gamleJ
Aktiv medlem
Direktfångst ska fungera med tillägg att jag bara läst det och inte provat själv med R6.Hej alla
Och tack alla ni för era nyttiga synpunkter, svar och förklaringar.
Nu är jag övertygad att det blir en Canon R6 med adapter till EF objektiven, så får vi se när det blir pengar till R objektiven.
Är det någon som likadant objektiv i mm och bländare i både EF och R? Känner ni någon skillnad där?
Jag kör Lightroom och tycker funktionen ”Direktfångst” är riktigt användbar i ”studio” för porträtt och produktfoto och förmodar att det funkar utan problem med R6, eller ? Någon som testat detta?
En sak jag inte riktigt förstår är mekanisk slutare / elektronisk slutare, använder man båda? Väljer man själv det? Och vad är skillnaden?
Sen är jag ju alltid sen på bollen som vanligt, och då har det ju kommit R6 och R6 Mark II , något jag behöver lägga vikt vid ?
sorry nu blev det ännu mer …
Menar du om RF är optiskt bättre och fungerar bättre af mässigt så ja i många fall. Där rekommenderar jag att du går in och kollar jämförelser på nätet för de objektiv du är sugen på.
Du behöver mekanisk slutare med blixt.
Panorerar du elektronisk slutare så hinner inte sensorn med alla gånger utan saker i bakgrunden kan luta och objektet kan förvrängas. Detta hanterar R6mkii bättre som ett exempel. En viss försämring av bildkvalitet övergripande kan det också ge. Ett foto med lite rörelse kommer dock att se i stort lika bra ut som om du använt mekanisk slutare. Det finns fler nackdelar men även fördelar med elektronisk slutare.
Jag ser inte att R6mkii kommer tillföra mer än ännu lite bättre af och lite kul funktioner på fotosidan. Även 4mp extra. På videosidan är R6mkii att föredra om du filmar mycket. Fast, skrämmer inte dom extra pengarna så varför inte. Du använder ju dina grejer länge så inte fel att ha senaste tekniken när du väl köper.
Senast ändrad: