Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)

bassa

Aktiv medlem
Jag blir så innerligt trött, på dessa så kallade gatufotografer.Som med sin fina teknik kunskap ,i svartvitt, envisas att plåta ensamma helst gamla människor gående på väg hem,i starka skuggor
När ni har kunskapen och fixar gråskalor. Tänk om!
Jag gick igenom ,polen gatufotografi och såg massor av samma stuk,.Äldre personer på väg hem som tycks ha varit med om ett atomkrig eller yngre ensamma som knallar upp och ner i trappor eller andra iskalla bakgrunder miljöer så innerligt tråkiga att man blir rädd Svatvitt ,får inte på något sett betyda elände, ensamhet ,tragik, Då har ni fastnat!!..Snälla gå närmre, Dokumentera! .Fritids, barn, dagis Varuhus Utanför IKEA Jultid, korvstånd ,dans kurser,,slakterier , bilmekaniker,, gym, plastik operationer, natt bilder väktare, ombyggnader ,rivningar , frälsnings armen , tullen . OSV . Ni är otroligt duktiga, sätt fart för faan. Gå inte på samma sett som era motljus,stackars fotoideal. Jag hoppas ni förstår vad jag menar. Jag skulle vilja ha er kunskap och vara yngre Då jävlar! 7 Bengt
 

Plåtslagaren

Aktiv medlem
Den bildmässiga inavel som lätt uppträder i sammanhang som fotosidan. se och i fotoklubbar är inte konstruktiv. Snarare är den destruktiv och kontraproduktiv.

Den på fotosidan.se så hyllade gatufotografin ser jag även som ett intrång. Personligen fullständigt hatar jag om och när för mig helt främmande personer fotograferar mig utan att jag gett mitt medgivande. Och jag tycker ej heller om att fotografera andra, för mig främmande personer, utan deras medgivande. Men det är min personliga inställning och jag vet att det finns de som har en helt annan syn på saken och det är något som jag respekterar. Och att respektera betyder ju inte att jag accepterar.

Beträffande stilen på bilderna i poolen "gatufotografi", så är det inget nytt eller unikt att bilderna har denna mörka och dystra framtoning. Bildstilar går i vågor. Se bara på hur det under en period var de så kallade "Rosenlundarna" som var riktmärket inom landskapsfotografin. Under en period skulle det vara hårt och kornigt och då var det som om ett grovt sandpapper var idealiskt att kopiera på. Så kanske den här "atomkrigsmodellen" kommer att ersättas av en annan stil. Kanske till och med en stil med en positiv anda.

Jag håller med Bengt Hanson i att det kanske vore bättre att lägga ner lite kraft på att dokumentera den nära vardagen. Det där som man bara tar för givet och inte tänker på. Det kan ju vara så att det idag inte verkar så intressant, men i framtiden kan det vara just de bilderna som har ett värde.
 

bjornterring

Avslutat medlemskap
Jag håller med..

Det värsta jag vet är alla dessa "teknik-snackare" som kan sitta och diskutera utrustning i timmar, har alla dyra grejer och sen går och tar en bild på en sned brevlåda och tycker att det blev "en rolig bild"..

Utan att trampa på någons tår men när jag ser en medelålders man på stan med slr kamera och telelins så ryser jag innombords..

För mig har alltid fotografi handlat om att fånga ljuset i ett mörk rum... En duktig fotograf tar bra bilder med vilken kamera som helst enligt mig...
 

Jokes

Aktiv medlem
Jag håller med om allt ni har sagt. Gatufoto idag är bara grått och tråkigt, inga färger nånstans eller andra känslor än lidande. En del bilder känns det nästan som att man måste vara professor för att kunna tolka eller tycka om och det verkar vara svårare att ta bilder som den stora massan kan förstå än 25 gubbar i ett konstgalleri. Att det går i perioder, visst det kan jag hålla med om men det är dags att byta period nu och utöka sina egna sinnen så man inte bara tar komplicerade bilder som 25 pers tycker är bra, det kan vara en av anledningarna till att många inte förstår fotografi, för att det alltid är samma vemod och svåra tolkningar av en situation.
 

bjornterring

Avslutat medlemskap
Jag tror inte att det handlar om att bara 25 personer tycker dom är bra utan det är väll så att dom har skapat något sorts "standard" som ursäktar deras dåliga fotografi trots brar utrustning, och sen skapat en gruppsamhörighet i detta...

Visst inte alla är profs men man måste ju lära sig kvalitet framför kvantitet..

Ansel Adams sa väll att han tycker att han tar en bra bild per år och henri cartier-bresson sa att han var tvungen att slita ut ett par skor per bra bild..

Det säger något om krav på sig själv..

