exakt info kan fås från skatteverket.Den gränsen har inget med eget företag eller ej att göra.

När du kommit över inkomstgränsen är det - som Niklas skrev - en fråga om vem som betalar in skatten. Enkelt uttryckt betalar du in skatten själv om du har eget företag medan din arbets- eller uppdragsgivare gör det om du inte har det.


F
 

ekemannen

Aktiv medlem
Den summa ni talar om (mellan 10 000 och 20 000 kr) är summan som man inte betalar skatt på som arbetstagare, altså brutto- och netto-lön är samma summa. Om det betalas några sociala avgifter på detta vet jag inte men det är säkert inte vad Daniel syftar på. Frågan är nog hur mycket man får tjäna på sidan av ett arbete utan att behöva ha egen firma och betala avgifter och skatt. Eller ?

Mvh Erik !
 

ekemannen

Aktiv medlem
Japp det var det han (Daniel) menade (jag ska läsa rubriken bättre nästa gång) !

Det är väll inkomst av hobbyverksamhet eller nått sånt man får titta på. Den är nog INTE 10 000 - 20 000 kr.

Mvh Erik !

PS. vid en snabb kik på skatteverkets sida (sök på hobbyverksamhet och ta hem pdf:n) så ser jag nått med 5 000 kr. DS
 
Senast ändrad:

Minita

Aktiv medlem
Skatter

Hej.

Nu skall vi försöka bringa lite reda i tråden.

Den som ingen inkomst har kan tjäna 16 700.- innan skatt måste betalas. Antar att detta inte var intressant. Gäller främst sommarjobbande skolungdomar.

Hobby v.s. Näringsverksamhet.

Lite kort så kan man säga att hobby drivs utan vinstsyfte medan näringsverksamhet drivs i vinstsyfte, självständigt och varaktigt.

Det tråkiga är att så fort hobbyverksamheten ger vinst, så skall den deklareras från första kronan på blankett T2 och därmed även beskattas.

Det finns inga fribelopp utan i princip så måste man ha en enkel bokföring eftersom de intäkter du får kan du reducera med de kostnader som du har. Detta redovisas på T2.

Skulle du sälja en tjänst eller vara, så är köparen skyldig att lämna en kontrolluppgift, om beloppet överstiger 500.-, vid årets slut såvida du inte har en F-skatt sedel - dvs driver näringsverksamhet.

Den ev vinst som du får på din hobbyverksamhet läggs på toppen av din ordinarie inkomst. Förmdoligen skall du betala statlig skatt 20%, kommunal skatt ca 30 - 33% samt egenavgifter som brukar schablonmässigt beräknas till 25%.

I runda slängar så råder man företagarna till att tänka på att de enbart får behålla ca 30% av vad de skriver på sin faktura. Detta "överskott" skall täcka rörelsens alla kostnader och helst räcka till lite lön och en peng till revisorn.

Hoppas du blev lite klokare.

Vänligen

//Micke
 

CyberFoto

Ny medlem
Detta gäller idag (2014) för inkomst av Hobbyverksamhet

Här kan ni läsa mer om vad som gäller för inkomst av hobbyverksamhet idag. I korthet kan man säga att om du tjänar pengar genom regelbundna försäljningar i vinstsyfte blir det skatt redan från första kronan. Säljer du en cykel en gång för ett pris mindre än 50000 slipper du skatt, men så fort du säljer cyklar regelbundet blir det skatt från första kronan av vinsten.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tillägg

Om det inte redan är klart så betalar man bara skatt för vinsten. D.V.S för beloppet som blir kvar när du gjort avdrag för resor, utrustning och andra kostnader som är kopplade till förvärvandet av pengarna. Detta gäller även hobbyverksamhet där det inte finns en fastslagen summa som man måste understiga. Ska man i hobbyverksamheten fakturera (utan pålagd moms givetvis) och slippa betala sociala avgifter (antingen slippa själv eller att beställaren inte ska göra det) så gäller att det man säljer är en vara och inte en tjänst. Så man kan med andra ord säga att det kan vara en fördel att fakturera "5 st högupplösta bilder på SM i motocross" i stället för "4 timmars fotograferande på uppdrag under SM i motocross"...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om vi nu ska fortsätta i denna väldigt gamla diskussion kanske vi ska försöka bringa lite reda i summor och procent.

Den ev vinst som du får på din hobbyverksamhet läggs på toppen av din ordinarie inkomst. Förmdoligen skall du betala statlig skatt 20%, kommunal skatt ca 30 - 33% samt egenavgifter som brukar schablonmässigt beräknas till 25%.



I runda slängar så råder man företagarna till att tänka på att de enbart får behålla ca 30% av vad de skriver på sin faktura. Detta "överskott" skall täcka rörelsens alla kostnader och helst räcka till lite lön och en peng till revisorn.
Ovanstående stämmer alltså inte med verkligheten.

Överskottet ska inte "täcka rörelsens alla kostnader" utan är det som är kvar efter att kostnaderna är betalda.

Om vi tänker oss att alla årets kostnader är betalda, och företagaren fakturerar 12000. Då går momsen på 2000 bort först. Om resterande 10000 ska användas till lön försvinner ungefär 23 procent i sociala avgifter. Av ett brutto på 12000 blir alltså 7700 kronor (eller 64 procent) lön.

Hur hög marginalskatten är varierar förstås, men för de flesta av oss är den ungefär 32 procent. Kvar i handen alltså 5200 kronor. Det är 43 procent av det fakturerade bruttobeloppet (inklusive moms).
 

knobloch

Aktiv medlem
Om vi nu ska fortsätta i denna väldigt gamla diskussion kanske vi ska försöka bringa lite reda i summor och procent.

.........

Om vi tänker oss att alla årets kostnader är betalda, och företagaren fakturerar 12000. Då går momsen på 2000 bort först.
Jag trodde det var 25% moms som gällde. :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Förlåt, jag räknade fel. 2400 kronor ska bort, förstås. Får skylla på att jag är rejält förkyld!

Det blir 5020 kronor kvar i handen, dvs 42 procent av det ursprungliga bruttot på 12000. Inte 43 procent som jag fick det till innan.
 
ANNONS