Annons

Plåta 120 anställda...Pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stellann

Aktiv medlem
Svar till Bertil...

Jo jag förstår hur du tänker absolut men jag känner mig fortfarade osäker på att dom kommer nappa på det priset. Detta är det första seriösa jobbet som jag blivit erbjuden och känns som jag inte vill sabba det bara.

Krävs en hel del stake och tilltro på sig själv för att inte dumpa priserna och tänka "Dom kanske inte ville betala 20 papp men jag är så pass bra att nån kommer göra det inom en snaar framtid"

Namnen tänkte jag ta på en lista :

CRW_6186 Louise Hoffsten

Så det är inga problem och sen lägger jag in ett makro som fixar layout på bilder så. Det enda som återstår i princip är hur många nollar jag ska sätta i priset :)
 

Stellann

Aktiv medlem
Bertil Lindgren skrev:
Då blir det kanske lite enklare...
beräkna hur mycket tid det tar att ta bilderna, att flytta mellan kamera och dator och att bildbehandla...

sedan begär du denna tid x din vanliga timlön...

+ ev matrial, lamp o kamera slitage...

/b
Jag är försäljare så jag har VÄLDIGT låg timlön men stor provsion. Ditt förslag skulle innebära en ersättning på 1500 kr ungefär...Det är lite väl lågt :(
 

ATJ

Aktiv medlem
Bertil Lindgren skrev:
Är det oxå en branch som typ fotobranchen där en väletablerad fotograf kan räkna med ca 900 debiterbara timmar per år??

/b
900*1000 = 900 000 - (arbetsgivargift och sociala kostnader) blir väl ungefär 450 000 till 500 000 kvar, hupp en hygglig årslön efter skatt även om man tar i beaktande att man har ett visst slitage på sina arbetsredskap.

mvh
Anders T
 

Bertil Lindgren

Avslutat medlemskap
ATJ skrev:
900*1000 = 900 000 - (arbetsgivargift och sociala kostnader) blir väl ungefär 450 000 till 500 000 kvar, hupp en hygglig årslön efter skatt även om man tar i beaktande att man har ett visst slitage på sina arbetsredskap.

mvh
Anders T
nja....
dator, monitor osv av bra kvalitet
kameror med objektiv,
studiobelysning,
en lokal att arbeta i,
transporter, internetuppkoppling, försäkringar, bokföringskostnade, telefon värme, el och vatten i din lokal, marknadsföringskostnader, tester av matrial, osv.......

glöm sedan inte att alla grejer bör dubbleras och dessutom bytas ut inom tre år....

Så jag vet inte om det är så jävla mycket fetare än att vara golvläggare tex...

/b
 

lacrits68

Aktiv medlem
Bertil Lindgren skrev:
nja....
dator, monitor osv av bra kvalitet
kameror med objektiv,
studiobelysning,
en lokal att arbeta i,
transporter, internetuppkoppling, försäkringar, bokföringskostnade, telefon värme, el och vatten i din lokal, marknadsföringskostnader, tester av matrial, osv.......

glöm sedan inte att alla grejer bör dubbleras och dessutom bytas ut inom tre år....

Så jag vet inte om det är så jävla mycket fetare än att vara golvläggare tex...

/b
du han före......tänkte just påpeka detta!
ALLT kosta tom kaffet till fikat!

dessutom kan jag nog tänka mig att 900 debiterade timamr är 2500 jobbade timmar i slutänden!


=))


--J--
 

ATJ

Aktiv medlem
Bertil Lindgren skrev:


glöm sedan inte att alla grejer bör dubbleras och dessutom bytas ut inom tre år....

Så jag vet inte om det är så jävla mycket fetare än att vara golvläggare tex...

/b
Äh nu skall vi inte starta ett krig här, det är klart allt kostar men dina kostnader drar du ju direkt från intäkterna och då blir det ju bättre verkningsgrad på de pengarna i alla fall.