Foto ska vara kul, jag älskar det..Men just alla dessa förståsigpåare som inte ens kan ta en bild stör mig..Våga prova, gör något tokigt..Det kanske blir en bra bild även fast inte histogramet är perfekt. Känslan i bilden är allt. Den kan inte köpas..
 

jido

Aktiv medlem
Även jag tycker att väldigt många bilder bara upprepar samma tema med med dystra skuggspel, ensamma siluetter osv. Jag har inget emot den typen av bilder (gör dom själv då och då) men anser ofta att de handlar mer om estetik än gatufoto.

Många bilder är också ganska tidlösa vilket i sig gör dem rätt värdelösa som gatufotografier - i alla fall om målet är att dokumentera sin samtid.

Det ligger dessutom i gatufotots natur att de bilder vi tar idag inte når sin fulla potential förrän om många år, vilket i sig gör det svårt att bedöma vilka nutida bilder som kommer att vara de mest värdefulla. Time will tell, som de säger i staterna.

När det gäller kommentaren om tekniksnack har jag själv inte märkt av mycket sådant i gatufotosvängen. Det händer ju bara när Kulten börjar mullra och de är ju minst sagt i minoritet.

Nåja. Ingen har väl sagt att gatufoto är lätt.
 

ThomK

Avslutat medlemskap
bjornterring skrev:
Jag håller med..

Det värsta jag vet är alla dessa "teknik-snackare" som kan sitta och diskutera utrustning i timmar, har alla dyra grejer och sen går och tar en bild på en sned brevlåda och tycker att det blev "en rolig bild"..

Utan att trampa på någons tår men när jag ser en medelålders man på stan med slr kamera och telelins så ryser jag innombords..

För mig har alltid fotografi handlat om att fånga ljuset i ett mörk rum... En duktig fotograf tar bra bilder med vilken kamera som helst enligt mig...

Var är dina bilder Björn där du fångat ljuset i ett mörkt rum ??

Du är väl ingen medelålders man med en Dslr runt halsen som "smygfotograferar".
/Thomas..
 

mohei

Aktiv medlem
Men gatufoto handlar inte om att dokumentera den nära vardagen. Blanda inte ihop gatufoto med dokumentärfoto.

Jag har människor med i bilderna men dom ser jag mer som en del av kompositionen. Nåt man petar in bilden för att få en snygg komposition. Ha lite skit i förgrunden som någon sa. :eek:)
Ibland är jag mer intresserad av deras skuggor eller siluetter. Eller paraplyer. :eek:)




/medelålders kärring med en dslr runt halsen ;o)
 

bjornterring

Avslutat medlemskap
he he nä, jag är inte medelålders, än :cool:

Var det något du tog personliget eller vad är din ståndpunkt?

Jag vet inte vad jag skulle bevisa med att lägga upp en bild men här kommer en jag tog på gatan en dag.
Vill inte kalla mig gatufotograf så jg vet inte vilken "standard" den håller i dessa sammanhang..
 

Bilagor

ThomK

Avslutat medlemskap
bjornterring skrev:
he he nä, jag är inte medelålders, än :cool:

Var det något du tog personliget eller vad är din ståndpunkt?

Jag vet inte vad jag skulle bevisa med att lägga upp en bild men här kommer en jag tog på gatan en dag.
Vill inte kalla mig gatufotograf så jg vet inte vilken "standard" den håller i dessa sammanhang..

Nej Björn det var ingen ståndpunkt, utan en fråga.

Vad du skulle bevisa genom att visa egna bilder är väl självklart !!

Vad betr: standard så är det upp till varje fotograf att bestämma det själv, så samma regler gäller för dej..
/Thomas..
 

jido

Aktiv medlem
Det kanske är dumt att väcka den här tråden till liv igen, men en sak slog mig: ni som efterfrågar nytänk inom gatufotografin ska förstås titta i Den Högre Skolan där fotografer som vet vad dom gör håller till.

Här krävs varken hög nivå, ambition, driv eller kompetens för att posta bilder ;)
 

Plåtslagaren

Aktiv medlem
Jimmy: Har kollat där och är INTE imponerad! Kan inte göra annat än instämma i vad min yngste son sade till mig igår, "det man ser på fotosidan.se är inte mycket att ha som julgransprydnad".
 

Majo75

Aktiv medlem
Måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad ni menar, kollade på trådskaparens bilder och ser ärligt talat ingen större skillnad. Om det nu endast är gående personer så kan det kanske spegla en tid av stress i samhället... bara en tanke. Jag menar den mesta fotografering är redan gjord och mycket handlar om att härma och skapa sina egna tolkningar och därigenom utvecklas som fotograf. Är det inte upp till betraktaren att avgöra vad som är tilltalande? Varför klanka ner på dem som lägger ut bilder, många lägger ut bilder i rent utvecklingssyfte, att härma är ett sätt att utvecklas? Snälla kan ni förklara vad ni menar? Gärna lite länkar på bilder som kan beskriva vad ni menar! Ni får gärna använda de få bilder jag tagit för jämförelse om ni vill!!

