** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

300 4.0 L Is Vs 400 L 5,6

Produkter
(logga in för att koppla)

Ruben77

Aktiv medlem
hejsan undrar lite hur
Canon EF 300/4,0 L IS USM är om man jämför det med Canon EF 400/5,6 L USM

hur är dom skärpemässigt
hade tänkt mig ett 300 + canons 1.4 converter
Canon Extender EF 1,4x II
 
Ruben77 skrev:
hejsan undrar lite hur
Canon EF 300/4,0 L IS USM är om man jämför det med Canon EF 400/5,6 L USM

hur är dom skärpemässigt
hade tänkt mig ett 300 + canons 1.4 converter
Canon Extender EF 1,4x II
Utav det jag kunnat läsa mig till tycks den allmänna uppfattningen vara att 400 5,6 är jämnare i produktion, och minst lika bra som ett skarpt ex av 300 4,0. 300 4,0 USM IS har fått rätt blandade omdömen. Jag är övertygad om att 300:an är en bra glugg men att den är något sämre än 400 5,6. Med konverter kan den inte mäta sig med 400-optiken.
 
Jag använder 300/f4 L IS USM och har 1,4 extendern på nästan hela tiden.

Jag valde det framför 400/f5,6 pga. kortare närgräns (nästan macro) och IS. De verkar vara ojämna i kvaliten och jag fick prova 3 olika för att hitta ett som fokuserar perfekt med mitt hus, men sedan är det väldigt skarp nu. Skäran är mycket bra även med extendern och jag har den nästan alltid på.

Några fördelar:
Mycket smidigt, jag kan bära hus+ objektiv på axeln en hel dag utan att bli trött.

Både tele och nästan "macro" i ett objektiv. Bra både för fåglar, blommor och insekter.

Strålande skärpa och snygg oskärpa.

Några nackdelar:
300:ans IS "klonkar" rätt mycket ibland och skrämmer en del djur när man är nära.

Om man inte har ett proffshus blir autofokus ibland ganska långsam vid sämre ljus och med konvertern på.

300:ans IS är av första generationen och ger bara 2 bländarsteg. Jag skulle gärna vilja ha 4 eftersom det ju blir ganska ljussvagt och jag hatar bruset jag får om jag ökar ISO över 200.

Jag rekommenderar dig att kolla på bilder tagna med båda objektiven så ser du vilken kvalitet du får. Jag tror att båda (om du har två bra exemplar) kommer att ge dig strålande bra bilder.
 
Ruben77 skrev:
hejsan undrar lite hur
Canon EF 300/4,0 L IS USM är om man jämför det med Canon EF 400/5,6 L USM

hur är dom skärpemässigt
hade tänkt mig ett 300 + canons 1.4 converter
Canon Extender EF 1,4x II

Här har du en bra länk om Canon 400mm / 5,6 och 300mm IS USM

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=78574

Det är mycket att läsa och många länkar till tester och min klara uppfattning blev att 400mm är klart bättre.
Lycka till Nils-Åke.
 
Efter att ha haft en 300/4L IS med 1.4x konverter (Canons senaste version - som till 99% alltid satt på), bytte jag till en 400/5.6L. Jag upplevde autofokusen som mycket snabbare, vilket medförde fler lyckade bilder på flygande fågel. Även skärpan vid full öppning upplevde jag som något skarpare med 400/5.6L jämfört med 300/4L + konverter.

Största nackdelen med 400/5.6L jämfört med 300/4L är som redan nämnt, närgränsen. Samt att den är ljussvagare än 300:an är utan konverter (en billig/skarp 400/4L IS som är vädertätet - MUMS!)

-- Nicke
 
har du läst de trådar som finns om ämnet?

om du enbart kommer fotografera med EF 300/4L IS + 1,4x så ska du välja EF 400/5,6 istället om inte närgränsen är väldigt viktig för dig (1,5m mot 3,5)

jämförelse i skärpa mellan EF 300/4L IS + 1,4x och EF 400/5,6:
http://www.the-digital-picture.com/...IComp=0&LensComp=278&CameraComp=9&FLI=1&API=0

en 300 + 1,4 blir mer flexibel och du får bildstabilisering men med 1,4 blir autofokusen slöare - en naken 400:a är betydligt rappare

försköråa på sär the digital pictures applikation riktigt bra - testa olika brännvidder och bländare för att se skillnaderna mellan olika objektiv
 
Jag håller med dig, Niklas. Detta är ett tänkt drömobjektiv för mig, speciellt om närgränsen också är bra. Jag behöver inte längre brännvidd om den har f4 så att det går att använda en 1,4 extender.



nikitin skrev:


Största nackdelen med 400/5.6L jämfört med 300/4L är som redan nämnt, närgränsen. Samt att den är ljussvagare än 300:an är utan konverter (en billig/skarp 400/4L IS som är vädertätet - MUMS!)

-- Nicke
 
jag kör med 300 IS och 1.4 extender men har även kört med 400 5.6.

Bytte pga IS:en.
Tycker att 300:an ger mycket bra resultat på en FF, sedan kan man ju alltid diskutera vad som är lämpligast

Är mycket med 300:an även om jag använder den för lite för att behöva ha den kvar, därför är den till salu också.
 
hej
tack för alla svar.

det verkar som att jag behåller mitt 400 o kör med det känns inte som läge att sälja det o köpa ett 300 + converter
 
ANNONS