Annons

Plåta 120 anställda...Pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stellann

Aktiv medlem
Jag har fått en förfrågan om jag vill fotografera 120 stycken anställda på ett företag. Jag skulle plåta i Raw format men endast små justeringar som vitbalans och justeringar av nivåer skulle ingå i efterbehandlingen.

Bilderna ska levereras på cd.rom och då ska dom vara anpassade för utskrift i A4 med namnet på personen under, detta skulle också få ingå i efterbehandlingen.

Nu har dom bett mig om en offert som jag ska lämna in på måndag och jag har ingen aning om vad jag ska ta.

Jag är ingen väletablerad frilansare men jag får alltid bra kritik på det jag levererar så det är bra produkter som kommer att levereras. Är det någon som vet vad som kan vara själigt att ta betalt för det här?
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Det är väl bara att börja räkna...

Säg att du plåtar 10 anställda i timmen. Det gör att du kan ta halva styrkan ena dagen och resten dagen därpå.
Därtill kommer lite snabbt efterarbete.

Förslagsvis sätter du ditt arvode utifrån tre hela arbetsdagar. Tar du mindre än 8000/dag (ex moms) så är du billig.

Om du samtidigt också gjort förarbete och frågat efter budget som Peter föreslår kommer du redan nu se om du och kunden kommer kunna mötas. Eller om du måste ändra upplägget.

Summan dividerar du därefter per anställd och presenterar offerten utifrån vad det kostar dem per anställd.

Exvis porträttfoto 200kr/anställd, moms tillkommer.


lycka till!

mvh
Johan
 
Senast ändrad:

Stellann

Aktiv medlem
Det skulle ju innebära ett arvode på 24000 kronor. Det tror jag inte att dom har råd med eller är villiga att lägga ut. Sen så måste man ju tänka på att jag inte är etablerad och har nget varumärke som jag kan stödja mig med.

Det kanske inte är så hemskt viktigt att ta massa pengar i början utan kanske bättre att man får in foten i branchen så man kanske får nya jobb?
 

hornavan

Aktiv medlem
Stellann skrev:
Det skulle ju innebära ett arvode på 24000 kronor. Det tror jag inte att dom har råd med eller är villiga att lägga ut. Sen så måste man ju tänka på att jag inte är etablerad och har nget varumärke som jag kan stödja mig med.

Det kanske inte är så hemskt viktigt att ta massa pengar i början utan kanske bättre att man får in foten i branchen så man kanske får nya jobb?

Det är mindre än vad de betalar för en halv månadsslös för en anställd!
 

joakim_hansson

Aktiv medlem
Stellann skrev:
Det skulle ju innebära ett arvode på 24000 kronor. Det tror jag inte att dom har råd med eller är villiga att lägga ut. Sen så måste man ju tänka på att jag inte är etablerad och har nget varumärke som jag kan stödja mig med.

Det kanske inte är så hemskt viktigt att ta massa pengar i början utan kanske bättre att man får in foten i branchen så man kanske får nya jobb?
Se till att inte dumpa marknaden nu - alltför många "händiga fotografer" därute som totalt dumpar marknaden o sätter krokben för en hel yrkeskår.
Följ BLF eller ännu hellre SFF prissätttning. Det tjänar alla fotografer på i längden.
 

incus

Aktiv medlem
Håller med där om att ej prisdumpa för då lär företaget fråga efter dina tjänster igen för ingenting pengar. ;)

Dessutom tror jag inte det är 3 dagars arbete utan snarare 5 dagars arbete om det ska bli bra.

Inkl förberedelser och efterarbete.
 

Stellann

Aktiv medlem
Ja, tro mig jag har haft huvudbry med detta för jag känner till problemet med dmpade priser men sen när jag väl har chansen att få detta jobbet känns det som att 24000 kr är lika med att dom kommer tacka nej. Då har jag ju inte hjälp till at dmpa priserna direkt men inte heller har jag fått ngt jobb på det!

Förstår ni mitt dilemma?

Sen letade jag efter prislistorna men hittade bara den man kune beställa och det har jag inte tid att göra nu för offerten ska in på måndag. Men ni kanske har tillgång till den och kan säg vad en oetablerad frilansare med en DSLR skulle ta för 3 dagars arbete?

Det hade varit en bra vädledning att få reda på det men säkerligen kommer mitt pris nog att ligga ngt under det ändå.
 

