Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D Mk2

Produkter
(logga in för att koppla)

billextreme

Aktiv medlem
När kommer den släppas? Kommer den överhuvudtaget?

Det lär väl vara en 40D med 12.7 pixels sensorn eller?

Vad mer kommer att bli bättre än den nuvarande 5D?

/B
 

RolandM

Aktiv medlem
Tja. 5D har 12 miljoner pixlar på en yta av 24x36 mm. En uppdaterad 5D kommer ha samma sensorteknik som EOS 1D mk III men med ytan 24x36 mm och fler pixlar en EOS 1D mk III som en följd av den större ytan. I övrigt inbillar jag mig att den får samma uppdateringar som 40D har.

Ingen säkra källor, mest egna spekulationer.
 

lagus

Aktiv medlem
Troligtvis kommer den ha samma nyheter som andra nya modeller såsom:

* Antidamm
* Digic III
* Vädertätning
* Något fler MP
* Liveview
* Samma AF som 40D

Förhoppningsvis har den även:

* Möjlighet att justera enskillda objektiv
* FEL knapp
* 100% sökare
* Samma AF som 1D-serien
 

Allemyr

Aktiv medlem
Jo d vore ngt.

Kanske den kommer att kunna prestera 4 bps? Det första punkterna som Lars nämner är högst troligt.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Borde väl vara troligt att den får högre upplösning.
Prismässigt verkar modellerna hålla ungefär samma pris som föregående modell:
30D vs 40D: $1399 vs $1300
1DMKII vs 1DMKIII: $4499 vs $4748
1DsMKII vs 1DsMKIII: $7999 vs $7900
5D kostade $3299 när den kom, så jag tror på en liten sänkning till $2999 och med dagens dollarkurs moms och tull hamnar vi på runt 27.000:-
Om den har 1 DIGIC III processor och upplösning på 16MP borde den hinna med ungefär 4b/s.

Så jag tror (hoppas) på dom här specarna:

- 27.000:-
- Upplösning: 16MP
- 4b/s
- Antidamm
- DIGIC III (1st)
- LiveView
- Möjlighet att justera enskilda objektiv
- Inbyggt vertikalgrepp
- 14 bitars färgdjup
- ISO 100-6400 (50-12800 i expanderat läge)
- utbytbara sökarskivor
- AutoISO
- Högdagerprioritet
- Ljusare sökarbild än 5D
- Maskningsmöjlighet till formaten 6:6, 3:4, 4:5, 6:7, 10:12 och 5:7
- 3" LCD skärm med 950.000 punkters upplösning
- Bildformat JPEG, RAW och sRAW

samtidigt släpps 24-70/2.8L MKII IS och 200/2L IS

Gissningsvis lanseras kameran i januari och kommer till butik i Sverige i februari/mars.
 

Bilagor

StaffanW

Aktiv medlem
billextreme skrev:
27000:- ???

hmmm... begagnat priset pa DsMk2 kommer da rasa rejalt.

Ar det verkligen troligt?

/B
Vi får väl se. Du kanske har rätt i att den blir något dyrare, kanske uppmot 30" som 5D kostade när den kom. Skulle själv önska att den hamnade närmare 20" kronorsstrecket, men det är nog en önskedröm.
 

Bilagor

billextreme

Aktiv medlem
Hej Christian,

Jag har ingen aning om Canon bryr sig om begagnat marknaden nar de satter priser, antagligen inte(?)

Men visst har det med saken att gora pa detta forum, ska man pynta 27 tusen for en ny 5Dmk2 eller ska man kopa en beg DsMk2 i bra skick?

Vad kostar en beg DsMk2 i dag, och vad kommer denna kamera kosta beg nar DsMk3 e ute och 5Dmk2 kommer med sa bra prisbild?

mvh
/B
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Haha, kul bild på 5Dmk2 :D
Troligt att de sätter på ett batterigrepp som är för litet för att greppa! Men annars ganska snygg :)

Jag tror på allt som skrivits ovan, utom maskningsmöjligheter.. varför skulle man lägga in såna funktioner? Bara för att Nikon gjorde det?

Jag tror tyvärr att vi kommer få vänta till nästa höst innan den lanseras.. Troligtvis på den där mässan (vad den nu heter).. Sorry, så det lutar nog åt en Nikon D3 för min del i vår..

Så frågan är, ska jag vänta tills augusti och få en sämre kamera än D3 fast(!) för 15.000 kr mindre? (4 megapixel till gör ingen större skillnad)
 

StaffanW

Aktiv medlem
billextreme skrev:

Vad kostar en beg DsMk2 i dag, och vad kommer denna kamera kosta beg nar DsMk3 e ute och 5Dmk2 kommer med sa bra prisbild?

mvh
/B
Tror en begagnad 1DsMK2 kostar runt 50.000:- idag.

1DMKII kostar runt 20" begagnat (54% av nypris på senaste modellen)

Kommer 1DsMKII att ligga på samma förhållande begagnat hamnar vi på 38" för en begagnad 1DsMK2.

Har 5D dom specar vi hoppas (16MP, 4b/s mm) så tror jag att beg priset på en 1DsMK2 snabbt hamnar på ungefär samma pris som nypriset för 5DMKII, alltså lite under 30".

Danlo skrev:
Haha, kul bild på 5Dmk2 :D
Troligt att de sätter på ett batterigrepp som är för litet för att greppa! Men annars ganska snygg :)

Jag tror på allt som skrivits ovan, utom maskningsmöjligheter.. varför skulle man lägga in såna funktioner? Bara för att Nikon gjorde det?
Tackar :)
Har själv rätt små händer, så ett litet inbyggt vertikalgrepp skulle fungera för mig..

Nya Canon 1DsMKIII har maskningsmöjligheterna, så inte otroligt att även 5DMK2 får densamma.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag tror inte på inbyggt vertikalgrepp. Däremot gissar jag att Pixlarna kommer ligga på ca 16 miljoner, serietagning ca 5 bilder/sekund, vädertätad, prisbild runt 25000 kr, max 30000 kr så den inte ligger för nära Mark III, bättre exponeringsmätare. I övrigt rätt liknande specar som 40D, kanske blir displayen lite förbättrad som svar på Nikons nya displayer. Den borde kunna bli riktigt grym. Tror också att det börjar bli dags för en uppgradering av ett par objektiv i proffsserien. En 24-70 med IS vore naturligtvis inte fel. En FEL-knapp är väl bara ett måste.
 

StaffanW

Aktiv medlem
paul innergård skrev:
Jag tror inte på inbyggt vertikalgrepp.
Nej, inbyggda vertikalgreppet är mer en personlig önskan, och chansen (om man ser det så) att det blir verklighet är nog minimal.

Något som är troligare, och jag gärna skulle vilja ha är höghastighetsläge alla Nikon.

Om det blir 16MP och endast 1 DIGIC III processor tror jag max b/s blir 4. Men skulle det också finnas ett höghastighetsläge med 2x crop på 8MP borde man kunna få ut 8b/s. Med lite bra AF på det så har man en fantastisk studiokamera och actionkamera i ett.
Inte så dumt för tex fågelfotografen att ta högupplösta bilder på fågeln som sitter still en bit framför, och därefter få dubbla tele och hastighet för fågel på flykt.
Samma för min basketfotografering. Högupplöst för lagfoton som kommer att förstoras ordentligt, och därefter mer tele och hastighet för basketmatcherna.

Fast då är kanske Canon rädda att kameran tar för många andelar av 1DMKIII.

Har aldrig fått riktigt kläm på hur rädda kameratillverkarna är att konkurera med modeller inom dom egna leden.
 

StaffanW

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Shit. Jag har missat att det fanns en 24-70/2,8 MKI IS... ;)

Om jag får gissa så säger jag 16 mp och 4 b/s (efter att ha lekt med miniräknaren).
Visste du inte att 24-70/2.8 MKI IS kommer nästa vecka, och MKII i januari?

Nej, klart den blir en MKI:a (om den kommer) eftersom man inte ska blanda äpplen och päron (IS och utan IS).

Tror också benhårt på 4b/s, för det är väl inte troligt att dom får till en DIGIC IV eller att dom slänger in två DIGIC III.
 

billextreme

Aktiv medlem
Tror inte en sekund pa att de bytar sensorn!

Den som sitter i 5D ar super och om man tittar tillbaka sa bytar inte Canon sin sensor sa ofta pa de "enklare" kamerorna. Vidare finns det en ekonomisk fordel att behalla 12,7:an aven i en Mk2, viktig bit nar man ska halla ner priset.

Det blir nog 12,7mp,
5 bilder i sekunden,
Den nya processorn,
14 bitar,
50 till 6400 ISO vore trevligt.

tja.. som en god mix mellan 5D o 40D

mvh
/B
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
billextreme skrev:
Tror inte en sekund pa att de bytar sensorn!

Den som sitter i 5D ar super och om man tittar tillbaka sa bytar inte Canon sin sensor sa ofta pa de "enklare" kamerorna. Vidare finns det en ekonomisk fordel att behalla 12,7:an aven i en Mk2, viktig bit nar man ska halla ner priset.
Eos 5D delar sensorwafer med Eos 1D mark IIN. Det är bara storleken som skiljer.

Varför inte göra samma sak med nu och ta wafern från Eos 1D mark III. Det skulle ju rationelisera bort en wafer. Dessutom skulle de kunna köra iso 6400 med befintlig teknik.


Prispolitiskt är det dessutom bra att komma upp iui megapixel i förhållande till 40D. Alla förstår ju inte finessen med sensorstorlek.
 
ANNONS