Annons

Är 70-200 IS för tung för...

Produkter
(logga in för att koppla)

Anden

Aktiv medlem
...att bära omkring kameran på axeln med objektivet hängandes? Bär alltid kameran antingen i ena handen eller hängandes på axeln. Kan kameran eller objektivet ta skada av detta? Tänker mest på fästena. Man ska ju inte montera denna kombo på stativ med kameran direkt på stativet. Det är väl därför de skickar med stativfäste...

(Har inte skickat beställning på objektivet än. Är osäker på vikten...)

A
 
Undrar detsamma...jag bär omkring på mitt likadant...hängandes över axeln.

Fredrik...vad menar du?
Det behöver du inte vara orolig för? Att det inte är för tungt eller att det inte tar skada?
 
Jag menar att det inte tar skada. I alla fall har inte min 20D i kombination med 70-200/2.8 IS tagit skada av att hänga på min axel.

Men, objektivet är tungt - det håller jag med om. Så det man riskerar är väl ont i nacke och rygg om man går omkring med objektivet på ovanstående sätt en längre tid.
 
FredrikArvidsson skrev:
Jag menar att det inte tar skada. I alla fall har inte min 20D i kombination med 70-200/2.8 IS tagit skada av att hänga på min axel.

Men, objektivet är tungt - det håller jag med om. Så det man riskerar är väl ont i nacke och rygg om man går omkring med objektivet på ovanstående sätt en längre tid.

Alltså...inte för att vara kaxig på något sätt, men är ditt uttalande baserat enbart på att ditt objektiv klarat sig eller att det helt enkelt bara är som så att det inte skall vara någon fara?

Undrar mest pga att jag väldigt ofta bär på mitt så när jag är ute.
 
Jag slänger ganska friskt med min 70-200IS på axeln när den är monterad på en 10D. Kameran går absolut inte sönder. Kolla på TV.. de flesta pressfotografer gör likadant. Dessutom släpar objektivet i backen när de plåtar på huk. Det tål det mesta =o)

Stativfästet är till för att få bättre jämvikt när du ska använda stativ. Att skruva fast kameran i stativet och sedan montera en 70-200 är inget vidare... Den blir lätt framtung om man säger så. =o)

Mvh /Peter
 
Finns väl inget som säger att det skulle vara ett problem för objektivet;)! Kamerans fattning däremot är däremot den som är utsatt för belastning.

Bereor väl på HUR man bär den på axeln och HUR man vifftar och slänger med kameran.

/Mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Finns väl inget som säger att det skulle vara ett problem för objektivet;)! Kamerans fattning däremot är däremot den som är utsatt för belastning.

Bereor väl på HUR man bär den på axeln och HUR man vifftar och slänger med kameran.

/Mvh Niclas,

Eeeeh...finns det ett annat sätt att bära det på än att objektivet (som är tyngst) pekar neråt?

Bara undrar så att jag gör rätt när mitt objektiv hänger rakt ner.

[Edit]
Med tanke på remmarnas placering så är väl alternativen begränsade?
 
Han menar väl att det ska vara så att det hänger still och inte pendlar fram och tbx och skakas hela tiden?
 
PeterLj2 skrev:
Han menar väl att det ska vara så att det hänger still och inte pendlar fram och tbx och skakas hela tiden?



Såklart menar jag så;)!!

Klart att det hela hänger en väg. Men när det sedan hänger där så kan man vidta ytterst många försiktighetsåtgerder, då är det nog liten fara för skador.

/Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Såklart menar jag så;)!!

Klart att det hela hänger en väg. Men när det sedan hänger där så kan man vidta ytterst många försiktighetsåtgerder, då är det nog liten fara för skador.

/Niclas,

Ok...ville bara vara säker.
Själv brukar jag ha en hand runt stativfästet för att dels det inte skall släng fram och tillbaka och dels för en extra säkerhet...typ rädd för att någon skall gå förbi och stöta till det så att det glider av axeln.

[Edit]
Vet inte hur många ggr folk har stött till kameran när den hänger på axeln...har försökt att komma underfund med varför det är så?...folk har en tendens att stöta till kameran HELA tiden...*grrr*
 
Alternativet är att sätta remmen i objektivet, det är ofta möjligt på större gluggar. Det behövs nog inte för 70-200, 100-400 eller liknande, objektivfästet klarar det.

Vad gäller nacke och rygg så rekommenderar jag att förlänga nackremmen så långt det går och bära kameran hängande "på diagonalen", dvs remmen över ena axeln och kameran hängande under motsatt arm. Det är både säkrare och mycket lättare än att ha kameran runt halsen eller rakt ner från en axel. Har du en tillräckligt lång rem går det dessutom att kroka i objektivets stativfäste i byxlinningen eller bältet, då blir det riktigt bra avlastning. Ännu en kombination med ovanstående om du har en midjeväska är att låta kameran vila ovanpå den, eventuellt stödd lite med ena armen så att den ligger kvar. Allt för att skona nacken.
 
ANNONS