Annons

Årets bild 2008

Produkter
(logga in för att koppla)

Lawson

Aktiv medlem
Man blev sjösjuk efter det bildspelet.
Inget en annan skulle ha kommit undan med.

Micke.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Tydligen trendigt med lutande bilder i år? De flesta lutar åt höger men en avviker, den sista på etanolfabriken i Brasilien, som lutar åt vänster. Måste prova det här när jag fotograferar härnäst...
 

afe

Aktiv medlem
DN:s bildspel visar ju bara DN-fotografers bilder. Kolla www.aretsbild.se för samtliga pristagare.

Håller med om att det nästan var fånigt med så många lutande bilder i DN:s bildspel.
 

pet

Aktiv medlem
AFE skrev:
DN:s bildspel visar ju bara DN-fotografers bilder. Kolla www.aretsbild.se för samtliga pristagare.

Håller med om att det nästan var fånigt med så många lutande bilder i DN:s bildspel.
--------------------------------------------------

Håller med dig Anders...många av dom lutande bilderna tycker jag personligen hade varit bättre utan lutningen...andra tycker nog tvärt om...men men allt handlar om smak o tycke...bilder e som musik,mat mm...det går inte säga om det låter bra/dåligt...smaka gott/skit..se bra/dåligt ut mm då sådan saker är personligt.
 

Aton_

Aktiv medlem
Några av Paul Hansens bilder var inte att leka med! Kyrkogårdsbilden tycker jag var makalös. Vinterbilden och tre generationer vid bordet med levande ljus var inte mycket sämre. Om någon kan avfärda dessa bilder som tråkiga och intetsägande förstår jag inte hur man tänker.
 

egaeci

Aktiv medlem
jag reagerade på att det mest var samma fotografer uppe på scenen hela tiden. i nån kategori så var dessutom samma fotograf nominerad två gånger, dvs det fanns bara två pristagare till tre priser. visst är de som vinner det här priset duktiga, men är det inte märkligt att priserna blev så koncentrerade till ett fåtal män? det fanns ju ändå 469 fotografer att välja på, hur stor är den chansen?
 

joakim_hansson

Aktiv medlem
Bara gubbar - igen...
Jag finner det hösgt osannolikt att ingen kvinna tagit en bild som skulle kunna blivit årets bild, känns verkligen fel o se den där listan...
8e mars o allt.
 

egaeci

Aktiv medlem
sen är det väl iofs fortfarande så att det är mest gubbar på redaktionerna... eller? jag har bara erfarenhet från en redaktion, och där var det bara män undantaget jag och en till som var vikarier.

men jag håller med, verkar konstigt att det inte var en enda kvinna som fick förstapris i någon kategori...
 

boris.bonasin

Aktiv medlem
Vem var det som ledde tillställningen? Jisses, vilket sömnpiller! Det lät banne mig som om han höll på att somna medan han talade.
 

paco

Aktiv medlem
Jag tycker de bästa bilderna ska vinna, oavsett kön. Trovärdigheten för hela Årets Bild-grejen måste ändå börja tunnas ut bland de som inte sett alla bidragen, när inte en enda kvinna finns med.

Kanske finns det inte så mycket att göra åt saken förrän det finns fler kvinnliga fotografer. Alltså, många fler. Tills dess kommer väl oddsen att ligga på männens sida.
 

joakim_hansson

Aktiv medlem
Jaa jag tycker det är synd, det ger en skev bild av yrket som fotograf, -att vi bara skulle vara män som tar bra bilder t.ex.
-Vad annat ska folk tro när juryn utser endast män av alla bidrag de haft att se på.

Det finns ingen brist på duktiga fotografer av båda könen, däremot verkar juryns sammansättning ha gått snett om den endast kan utse bilder från ett kön som vinnare.
 

Walle

Aktiv medlem
Jag tycker just Paul Hansens bilder i bildspelet på DN är väldigt ojämna. Många lutande bilder, visst, men har inte Paul Hansen ofta kört med den stilen?

Vissa bilder är väldigt starka, men hade inte varit mycket utan bildtexten. Andra bilder behöver ingen bildtext, de talar tillräckligt ändå.

Och generellt sett så upplever jag att man har varit väldigt frikostig med "skugga/efterbelys" i årets bilder.
 

Kijana

Aktiv medlem
ZoMbiE skrev:
Det finns ingen brist på duktiga fotografer av båda könen, däremot verkar juryns sammansättning ha gått snett om den endast kan utse bilder från ett kön som vinnare.
Håller med, det finns ingen brist på duktiga kvinnliga fotografer.

