Annons

Äldre Olympus fattning till nyare

Produkter
(logga in för att koppla)

Tekila

Ny medlem
Har förstått att det inte finns adaptar till en 3/4 kamera för att få M3/4 objektiv att passa, eller åtminstone få Canons objektiv att passa.
Är det enbart "hembyggda" adaptrar man har att tillgå?
 

Bessel

Aktiv medlem
Jodå, det finns.
Du kanske missar dem när du skriver 3/4 i stället för 4/3.
Det är också lätt att missa 4/3-adaptrarna bland alla micro 4/3-adaptrar.

Testa google-sökning
canon to 4/3 adapter -micro

En adapters längd är skillnaden i registeravstånd mellan de två kamerasystemen, och den kan naturligtvis inte vara negativ. 4/3 och micro 4/3 har kort registeravstånd (samma?), så det finns gott om adaptrar till 4/3-system men såvitt jag vet inga från 4/3-system.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jodå, det finns.
Du kanske missar dem när du skriver 3/4 i stället för 4/3.
Det är också lätt att missa 4/3-adaptrarna bland alla micro 4/3-adaptrar.

Testa google-sökning
canon to 4/3 adapter -micro

En adapters längd är skillnaden i registeravstånd mellan de två kamerasystemen, och den kan naturligtvis inte vara negativ. 4/3 och micro 4/3 har kort registeravstånd (samma?), så det finns gott om adaptrar till 4/3-system men såvitt jag vet inga från 4/3-system.
4/3 har förstås längre registeravstånd än m4/3, då det förstnämnda är en spegelreflexfattning och det sistnämnda spegelös dito. Sedan har 4/3 kort registeravstånd bland spegelreflexfattningarna, rimligen delvis för att det är en mindre spegel som behöver få plats.
 

mikoto

Aktiv medlem
Registeravståndet på Micro 4/3 är 19.25 mm.

Registeravståendet på Four Thirds är 38.67 mm.

Skillnaden blir 19.42 mm. Så en adapter som får ett M43 objektiv att sitta på en 4/3 kamera blir även en ganska stark mellanring samtidigt. Kan fungera för macro men de flesta objektiv kommer få ett ganska begränsat fokusområde.
 

Tekila

Ny medlem
Det var mest att jag har en sådan kamera och tänkte kunde vara kul att kunna använda mina canonobjektiv på den.
Men det hela slutade med att jag köpte en ny canonkamera istället eftersom jag tycker om deras system (som jag sedan tidigare är van vid).
Min Olympuskamera har ett system som jag tycker är helt uppåt väggarna.
 

PMD

Aktiv medlem
Adaptrar för att sätta Canon EF-objektiv på en Micro Four Thirds-kamera finns.
Om det finns motsvarande för Four Thirds är jag lite osäker på.
 
ANNONS