Och appropå golvläggare så vet jag hur mycket dom vill ha svartbetalt för att lägga ett klinkergolv på 30m2 (200:-/m2). Kan också berätta att han fick inte jobbet utan jag fick lära mig att göra det själv. Och vet du vad det var inte alls svårt å resultatet blev inte ett dugg sämre än om jag lejt bort jobbet för 6000:- svart eller 12000:- vitt.

Slutkrigat hoppas jag,
Anders T
 

ATJ

Aktiv medlem
Stellann skrev:
Jag är försäljare så jag har VÄLDIGT låg timlön men stor provsion. Ditt förslag skulle innebära en ersättning på 1500 kr ungefär...Det är lite väl lågt :(
Om jag varit din arbetsgivare så skulle jag definitivt inte ha köpt en fototjänst för 24000:- av en av mina anställda som kanske tar 3 dagar att genomföra.

Mitt förslag är ta din timlön inkl. provision och dubbla den, beräkna sedan hur lång tid det kommer att ta för hela jobbet sedan så funderar du på om du tycker att summan som du fick fram räcker till för dig. Glöm inte att räkna bort skatten som är ungefär 33%

Men som sagt det är mitt förslag

mvh
Anders T
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Stellann skrev:
Det skulle ju innebära ett arvode på 24000 kronor. Det tror jag inte att dom har råd med eller är villiga att lägga ut. Sen så måste man ju tänka på att jag inte är etablerad och har nget varumärke som jag kan stödja mig med.

Det kanske inte är så hemskt viktigt att ta massa pengar i början utan kanske bättre att man får in foten i branchen så man kanske får nya jobb?
Men när ska du börja ta betalt då? Du skriver ju själv att du levererar kvalitet och har nöjda kunder. Det du glömde skriva är att det är din arbetsgivare. Men som någon redan varit inne på så bör du presentera priset som en kostnad per anställd. 250 kr per anställd som kanske kostar kring 40-50000/mån är jordnötter.

Min gissning är att de tänkt sig att du skulle göra det nästan gratis för att det är din hobby och du tycker det är kul att jobba gratis..så frågan är hur långt ned du är villig att släppa brallorna.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
ATJ skrev:
Om jag varit din arbetsgivare så skulle jag definitivt inte ha köpt en fototjänst för 24000:- av en av mina anställda som kanske tar 3 dagar att genomföra.
Vilket kanske också visar varför man inte ska fota åt sina ev ordinarie arbetsgivare. Det blir en ekonomisk beroendeställning som är grymt skev.
 

Janne H

Aktiv medlem
Vill du att de ska köpa dina bilder för att de är bra ELLER för att de är billiga??

Ta betalt och leverera bra bilder!!
 

ATJ

Aktiv medlem
Johan Okker skrev:
Vilket kanske också visar varför man inte ska fota åt sina ev ordinarie arbetsgivare. Det blir en ekonomisk beroendeställning som är grymt skev.
Det är sant. Men det kanske är bättre att få in lite extra pengar än inga pengar alls vad vet jag.

mvh
Anders T
 

Oscar

Aktiv medlem
Bertil Lindgren skrev:
nja....
dator, monitor osv av bra kvalitet
kameror med objektiv,
studiobelysning,
en lokal att arbeta i,
transporter, internetuppkoppling, försäkringar, bokföringskostnade, telefon värme, el och vatten i din lokal, marknadsföringskostnader, tester av matrial, osv.......

glöm sedan inte att alla grejer bör dubbleras och dessutom bytas ut inom tre år....

Så jag vet inte om det är så jävla mycket fetare än att vara golvläggare tex...

/b
Och varför skulle det vara så mkt fetare än att vara golvläggare??

Fota porträttfoto på löpande band kräver knappast mer än att lägga golv.
 

lacrits68

Aktiv medlem
ATJ skrev:
Om jag varit din arbetsgivare så skulle jag definitivt inte ha köpt en fototjänst för 24000:- av en av mina anställda som kanske tar 3 dagar att genomföra.

Mitt förslag är ta din timlön inkl. provision och dubbla den, beräkna sedan hur lång tid det kommer att ta för hela jobbet sedan så funderar du på om du tycker att summan som du fick fram räcker till för dig. Glöm inte att räkna bort skatten som är ungefär 33%

Men som sagt det är mitt förslag

mvh
Anders T
Om jag skulle ha varit arb givare, skulle jag köpt/hyrt en hyffsad digikamera och get dir arbetsuppgift att fota personalen på arbetstid UTAN extra betalt!

--J--
 

Oscar

Aktiv medlem
På mitt jobb tar jag bilder på nyanställda som vi lägger ut på hemsidan.. och kräver inget alls för detta. Slitaget på kameran får väl ses som försumbart. Det är mest trevligt att få lite variation i jobbet, och att få syssla med hobbyn på jobbet är få förunnat.
 

walter-g

Aktiv medlem
Man måste vara realist.Hugger du till för mycket i pris , så kanske någon annan fotograf blir intressantare.Jag har gjort en sån där grej en gång,utan namn förvisso,men jag blev totalt nöjd med någon tusenlapp (endast!)
 

ATJ

Aktiv medlem
lacrits68 skrev:
Om jag skulle ha varit arb givare, skulle jag köpt/hyrt en hyffsad digikamera och get dir arbetsuppgift att fota personalen på arbetstid UTAN extra betalt!

--J--
Precis och du kan förmodligen inte vägra för då kan du få sparken pga arbetsvägran.... Dålig sits blev det i alla fall, tur man inte är anställd.

ATJ
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
ATJ skrev:
Precis och du kan förmodligen inte vägra för då kan du få sparken pga arbetsvägran.
Nja, som säljare med provisionslön har jag svårt att tro att en arbetsgivare kan kräva att man utför en typ av icke provisionsgrundande arbete som ligger långt utanför vad som står i anstälningsavtalet.
 

lacrits68

Aktiv medlem
ATJ skrev:
Precis och du kan förmodligen inte vägra för då kan du få sparken pga arbetsvägran.... Dålig sits blev det i alla fall, tur man inte är anställd.

ATJ

Har själv företag utanför mitt ordinarie jobb, och har iof fått förfrågningar om jag skulle ha utfört foto jobb....har dock alltid hänvisat till BLF prislista och det har inte blivit till nåt pga för högt pris!

Föredrar faktiskt själv att jobba åt dom man inte känner!

--J--
 

ATJ

Aktiv medlem
jimh skrev:
Nja, som säljare med provisionslön har jag svårt att tro att en arbetsgivare kan kräva att man utför en typ av icke provisionsgrundande arbete som ligger långt utanför vad som står i anstälningsavtalet.
Antagligen korrekt.

Men risken är ju att man gör sig impopulär hos arbetsgivaren. Det bästa kanske är att avböja fotojobbet och slita vidare med povisionsförsäljningen.
 

Stellann

Aktiv medlem
ATJ skrev:
Antagligen korrekt.

Men risken är ju att man gör sig impopulär hos arbetsgivaren. Det bästa kanske är att avböja fotojobbet och slita vidare med povisionsförsäljningen.
Ja jag glömde ju som sagt skriva att det var min arbetsgivare som ville ha det. Och nu när ni vet det så börjar det låta mer realistiskt och visst är det en knepig sits det här. Hurvida dom skulle tvinga mig att foto på ord. tid så står det inte i mitt anställningsavtal men visst. Man tjänar inte poäng på att vara omedgörlig.

Tre dagars arbete som försäljare brukar ge mig 1200 kr. Jag tänkte nog ge en offert på 3000 kr med alt inkl. namn och sånt och 2500 kr om dom vill sköta sånt själva.
 
ANNONS