Men jag har en liten teori om att jurymedlemmarnas beslut påverkas av vilka bildideal de har. Mycket sannolikt har varje jurymedlem matats med bilder och "ett" bildspråk sedan barndomen, och det har varit bilder som företrädesvis män har tagit. När sedan varje jurymedlem ska tycka till om bilder röstar de på fotografier som bäst svarar mot det ideala bildspråket och invanda mönstret.
Denna teori bygger på att det finns ett manligt och kvinnligt bildspråk, vilket jag i sig inte är säker på att det finns.
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag tror inte att bildspråket skiljer sig särskilt mycket mellan könen. Inte mer än det skiljer sig inom respektive kön i alla fall.

Därför är det lite märkligt att det är så få kvinnliga pristagare i år. I synnerhet som Lemberg gått ut med att det varit rekorddeltagande av kvinnliga fotografer.

Om jag ska spekulera så tror jag att det kanske skiljer i ämnesval av vad kvinnor och män fotograferar. Och där män oftare fotograferar ämnen som traditionellt belönas i sådana här tävlingar.

Samtidigt känns det som att juryn, iaf enligt Göran, säger att man inte gillar bilder som är för hårt dragna i photoshop men sen så är det iaf det som belönas. Så det känns lite som dubbla budskap enligt mitt tycke.

Sen verkar det ju som de för första gången upptäckt vitsen med lutande horisonter.

Men det är ändå mest ett marknadsföringsjippo så det är väl inte så mycket att hänga upp sig på.

Mvh
Maverick
 

elbe

Avslutat medlemskap
Aton_ skrev:
Några av Paul Hansens bilder var inte att leka med! Kyrkogårdsbilden tycker jag var makalös. Vinterbilden och tre generationer vid bordet med levande ljus var inte mycket sämre. Om någon kan avfärda dessa bilder som tråkiga och intetsägande förstår jag inte hur man tänker.
Om just Paul Hansens bilder skulle jag vilja säga: Välkommen ut i verkligheten och livet! Och rikta de välkomnandet till juryn. Det som ändå är det absolut tråkigast är att dessa bilder tydligen behövs i dagens samhälle, men dom behöver ju inte luta åt alla håll för de. Menar för den skull inte att allt ska fotas med tilt- och shiftobjektiv...

I övrigt så verkar modet just nu vara i lutning men de går väl över de oxå...

/Leif
 

tormig

Aktiv medlem
ZoMbiE skrev:

Det finns ingen brist på duktiga fotografer av båda könen, däremot verkar juryns sammansättning ha gått snett om den endast kan utse bilder från ett kön som vinnare.
Fyra av sex medlemmar i juryn är kvinnor. Men det kanske är fel slags kvinnor?

Man skall inte glömma bort att det är ett branchpris som får oförtjänt mycket uppmärksamhet för att det råkar vara media som delar ut priset. Tror inte Årets Rörmokare utsedd av VVS Företagen skulle få samma uppmärksamhet t.ex.

Man måste vara medlem Pressfotografernas klubb och själv anmäla sina bilder till tävligen. Det här går alltså under samma sandlådekategori som Grammisgalan, där en del av musikbranchen förhärligar sig själva, eller Guldbaggedito, där Svenska Filminstitutet delar ut priser till filmer de gillar osv osv.

Det är en firmafest helt enkelt och hur spännande är andras firmafester?
 

Maverick

Aktiv medlem
elbe skrev:
Om just Paul Hansens bilder skulle jag vilja säga: Välkommen ut i verkligheten och livet! Och rikta de välkomnandet till juryn. Det som ändå är det absolut tråkigast är att dessa bilder tydligen behövs i dagens samhälle, men dom behöver ju inte luta åt alla håll för de. Menar för den skull inte att allt ska fotas med tilt- och shiftobjektiv...

I övrigt så verkar modet just nu vara i lutning men de går väl över de oxå...

/Leif
Problemet med Pauls bilder är inte att de lutar åt alla håll utan att de i stort sett lutar åt samma håll. När de hängde på mässan vart det mer än uppenbart.

Tycker jag då...

Mvh
Maverick
 

Maverick

Aktiv medlem
tormig skrev:
Fyra av sex medlemmar i juryn är kvinnor. Men det kanske är fel slags kvinnor?

Man skall inte glömma bort att det är ett branchpris som får oförtjänt mycket uppmärksamhet för att det råkar vara media som delar ut priset. Tror inte Årets Rörmokare utsedd av VVS Företagen skulle få samma uppmärksamhet t.ex.

Man måste vara medlem Pressfotografernas klubb och själv anmäla sina bilder till tävligen. Det här går alltså under samma sandlådekategori som Grammisgalan, där en del av musikbranchen förhärligar sig själva, eller Guldbaggedito, där Svenska Filminstitutet delar ut priser till filmer de gillar osv osv.

Det är en firmafest helt enkelt och hur spännande är andras firmafester?
Nu är ju faktiskt vissa klasser öppna för allmänheten så det är inte helt sant att man måste vara medlem i PFK.

/Maverick
 
ANNONS