Annons

Gatufoto för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag vet inte om detta forum är rätt, men jag skulle tro att flest bevandrade inom gatufoto kollar här, så jag lade den här:)

Jo, jag skulle vilja ha alla tänkbara tips och trix som ni har att dela med er kring gatufoto!
Jag är nybörjare med några månader bakom mig, men har bra koll på det mesta rent tekniska när det gäller grundläggande foto, såsom hur bländare, tid, ISO, skärpedjup och dylikt påverkar resultatet. Jag fotar med en enkel digital systemkamera, men jag antar att det inte spelar så stor roll.

Det absolut mest grundläggande problemet är att just fota alls. Man känner sig som en pajas ibland när man sliter upp kameran i fejset på nån stackare, och väntar sig en utskällning varje gång. Det lustiga är att detta verkar mest framträdande då man har skaplig, men inte proffsig utrustning. Man ser inte ut som en fotograf, men ska ändå dram fram systemkameran liksom. Har man en kompakt så höjer ingen på ögonbrynen, och någon med utrusningen Allan tar folk för en pressfotograf, och bryr sig då heller inte nämnvärt.
Visserligen går det framåt, och man bryr sig mindre och mindre om vad folk tycker och tänker, men jag är fortfarande mycket begränsad. Jag missar många bra tillfällen för att jag helt enkelt inte "vågar" fota en händelse.

Relaterat till detta funderar jag på lämpliga brännvidder för olika motiv. Jag har endast två fasta gluggar; en 50/1,8 (motsv. 75mm) och en 24/1,8 (motsv. 36mm, typ "kort normal"). 50:n är bra då man inte behöver gå så nära, och den är så liten att man inte tar så mkt uppmärksamhet, men brännvidden känns lite för stor för stadsmiljöer. 24:an är en mycket trevlig brännvidd, men då har vi förstås det där med att man måste gå nära.