Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det värt att testa annan RAW converteratre än PS 19?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Jag använder en Nikon D7200 och konverterar från NEF i Photoshop 2019.
Finns det andra mjukvaror som är modernare och"bättre" än PS 2019? Jag tänker inte så mycket på massa fler finesser, men undrar om det är värt mödan att installera annan mjukvara eller uppdatera. Om man kollar på mobiler känns det som att tillverkarna använder ganska enkel hårdvara men har enormt stark mjukvara som fixar förvånansvärt bra bilder. Finns det liknande utveckling av mjukvaran för raw bilder så man skulle få bättre konvertering 2023 än 2019?
 
PS 2019.
Det är väl månatlig betalning på PS?
O då uppdateras ACR & PS allteftersom....

Men visst, en del hävdar att Capture 1 Pro är MYCKET grönare gräs för rawkonvertering.
Personligen tvivlar jag starkt på det uttalandet.
Och vad är det egentligen de vill ha bättre? Jag vet inte.
 
Jag antar att du har Lightroom classic i samma prenummeration. Jag tycker det är mycket lättare att jobba med än PS. Det är ju i princip samma raw konverter som i ACR men hanteringen runt är så mycket bättre.
 
PS 2019.
Det är väl månatlig betalning på PS?
O då uppdateras ACR & PS allteftersom....

Men visst, en del hävdar att Capture 1 Pro är MYCKET grönare gräs för rawkonvertering.
Personligen tvivlar jag starkt på det uttalandet.
Och vad är det egentligen de vill ha bättre? Jag vet inte.

Säkert Elements 2019 som avses.
 
Jag skulle vilja påstå att de tre senaste åren så har PS, ACR och lightroom fått mycket uppdateringar som gjort krångliga saker, som man tidigare bara kunnat göra i PS om man hade kunskaperna, till något som nu bara är ett par musklick bort. Även grundreglagen i Camera Raw/lightroom är nu bättre, fler och och förfinade. Till det kommer enkla maskningsreglage av olika typer, snabba markeringar av motiv/bakgrunder och bättre funktioner för selektiva ändringar av valda färger, allt redan i rawframkallaren. I Själva PS-delen har det tillkommit lika mycket som nu kan göras på ett enklare sätt inklusive neural filters av olika sorter t.ex. för att simulera kort skärpedjup, byta bakgrunder och restaurera eller färgsätta gamla analoga bilder m.m m.m. Väldigt mycket har hänt på de senaste 3-4 åren Och jag har nog bara nämnt en liten andel av förbättringarna som Adobe har gjort då de känt pressen från andra producenter av bildprogram.
 
Jag skulle vilja påstå att de tre senaste åren så har PS, ACR och lightroom fått mycket uppdateringar som gjort krångliga saker, som man tidigare bara kunnat göra i PS om man hade kunskaperna, till något som nu bara är ett par musklick bort. Även grundreglagen i Camera Raw/lightroom är nu bättre, fler och och förfinade. Till det kommer enkla maskningsreglage av olika typer, snabba markeringar av motiv/bakgrunder och bättre funktioner för selektiva ändringar av valda färger, allt redan i rawframkallaren. I Själva PS-delen har det tillkommit lika mycket som nu kan göras på ett enklare sätt inklusive neural filters av olika sorter t.ex. för att simulera kort skärpedjup, byta bakgrunder och restaurera eller färgsätta gamla analoga bilder m.m m.m. Väldigt mycket har hänt på de senaste 3-4 åren Och jag har nog bara nämnt en liten andel av förbättringarna som Adobe har gjort då de känt pressen från andra producenter av bildprogram.
Jag hade visst inte uppdaterat riktigt. Efter uppdatering så fanns det massa nya verktyg och grejer. Även nya masker. Har dock inte hunnit lära mig allt än, ser lite annorlunda ut.
 
ANNONS