Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är ett cinema objektiv ett bra val?

Produkter
(logga in för att koppla)

Trappers

Aktiv medlem
Jag har skaffat mig en Canon EOS R6 Mark II, som jag till en början har tänk att använda för att göra en film om ett naturområde där jag bor. Jag har mina gamla EF-objektiv, 50mm, 16-35mm 1:2,8. Har även beställt en adapter för att kunna använda dessa på min nya kamera. Jag har sett att det finns billiga cineobjektiv som passar till RF-fattningen, men är det en bra ide att köpa ett sådant objektiv? Jag vill gärna att filmen får en cinema-känsla, men är det bättre att jag istället köper ett vanligt men ljusstarkt RF-objektiv? Ett anamorfiskt objektiv av billigare sort är kanske inget att tänka på?
 

Benganbus

Aktiv medlem
Jag har skaffat mig en Canon EOS R6 Mark II, som jag till en början har tänk att använda för att göra en film om ett naturområde där jag bor. Jag har mina gamla EF-objektiv, 50mm, 16-35mm 1:2,8. Har även beställt en adapter för att kunna använda dessa på min nya kamera. Jag har sett att det finns billiga cineobjektiv som passar till RF-fattningen, men är det en bra ide att köpa ett sådant objektiv? Jag vill gärna att filmen får en cinema-känsla, men är det bättre att jag istället köper ett vanligt men ljusstarkt RF-objektiv? Ett anamorfiskt objektiv av billigare sort är kanske inget att tänka på?
Vill bara säga att jag vet inte så mycket om det här med filmning, men är fascinerad av de här filmobjektiven. Även att stillbildsfotografera med. Här kommer en som jag tycker, kul länk. Som du kanske redan sett?
Mvh Bengan
 

Trappers

Aktiv medlem
Tack för tipset!
Nej den där filmen hade jag inte sett. Det lutar i alla fall åt ett cine-objektiv, för att få den rätta känslan.
Har lite funderingar på Rokinon 14 mm:
eller Sirui 24 mm:
Ett anamorfiskt objektiv passar nog inte mitt syfte.
 

apersson850

Aktiv medlem
Nu har jag inte kollat hur R6 Mark II utnyttjar sensorn vid filmning, men du har insett att objektivet 24 mm T1,2 Nightwalker är avsett för kameror med Super 35 bildsensor?
Sensorn i R6 Mark II är större än så, men jag har som sagt inte kollat hur mycket av den som används vid filmning. Ta reda på det först, så du inte köper ett objektiv som inte täcker hela bildrutan.
 

Bluebike

Aktiv medlem
Det som skiljer de billigare Cineobjektiven från motsvarande vanliga är, avklickad bländare (man kan blända upp ned under pågående filmning utan hack). Kuggkransar för att kunna ställs kräpan med olika tillbehör (funkar bättre än lösa kuggkransar…men har de rätt diameter?). De billiga, är oftast, enkelt förändrade vanliga objektiv så ofta uteblir fördelen med att de har samma längd, diameter och avstånd mellan kuggkransar, på objektiv med olika brännvidd i samma serie. Vilket gör att rigg och filterhållare ändå behöver ändras vid objektivbyte. En annan fördel är att de är graderade i t-stop som till skillnad från f-stop ( teoretisk öppning utan hänsyn till att glasen släpper igenom olika mycket ljus) är verklig uppmätt mängd ljus som går igenom objektivet, praktiskt när man byter brännvidd att exponeringen blir lika. Jag har ett par sådana objektiv, de är inte magiska, men har några funktioner som underlättar, Särskilt om man har flera i samma serie. Optiskt är de vanligen identiska med tillverkarens motsvarande stillbildobjektiv.
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Sirui har exempelvis en trepack med 24, 35 och 55 mm cine-objektiv. Med videoobjektivmått mätt är de praktiskt taget gratis. Runt 10000 för alla tre.
Finns med RF-fattning. Notera dock att de tecknar ut Super 35, inte fullformat.
Men de har alla samma mått, kuggkransarna på samma ställe osv., alltså sånt som gör användningen för filmbruk smidigare.
Hur de är rent bildkvalitetsmässigt vet jag inte.

Cine-objektiv av hög kvalité från välrenommerade tillverkare kostar sanslösa pengar, jämfört med stillbildsobjektiv. Det beror bland annat på att alla cine-objektiv med fast brännvidd är zoomar under skalet. När man fokuserar zoomar de mekaniskt på andra hållet för att motverka den utsnittsförändring som sker när man fokuserar.
Om ett sånt objektiv kostar 50000 kronor kan man sen räkna med att ett zoomobjektiv i samma serie kostar en kvarts miljon.
 

Trappers

Aktiv medlem
Nu har jag inte kollat hur R6 Mark II utnyttjar sensorn vid filmning, men du har insett att objektivet 24 mm T1,2 Nightwalker är avsett för kameror med Super 35 bildsensor?
Sensorn i R6 Mark II är större än så, men jag har som sagt inte kollat hur mycket av den som används vid filmning. Ta reda på det först, så du inte köper ett objektiv som inte täcker hela bildrutan.
Bra, tack för upplysningen om Sirui 24 mm Nightwalker. Jag såg inte att det var för Super 35 bildsensor. Då är Rokinon ett bättre val förstås.
 

Trappers

Aktiv medlem
Det som skiljer de billigare Cineobjektiven från motsvarande vanliga är, avklickad bländare (man kan blända upp ned under pågående filmning utan hack). Kuggkransar för att kunna ställs kräpan med olika tillbehör (funkar bättre än lösa kuggkransar…men har de rätt diameter?). De billiga, är oftast, enkelt förändrade vanliga objektiv så ofta uteblir fördelen med att de har samma längd, diameter och avstånd mellan kuggkransar, på objektiv med olika brännvidd i samma serie. