Som jag sade, skulle jag återkomma...
Här är lite grejor du kan kolla upp.
Ställ kameran i något av den "kreativa zonens" lägen, t.ex P.
Gå igenom menyerna och kontrollera att du har följande inställt (jag hoppar över sånt du inte behöver bry dig om just nu).
På första menyn (kamerasymbol)
Bildkvalitet: skall vara fin+stor = jämn cirkelsegmentsymbol + L
alternativt detsamma + RAW (om du också vill ha en raw-fil att leka med i DPP-programmet som du fick till din kamera.)
På femte raden hittar du 'Perifer belysning': Denna skall vara aktivera eller på.
Gå sen till nästa menyflik, andra kameran.
Där hittar du Exponeringkompensationen överst. Denna skall vara noll (som utgångsläge)
Under hittar du Auto Ljuskorrigering: Normalt kan den stå på standard/normal, men för just ditt motiv med de mörka hästarna skulle den gott kunna stå på 'hög'.
Ljusmätmetod: Skall för dig vara 'evaluerande'.
Färgrymd: Antagligen blir sRGB bäst för dig här. För att använda AdobeRGB skall man helst veta vad man gör samt ha en anpassad och kalibrerad monitor. sRGB är standard i IT-världen.
Bildstil: Låt stå på 'Standard' tillsvidare. Finns många möjligheter att påverka jpeg-bilden här. Bl.a. mer färgmättnad, vilket kan vara lämpligt när man är ute i gråväder och dåligt ljus. Läs manualen. Tänk på att högre 'skärpa' ger mer brus.
På tredje fliken hittar du 'ISO Auto': Denna skall stå på 'max 6400'. Det finns en god chans att anledningen till att dina bilder blev underexponerade är att denna stod på nåt annat, nåt mindre?
Då är vi nästan klara. Men för säkerhets skull, gå in på Egen programmering (C.fn), sista skiftnyckel-fliken, och bara kontrollera att II-2, (brusreducering för högISO) är satt till 0:standard. Framförallt skall den inte stå på 3:av. Om du nån gång tycker dina bilder blir brusiga när du fotograferar i dåligt ljus, kan du gå in här och ställa in 2:stark.
Det var konfigureringen det. Nu återstår vilka vilka löpande inställningar du skall göra för att ta dina hästbilder. Det finns en lång rad möjligheter. För det första, om ISO Auto -inställningen var begränsad, och inte stod på 6400, finns en chans att du kan göra som tidigare, men få bättre resultat nu.
Själv skulle jag göra så här (för hästarna i rörelse i det dåliga ljuset):
Jag skulle ställa in läge 'Tv', och ställa exponeringstiden till ca 1/320.
Jag skulle ställa in ISO till manuellt och 1600 (läs manualen om hur du gör).
Nu har du fast ISO och fast tid. Kamerans exponeringmätning kommer själv att försöka välja bländare (på Tv-läget). Om ljuset inte räcker till, kommer bländarvärdet att blinka i sökaren, för att varna dig för underexponering. Isåfall måste du antingen välja en längre tid, vilket riskerar rörelseoskärpa, eller höja ISO't till 3200, vilket försämrar bildkvaliten något. Omvänt, om du ser att kameran väljer en liten bländare (större siffra) t.ex 9, 10, 11 eller mer, kan du välja mindre manuellt ISO, t.ex. 800, för att få lite bättre bildkvalitet.
Möjligen tycker du det är lättare att göra så här:
Ställ in läge 'M'. Ställ tiden till 1/320 och bländaren (läs manualen, du skall hålla in nån knapp) till fullt öppen (bländarvärdet varierar med zoomen) och behåll ISO på Autoinställning. Kruxet här är väl att exponeringen då kommer att variera, pendla fram och tillbaka, rätt mycket.
Oavsett vilken metod du använder, förhandstitta på bilderna: Om du tycker de blir kroniskt för mörka, så lägger du till exponeringskompensation (läs i manualen hur du gör det). Glöm inte att ställa tillbaka exponeringskompensationen till noll, när du slutat fotografera dina hästar.
Som många har påpekat, är det lättare att få bilderna som man vill ha dem, genom att fotografera i RAW, och sen själv 'framkalla' dem till jpeg med ett efterbehandlingsprogram i dator. Du bör ha fått ett sådant program med din kamera, Canons egen DPP, eller Digital Photo Professional.