Annons

Intresseavdelningar

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
Intresseavdelningar som komplement till poolerna

Vad tros om att införa intresseavdelningar som komplement till poolerna?

Som exempel på hur intresseavdelningar skulle kunna fungera tar jag en fiktiv ”mörkrumsavdelning” som exempel. Grunden skulle där kunna utgöra en ”mörkrumspool” (avsedd endast för traditionellt analogt skapade papperskopior (skannade givetvis)) och en sida som den gamla ”bild-sidan”, fast då enbart gällande mörkrumsalster.

Förutom bildexempel från mörkrumspoolen (eller varför inte poolerna om den alternativa mörkrumspoolen skulle finnas kvar eller andra subpooler skapas) kunde länkar till senaste kommentarer från analogpoolerna finnas på sidan. En nyhetssektion med info om tekniska nyheter, utställningar, o.s.v. inom intresseområdet kunde finnas. På samma sätt kunde egna forum kopplas till intresseavdelnignen där t.ex. mörkrumsarbete, fotopapper, storformat o.s.v. diskuterades. Vidare skulle ”analoga länkar” vara bra att ha samlade. Artiklar och dylikt (varför inte en mörkrumsskola?) kunde även publiceras på sidan. Kanske kunde t.o.m. egna tävlingar ordnas (vem vet om inte Foma, Photax, Ilford och dylikt kan tänkas vilja sponsra med priser i form av papper/vätskor o.s.v.). Mörkrumsavdelningen skulle alltså kunna bli en svensk motsvarighet till apug (se www.apug.org).

Givetvis skulle andra intresseavdelningar med egna sidor skapas. Kanske en naturavdelning, en studioavdelning o.s.v. och givetvis skulle alla FS-medlemmar få vara lika aktiva inom alla avdelningar (om nu inte även specifika "fotoklubbar" även kunde få ha egna sidor). På en huvudsida kunde, liksom nu, länkar till ”alla nya kritikbilder”, ”alla nya formuminlägg”, "urval av nyheter", exempelbilder, bildväljaren o.s.v. finnas kvar.

Vad skulle då intresseavdelningarna har för någon funktion? Vad skulle de tillföra?

* Det som jag upplevde som positivt med fotosidan förr var känslan av gemenskap och att jag hade koll på vilka mer eller mindre alla aktiva medlemmar var, följa deras utveckling, projekt o.s.v. Idag är detta svårt (åtminstone om man inte tillbringar all sin tid på sidan). Fotosidan är helt enkelt för stor (åtminstone för mig). För mig (som knappast skulle röra mig utanför mörkrumsavdelningen om en sådan fanns) skulle kanske den forna gemenskapshetskänslan och översikten återigen möjliggöras?

*Den som inte är intresserad av t.ex. analoga mörkrumstekniker eller naturfoto behöver inte närma sig dessa sidor. Den som är intresserad av allt skulle, precis som idag, ha möjlighet att få en mer övergripande bild av alla aktiviteter på fotosidan.

* Varje avdelning kunde administreras av ett mindre team av erfarna medlemmar (och då menar jag fs-erfarna och inte nödvändigtvis skickliga fotografer) med stort intresse inom det aktuella området. Sannolikt kunde dessa publicera nyheter o.dyl. med större konsekvens/täckning än dagens fs-nyheter, ordna pristävlingar inom intresseområdet, lägga in relevanta länkar, o.s.v. (Nuvarande FS-crew skulle givetvis, som ägare av sidan, ha övergripande kontroll/ansvar/beslutsrätt/refuseringsrätt o.s.v. (precis som det fungerar idag med pool- och forumvärdar)).

Med hopp om ursäkt för det röriga inlägget och att jag inte gjort några allt för stora tankevurpor samt förhoppning om en god diskussion.

/ F.
 
Senast ändrad:
Din tanke låter inte dum. Som jag uppfattar det finns det ett antal uppkomna förslag som alla syftar till att nå samma sak; möjligheten att fokusera på det fotografiska område som man själv är intresserad av.

Ett sätt är det vi har i dag - möjligheten att klicka fram kritikbilder ur viss motivkategori.

Ett annat sätt är att skapa pooler för olika fotografiska områden.

Vilket sätt man använder tror jag inte är så viktigt, men jag tror det finns ett värde i att på något sätt skapa olika intresseavdelningar inom fs. Dels för att återskapa den känsla av gemensakap som fanns förr, men också för att göra det lättare att hitta de bilder och de diskussioner som berör en själv.

Pooler för olika intresseområden, med tillhörande forum, tävlingar, artiklar o.s.v är en tanke.
 
Det verkar så.

Som jag ser det behöver intresseavdelningarna inte mappa direkt mot motivkategorier, men dom skulle kunna göra det. Intressegrupper skulle också kunna vara generell fototeknik, fotohistoria, att fota med storformat, bildbehandling eller vad som helst där det finns ett tillräckligt intresse, och det går att få ihop ett administrativt team.
 
Det är en bra idé!

Som en del har sett har jag på Utsidan.se något åt det hållet; kika under "Avdelningar" i menyn - där samlas artiklar, länkar mm inom vissa kategorier tex klättring, paddling. Samma artiklar, länkar mm kommer man åt - tillsammans med alla andra - under Artiklar. Så det blir två dimensioner, två sätt att komma åt samma material.