... och Gunnar visst jag är inte alltid imponerad av de bilder som publicers i den poolen men nog finns det duktiga fotografer där och många riktigt bra bilder.

För mig har fotosidan bidragit till vädigt mycket inspiration och jag har sett många fina bilder här!

... och Bengt, riktigt så gammal är du väl inte så att du inte kan lära dig att göra svartvita bilder, eller?
 

Plåtslagaren

Aktiv medlem
Magnus: Vi har alla vår åsikt. Jag har min och den överger jag inte lika lite som jag begär att andra skall överge sin.

Jag håller med andra ord fast vid min åsikt om bilderna. De imponerar definitivt inte på mig.
 

Majo75

Aktiv medlem
Jag är verkligen inte ute efter att ändra din åsikt, jag är bara seriöst intresserad av vad som är så mycket bättre. Så vad imponerar på dig i bildväg då?
 

Plåtslagaren

Aktiv medlem
Seriöst intresserad? Seriöst nyfiken borde du i ärlighetens namn ha skrivit?

Inte för att det är något som angår dig, men för att stilla din gränslösa nyfikenhet så är fotografier av Ansel Adams av intresse. Men det skall vara "original" och inte något tryckt i en bok etc. Eugene Smith är en annan som jag anser vara duktig liksom Bill Brandt.

Bland de svenska fotograferna finns Karl Sandels, Andra är Anna Riwkin, Curt Götlin och Lennart Nilsson. De flesta av dessa har ju visserligen avlidit men det försämrar inte deras bilder.
 

Majo75

Aktiv medlem
Ursäkta mig men vad är det för påhopp?? Det var verkligen inte min mening att trampa på några ömma tår!!

Ber så mycket om ursäkt Gunnar!!
 

alf109

Aktiv medlem
Skulle tro att olika maner och efterapningar är lika vanligt förekommande i alla genrer. Avklippta ben i trappor och cyklar i motljus är väl gatufotografins motsvarighet till blöta klippor och avtonade gråfilter ungefär. Sen detta med sv/v eller färg. Personligen föredrar jag sv/v av flera anledningar. Till att börja med tycker jag att det är svårt att ta gatubilder i färg utan att färgen tar över innehållet i bilden. För det andra tycker jag sällan att färg i gatufoto tillför någon meningsfull information. Slutligen gillar jag sv/v och mörkrumsarbete. Jag tycker att det är ganska få som kan hantera färg vid gatufoto utan att det blir "semesterbilder", ett lysande undantag är Trent Parke tycker jag, men det är nog den enda jag kommer på.

Sen är det väl med gatufoto som med allt annat att bilden behöver ett innehåll för att vara intressant. Jag tycker inte att det räcker med ett snapshot rakt in i en folksamling sas.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Plåtslagaren skrev:
Seriöst intresserad? Seriöst nyfiken borde du i ärlighetens namn ha skrivit?

Inte för att det är något som angår dig, men för att stilla din gränslösa nyfikenhet så är fotografier av Ansel Adams av intresse. Men det skall vara "original" och inte något tryckt i en bok etc. Eugene Smith är en annan som jag anser vara duktig liksom Bill Brandt.

Bland de svenska fotograferna finns Karl Sandels, Andra är Anna Riwkin, Curt Götlin och Lennart Nilsson. De flesta av dessa har ju visserligen avlidit men det försämrar inte deras bilder.
Jaa, du Gunnar, inget här är bra, det skall vara bilder av Adams, Eugenie Smith, Bill Brant osv.
Men inte nog med det, det skall vara originalkopior och inte tryck i böcker. Originalfotograifier som betingar svindlande priser och som ytterst få på fotosidan troligen sett.
Sååååå högt ställda krav har du! Inga egna bilder upplagda - av nu lättförståeliga skäl.
Du är väldigt lik mannen i HasseåTages sketch på byggplatsen där en talar om sin verkighet med liten sommartuga, semesterresa till Spanien och löneförökning. Och möts av arbetskamratens jämförelse med Drottning Elisabeths slott Balmoral,, resan till månen och tillbaka och Roger Moores gager för Jamesbondfilmer....
Jag får nog instämma i vad Hasse säger"Löjligt, löjligt......det är löjligt att höra dig"
Och han slutar ju med på förfrågan om sin semesterresa och vart den skall gå med: "Säffle, kan man få en kopp kaffe?"
Så kanske kan du visa upp dina bilder nu?
Us
 
ANNONS