Oscar

Aktiv medlem
ZoMbiE skrev:
Se till att inte dumpa marknaden nu - alltför många "händiga fotografer" därute som totalt dumpar marknaden o sätter krokben för en hel yrkeskår.
Följ BLF eller ännu hellre SFF prissätttning. Det tjänar alla fotografer på i längden.
Javisst se till att kartellbilda med prissamarbete.. det tjänar alla på har vi ju sett historiskt. ;)

De enda som tjänar på att han inte håller låga priser för att komma in på marknaden är redan etablerade fotografer som ni som propagerar för att till varje pris hålla BLF:s priser.
 

Stellann

Aktiv medlem
Oscar skrev:
Javisst se till att kartellbilda med prissamarbete.. det tjänar alla på har vi ju sett historiskt. ;)

De enda som tjänar på att han inte håller låga priser för att komma in på marknaden är redan etablerade fotografer.
Precis! Och jag är ju inte etablerad så. Även en trädgårdsmästare måste kankse börja klippa gräs på sommaren för 100 kr/ gång liksom =)
 

joakim_hansson

Aktiv medlem
Oscar skrev:
Javisst se till att kartellbilda med prissamarbete.. det tjänar alla på har vi ju sett historiskt. ;)

De enda som tjänar på att han inte håller låga priser för att komma in på marknaden är redan etablerade fotografer som ni som propagerar för att till varje pris hålla BLF:s priser.
SFF är en organisation som är ganska unik - den är undantagen kartellregler. Angående BLF prislistan så betackar ajg mig för den, löjligt låg ersättningsnivå i den...
 

EleyT

Aktiv medlem
Exempelvis ett pris på 24000:- är inte speciellt mycket om man ska betala sina egna sociala avgifter/arbetsgivaravgift och skatt på beloppet. Hur mycket försvinner? 50-60%?
 

Stellann

Aktiv medlem
Eftersom jag har en deltidsanställning på samma företag som frågat efter tjänsten så kommer de naturligtvis att inkludera den begärda summan i min lön så ingen arbetsgivaravgift kommer inkluderas...
 

ATJ

Aktiv medlem
EleyT skrev:
Exempelvis ett pris på 24000:- är inte speciellt mycket om man ska betala sina egna sociala avgifter/arbetsgivaravgift och skatt på beloppet. Hur mycket försvinner? 50-60%?
Beror på hur mycket du tjänar per år, men det ligger närmare 50% än 60%. Så för en person med normal lön så bör det bli kvar ungefär 13000:- av 24000:- om man nu tar ut allt som lön om jag räknat rätt. Låter för mig som en riktigt hygglig ersättning för 3 dagars jobb.

mvh
Anders, som har eget företag sedan många många år i en branch som inte kan debitera 1000:- per timme + moms.
 

Bertil Lindgren

Avslutat medlemskap
Stellann skrev:
Precis! Och jag är ju inte etablerad så. Även en trädgårdsmästare måste kankse börja klippa gräs på sommaren för 100 kr/ gång liksom =)
problemt kommer sedan när han ska förklara för sina kunder varför de plötsligt ska betala 250:- gången....

Det är då de visar sin tacksamhet genom att lägga jobbet på en annan loser......


Kan du inte ta betalt nu lär du aldrig kunna det, vad du använder för utrustning är utan betydelse så länge du kan leverera bilder som fungerar för kunden.

Om bilderna ska vara ENKLA ID bilder så räkna efter det, du kan med bra organisation klara kanske 1 var femte minut eller?

Offret ska gå fram till stolen, sätta sig, rätta till sig se in i kameran, du ska plåta de ska gå nästa......

Fundera över hur mycket tid dom behöver till detta. Du kan oxå räkna med att några är sjuka, några skiter i att komma osv... du måste alltså planera in flera fototilfällen.....

Sedan är det viktigt att du har klart för dig hur du ska identifiera dem i efterhand så du sätter rätt namn på rätt gubbe...

Själva bildbehandlingen + lägga till namn kan du nog automatisera ganska långt om du är händig i PS.

Så tänk igenom det hela noga och var medveten om att sätter du ett lågt pris så blir det mycket gratis jobb....

/b
 
Senast ändrad:

Bertil Lindgren

Avslutat medlemskap
Stellann skrev:
Eftersom jag har en deltidsanställning på samma företag som frågat efter tjänsten så kommer de naturligtvis att inkludera den begärda summan i min lön så ingen arbetsgivaravgift kommer inkluderas...
Då blir det kanske lite enklare...
beräkna hur mycket tid det tar att ta bilderna, att flytta mellan kamera och dator och att bildbehandla...

sedan begär du denna tid x din vanliga timlön...

+ ev matrial, lamp o kamera slitage...

/b
 
ANNONS