Något liknande är inte så mycket jobb att få till här. Kom gärna med förslag på sådan avdelningar - vi kan ju inte ha en per motivkategori, det blir för smalt men säg tex att "Studiofotoavdelning" samlar kategorier som posering, studio, reklambild odyl.
 
Roligt att idén uppskattas. Jag ska titta på utsidan. Jag instämmer också i att det skulle bli rörigt med för många avdelningar. Det gäller ju också att hitta en mindre grupp riktigt intresserade (och vettiga) värdar för respektive avdelning (med förtroende från ägarna). Små redaktionskommitteer tror jag skulle kunna utträtta mycket på respektive avdelning (medan FS-crew då fick mer tid till att koncentrera sig på helhetstänkandet, utvecklingen och kontrollen). När det gäller förslaget om en mörkrumsavdelning vet jag att sådana finns. Nils Bergqvist, Anders Blomqvist och Richard Abrahamsson bara för att nämna tre som, om de har tid och lust, tillsammans skulle kunna åstadkomma en livaktig, aktuell och intressant avdelning.

Andra avdelningar som vore intressanta är:

Naturfotoavdelning.

Studiofotoavdelning.

En digital avdelning (motsvarande den analoga gällande nyheter och så i alla fall, innehållande digital kreativ efterbehandling o.s.v.)

Någon som har förslag på fler avdelningar? Kanske kan en mörkrumsavdelning få fungera som ett test?

Bästa,
F
 
Grupperna måste vara tillräckligt stora för att det skall finnas tillräckligt intresse. Några skall vilja rodda det och det skall finnas tillräckligt med intresserade medlemmar.

Jätteroligt att idén känns rätt. Jag tror fs behöver denna indelning.
 
- Mörkrumsteknik
- Digital efterbehandling
- Studiofoto
- Naturfoto
- Macrofoto
- Repotagefoto

Radera det som känns fel
Lägg till det som fattas
 
Jag känner att avdelningarna, såsom jag tänkt, är i stort behov av små team av riktigt bra och engagerade värdar som kontinuerligt kunde uppdatera respektive sida med relevant information, hålla koll på forumtrådar, kommentarer, hålla i tävlingar, o.s.v. Med mindre bra/engagerade värdar tror jag att idén faller.

Jag undrar därför om det kanske kan vara vettigt att börja i andra ändan, det vill säga fundera vilka medlemmar som skulle kunna vara lämpliga för och intresserade av uppgiften. Finns sedan ett antal personer som har tid, rätt engagemang, ett gemensamt intresse och god kunskap kan en avdelning grundas. Naturligt är väl att FS-crew själva står för en sådan urvalsprocess.

Vad tros?

/ F.
 
clindh skrev:
Det är en bra idé!

Som en del har sett har jag på Utsidan.se något åt det hållet; kika under "Avdelningar" i menyn - där samlas artiklar, länkar mm inom vissa kategorier tex klättring, paddling. Samma artiklar, länkar mm kommer man åt - tillsammans med alla andra - under Artiklar. Så det blir två dimensioner, två sätt att komma åt samma material.

Något liknande är inte så mycket jobb att få till här. Kom gärna med förslag på sådan avdelningar - vi kan ju inte ha en per motivkategori, det blir för smalt men säg tex att "Studiofotoavdelning" samlar kategorier som posering, studio, reklambild odyl.
Gillar uppdelningen på Utsidan. Lätt att hitta till sidan om dykning t ex och skönt att ha allt samlat. Vad beträffar FS så föreslår jag en "analog" och en "digital" intressesfär. Förslagsvis tar den analoga biten upp mer än bara mörkrumsbiten, den täcker analog fotografi i allmänhet (teknik, historia, fotografer, fotografi) - som Fredrik har föreslagit. Sedan kan man, i enlighet med Utsidan, täcka in motivgenrer som t ex:
- Studiofoto
- Naturfoto
- Macrofoto
- Reportagefoto
som Janne föreslog. För översiktens skull så bör det vara generella kategorier. Det blir dessutom inte så spretigt.
Några tankar.
 
Jag tycker indelningen på utsidan ser riktigt bra ut. Motsvarande skulle vara jättetrevligt på fs.

Kanske kan man via en enkät/röstning på fs undersöka vilka intresseområden som kan bli aktuella i en inledning.
 
Jamen, yes.
Det här tror jag på, det skulle kunna funka ganska enkelt.

Möjligtvis skulle man vilja ha en avdelning för "nybörjare" också, där man samlat tips och tricks, bra artiklar länkade, en länk till bildpoolen nybörjare osv. En vänlig zon där man i lugn och ro kan börja utforska utan att känna sig obekväm och dum... Bara en idé.

-Christian
 
- Nybörjaren
- Mörkrumsteknik
- Digital efterbehandling
- Studiofoto
- Naturfoto
- Macrofoto
- Repotagefoto
- Bröllopsfoto
- Sport- och actionfoto

Radera det som känns fel
Lägg till det som fattas
 
En bra lista, men den börjar bli lång.

Som Fredrik sa så är det nog kritiskt att det finns en engagerad "mini-redaktion" för varje område.

Så om fotosidans red går vidare på detta så ska man nog bara sätta igång dom sektioner som det blir "frivilliga" till.

Det är så trist med döda/inaktuellt material som ligger och hänger och slänger...

-Christian
 
Jo, listan skall nog inte vara längre.
Hoppas att det nu finns engegerade medlemmar som kan tänka sig att administrera någon grupp...
 
ANNONS