** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Ändra MB i canon Panik

Produkter
(logga in för att koppla)

JaninaSW

Medlem
Hej!
Slänger ut en fråga i ren panik, i hopp om att en snäll själ ser det här och kan svara fort :)

Ska fota för ett företag och de skrev såhär i ett mail:
Bilderna får inte vara för stora så ändra direkt i kameran (för att underlätta för dig) Max size att ladda upp är 5MB men kör runt 2-3MB så du slipper förminska dom.

Kan någon förklara var jag gör det här i kameran? Jag har en canon 6D.
Förlåt för all stress, ligger tråden fel, eler att det redan finns en tråd på detta så får ni gärna flytta den här dit.

Tack!
 
I kamerans meny kan du ställa in vilken bildstorlek du vill ha. Den kan vara "Small", "Large" eller liknande. Det kan också finnas en inställning för kvaliteten typ "Fine". I din kameramanual står vad dessa inställningar innebär och vilka ungefärliga filstorlekar det ger.

Manualen kan du nog googla fram.

MEN - skall du verkligen leverera bilder direkt ur kameran till ett företag/kund? Skall du inte redigera och bildbehandla innan leverans? I sä fall är det ju bättre att förminska efter fototillfället.
 
Tack så jättemycket för svar så fort! Jag har hittat hur man ändrar formatet, så får kanske ändra på det :) jo, de ska redigeras sen oavsett, tänkte slippa det steget.. men känns lite fel att fota i sämre kvalitet så gör nog som du sa o ändrar i efterbehandlingen. Tack igen!!!
 
Du kan nästan helt säkert välja att kameran sparar undan både en stor RAW och en liten JPG samtidigt.
Då har du en liten bild för direkt uppladdning och en komplett raw att jobba med vid datorn eftetåt.

Det går i alla fall på min 7D.

Petter...
 
ANNONS