Annons

Är det objektivet, objektivet eller den bakom kameran eller en kombo av allt?

Produkter
(logga in för att koppla)

hag391

Aktiv medlem
Är nöjd med min kamera förutom när jag fotar hästar i rörelse när de är sämre ljus.

Personligen tror jag de mesta hänger på de dåliga objektivet men självklart även på mig. Igår hade jag kitobjektivet som följde med pga regn, med de andra blir de något bättre men inte bra

Men så träffa jag en som sa att kamerahuset aldrig räcker till för sånna tillfällen så börja undra om de ens va någon ide att köpa nytt ljusstarkare objektiv om huset inte räcker. Min plan va hela tiden att skaffa bättre objektiv men ville fota ett tag med den för att se vad jag verkligen behövde

Har en Canon 1100D och bilderna nedan är tagna med 18-55/3,5-5,6 utan IS.

Bilden med en häst är dock redigerad men bristerna syns tydligt ändå.
 

Bilagor

  • IMG_9144.jpg
    IMG_9144.jpg
    53.1 KB · Visningar: 115
  • IMG_9387.jpg
    IMG_9387.jpg
    87.2 KB · Visningar: 118
Är nöjd med min kamera förutom när jag fotar hästar i rörelse när de är sämre ljus.

Personligen tror jag de mesta hänger på de dåliga objektivet men självklart även på mig. Igår hade jag kitobjektivet som följde med pga regn, med de andra blir de något bättre men inte bra

Men så träffa jag en som sa att kamerahuset aldrig räcker till för sånna tillfällen så börja undra om de ens va någon ide att köpa nytt ljusstarkare objektiv om huset inte räcker. Min plan va hela tiden att skaffa bättre objektiv men ville fota ett tag med den för att se vad jag verkligen behövde

Har en Canon 1100D och bilderna nedan är tagna med 18-55/3,5-5,6 utan IS.

Bilden med en häst är dock redigerad men bristerna syns tydligt ändå.

Nu tittar jag på bilderna via min mobil. Bilderna ser underexponerade ut. Skriv lite om vilka inställningar du kör med så blir det nog lättare att gissa vad som är galet.
 
Har också svårt att se vad som är fel. Men eftersom du skriver att det är ett problem i sämre ljus, såkan ju ett skäl vara dålig ljusstyrka på objektivet. Den nedre bilden verkar rätt exponerad i bakgrunden så där skulle du gjort en exponeringskompensering på kanske +1,5 eller så. Berätta vilken tid, bländare och ISO som är använd, men jag skulle tro att du vinner med med att köpa tex ett 50/1,8 än att byta kamerahus. Det som du kan ev vinna med att byta huset är något bättre ISO prestanda i dåligt ljus, men det är mycket pengar för väldigt lite.
 
Bilderna är underexponerade, framför allt den första. På den andra bilden är bakgrunden lagom exponerad, men det hjälper ju inte den stackars hästen som ändå bara blir en svart siluett.

Ett fast 50 mm objektiv gör det lättare att fånga in mer ljus, samma sak med en större sensor, men jag skulle inte ens överväga att köpa upp mig innan jag tagit reda på varför bilderna inte blir bra. Har du kört med automatik eller manuella inställningar? Vilket ISO? Vilken bländare? Vilken slutartid?
 
Hästar i rörelse -
Detta är ju en klart begränsande faktor om du vill frysa rörelserna för då måste du använda en kort slutartid.

Sämre ljus -
Här har du två möjligheter:
a. kompensera med större bländare vilket du kan göra med annat objektiv, t.ex. 50/1.4. Nackdelen är att du även får kortare skärpedjup och missar möjligen att få hela hästen i fokus.
b. kompensera med högre ISO, vilket kräver ett kamerahus som klarar högiso

Utan att veta vilka kamerainställningar du använder så kan det råd du fick om bättre kamerahus faktiskt vara korrekt.
 
Som redan sagts är bilderna (kraftigt) underexponerade. Och till det kommer att svarta djur ställer till det ;-)

Rådet om exponeringskompensation är till god hjälp, kolla i bruksanvisningen. Om du har Photoshop eller annat bildbehandlingsprogram går det att få fram hästarna med olika trix. Jag provade ett av de enklaste, skuggor och högdagrar i Photoshop. Jag ökade skuggorna 60% i din ena bild och resultatet blev som bifogat (hoppas att du inte tar illa upp att jag rör din bild).

Med bild i raw-format kan man i till exempel Lightroom få bättre resultat av räddningen.
 

Bilagor

  • morka_hastar_fs.jpg
    morka_hastar_fs.jpg
    262.9 KB · Visningar: 75
Det är i princip aldrig fel på objektivet eller kamerahuset.
Du får i princip alltid rådet att köpa nytt objektiv, ny kamera, även här på FS forum.

Vad jag får ut av dessa bilder, lämnade uppgifter och diskussionen här, är att du verkar lämna ut kameran till sig själv? Du anger ju t.ex inga inställningar så jag är ju frestad att anta att du inte vet så noga?

Kameran behöver nog lite hjälp, som t.ex val av inställningar som ger bättre chanser till bättre bilder.
Jag skall ta en kvick titt på en 1100D, sen återkommer jag med ett förslag.
 
Om du har Photoshop eller annat bildbehandlingsprogram går det att få fram hästarna med olika trix. Jag provade ett av de enklaste, skuggor och högdagrar i Photoshop. Jag ökade skuggorna 60% i din ena bild och resultatet blev som bifogat (hoppas att du inte tar illa upp att jag rör din bild).

+1

Efterbehandling är nödvändigt för de allra flesta bilder :)
 
Ett ljusstarkare objektiv hjälper ju objektivet att fokusera också. Förrutom att bilderna är underexponerade verkar bild nr 2 ha missad fokusering (bakfokus). Kamerahus i högre klass brukar vara bättre på att fokusera. Men även dessa blir bättre med ljustarkare objektiv....

Alltid bäst att fota i RAW eftersom man då kan manipulera bilden mer, än om man använt kamerans jpg läge. T ex blir det mycket mer troligt att det går att rädda en underexponerad bild.

Som övriga redan nämnt bör du nog säga vilka inställningar som använts vid ovanståede bilder. Eller så kan du byta ut bilderna till sådana med Exif data.
 
Samma sak här som Christer Nilsson redan påvisat. Visst skulle ett ljusstarkare objektiv vara bra, men det verkar som om om du först skulle fördjupa dig lite i bildbehandling samt exponering. I princip anser jag att alla bilder behöver någon form av justering. Bäst är att köra raw.

Antar det följde med ett bildbehandlingsprogram till din kamera ( som för övrigt räcker till). Till Canon brukar det följa med ett som heter Digital Photo Professional (DPR).

Mvh och God Fortsättning

//Lennart
 

Bilagor

  • Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    120.3 KB · Visningar: 73
Är nöjd med min kamera förutom när jag fotar hästar i rörelse när de är sämre ljus.

Personligen tror jag de mesta hänger på de dåliga objektivet men självklart även på mig. Igår hade jag kitobjektivet som följde med pga regn, med de andra blir de något bättre men inte bra

Men så träffa jag en som sa att kamerahuset aldrig räcker till för sånna tillfällen så börja undra om de ens va någon ide att köpa nytt ljusstarkare objektiv om huset inte räcker. Min plan va hela tiden att skaffa bättre objektiv men ville fota ett tag med den för att se vad jag verkligen behövde

Har en Canon 1100D och bilderna nedan är tagna med 18-55/3,5-5,6 utan IS.

Bilden med en häst är dock redigerad men bristerna syns tydligt ändå.

Som andra har redan skrivit så är bilderna underexponerade. Vad det beror på kan vi här bara gissa på utan att ha lite mer info från dig. Jag köpt min dotter (hästtjej ;-)) exakt samma kamera nu till jul men har inte haft möjlighet att prova den på hästarna, varken inomhus eller utomhus, eftersom ridskolan är stängt juletid.
Som andra har skrivit läs så mycket du kan om kameran och efterbehandla bilderna i en redigering program eller app i din mobil.
Bilden nedan ha jag redigerad i en gratis app av Google som herter Snapseed. Den finns till båda android och iphone och kan hantera bilder i 12mp storlek och är jätte enkelt att använder.
 

Bilagor

  • _5.jpg
    _5.jpg
    176.5 KB · Visningar: 68
Som jag sade, skulle jag återkomma...
Här är lite grejor du kan kolla upp.


Ställ kameran i något av den "kreativa zonens" lägen, t.ex P.

Gå igenom menyerna och kontrollera att du har följande inställt (jag hoppar över sånt du inte behöver bry dig om just nu).

På första menyn (kamerasymbol)
Bildkvalitet: skall vara fin+stor = jämn cirkelsegmentsymbol + L
alternativt detsamma + RAW (om du också vill ha en raw-fil att leka med i DPP-programmet som du fick till din kamera.)
På femte raden hittar du 'Perifer belysning': Denna skall vara aktivera eller på.

Gå sen till nästa menyflik, andra kameran.
Där hittar du Exponeringkompensationen överst. Denna skall vara noll (som utgångsläge)
Under hittar du Auto Ljuskorrigering: Normalt kan den stå på standard/normal, men för just ditt motiv med de mörka hästarna skulle den gott kunna stå på 'hög'.
Ljusmätmetod: Skall för dig vara 'evaluerande'.
Färgrymd: Antagligen blir sRGB bäst för dig här. För att använda AdobeRGB skall man helst veta vad man gör samt ha en anpassad och kalibrerad monitor. sRGB är standard i IT-världen.
Bildstil: Låt stå på 'Standard' tillsvidare. Finns många möjligheter att påverka jpeg-bilden här. Bl.a. mer färgmättnad, vilket kan vara lämpligt när man är ute i gråväder och dåligt ljus. Läs manualen. Tänk på att högre 'skärpa' ger mer brus.

På tredje fliken hittar du 'ISO Auto': Denna skall stå på 'max 6400'. Det finns en god chans att anledningen till att dina bilder blev underexponerade är att denna stod på nåt annat, nåt mindre?

Då är vi nästan klara. Men för säkerhets skull, gå in på Egen programmering (C.fn), sista skiftnyckel-fliken, och bara kontrollera att II-2, (brusreducering för högISO) är satt till 0:standard. Framförallt skall den inte stå på 3:av. Om du nån gång tycker dina bilder blir brusiga när du fotograferar i dåligt ljus, kan du gå in här och ställa in 2:stark.

Det var konfigureringen det. Nu återstår vilka vilka löpande inställningar du skall göra för att ta dina hästbilder. Det finns en lång rad möjligheter. För det första, om ISO Auto -inställningen var begränsad, och inte stod på 6400, finns en chans att du kan göra som tidigare, men få bättre resultat nu.

Själv skulle jag göra så här (för hästarna i rörelse i det dåliga ljuset):
Jag skulle ställa in läge 'Tv', och ställa exponeringstiden till ca 1/320.
Jag skulle ställa in ISO till manuellt och 1600 (läs manualen om hur du gör).
Nu har du fast ISO och fast tid. Kamerans exponeringmätning kommer själv att försöka välja bländare (på Tv-läget). Om ljuset inte räcker till, kommer bländarvärdet att blinka i sökaren, för att varna dig för underexponering. Isåfall måste du antingen välja en längre tid, vilket riskerar rörelseoskärpa, eller höja ISO't till 3200, vilket försämrar bildkvaliten något. Omvänt, om du ser att kameran väljer en liten bländare (större siffra) t.ex 9, 10, 11 eller mer, kan du välja mindre manuellt ISO, t.ex. 800, för att få lite bättre bildkvalitet.

Möjligen tycker du det är lättare att göra så här:
Ställ in läge 'M'. Ställ tiden till 1/320 och bländaren (läs manualen, du skall hålla in nån knapp) till fullt öppen (bländarvärdet varierar med zoomen) och behåll ISO på Autoinställning. Kruxet här är väl att exponeringen då kommer att variera, pendla fram och tillbaka, rätt mycket.

Oavsett vilken metod du använder, förhandstitta på bilderna: Om du tycker de blir kroniskt för mörka, så lägger du till exponeringskompensation (läs i manualen hur du gör det). Glöm inte att ställa tillbaka exponeringskompensationen till noll, när du slutat fotografera dina hästar.

Som många har påpekat, är det lättare att få bilderna som man vill ha dem, genom att fotografera i RAW, och sen själv 'framkalla' dem till jpeg med ett efterbehandlingsprogram i dator. Du bör ha fått ett sådant program med din kamera, Canons egen DPP, eller Digital Photo Professional.
 
Följande kan vara bra för dig att veta om din kamera, och uppmärksamma, i samband med att konfigurera och ställa in kameran:

På din kameras inställningsratt finns en grön ruta. (Detta kan du betrakta som snabbinställningen, när du inte har tid och inte vet. Slå över till grönt, så blir bilderna åtminstone hyfsade. Det är bara till att fotografera. Jag använder själv ibland grönt när jag vill hinna till ett fototillfälle och jag bara har slitit fram kameran och satt på den. Det är inte tid till bekymra sig om hur kamerans inställningar är ställda sen tidigare, så - pang - bara.)

På ena sidan om detta gröna har du: P, Tv, Av, M.
Canon kallar dessa inställningar den 'kreativa zonen'. Det viktiga är inte vad du eller Canon lägger för innebörd i ordet 'kreativa', utan det faktum att endast med dessa inställningar får du full kontroll över kamerans inställningar! Dvs, det kvittar (i olika stor utsträckning) vad du har ställt in i menyerna, om du väljer ett annat läge. Om du t.ex har ställt in endast centrumpunkt för autofokus, så använder kameran lik f***t alla AF-punkterna om du ställer in en av motiv-moderna, t.ex porträtt. Inställningen gör också en lång rad andra val också.

För min del får du gärna utforska och försöka använda de icke-'kreativa' lägena, men var alltså klar över att de inställningar du i övrigt försöker göra kanske då (oftast) inte har nån effekt utan ignoreras av kameran.

De flesta som har foto som hobby på lite mer allvar använder bara P, Tv, Av och M (eftersom det ger bättre resultat). Aldrig motiv-lägen. För att göra det (och genom att göra det) lär man sig fotografera. Och den konsten består tekniskt huvudsakligen av att förstå sambandet mellan ISO, bländare och exponeringstid. Och det är inte så svårt. Vilken bra fotobok som helst kan lära dig om det.

Men eftersom du antagligen är otålig, skall jag peka på en mode till, rutan med den överstrukna blixten. Den fungerar likadant som grön ruta, men kommer att avstå från att använda blixt.
 
Hej igen!

Har kollat din profilsida. Du har en del bra bilder där och en del är uppenbarligen efterbehandlade (någon med vinjett, andra konverterade till gråskala).

Uppenbarligen kan du en del så jag tror att du får ordning på det hela. De bildexemplen du lade upp i denna tråd verkar inte vara representativa för vad du kan prestera.

Eftersom det inte finns nåon information under dina andra bilder om utrustning, EXIF-data o dyl är det omöjligt att avgöra om du använt annan kamera för dessa (några ser ut att vara tagna med kompaktkamera, eller?).

Men följ gärna Percys råd om du känner dig osäker.

Mvh//Lennart
 
ANNONS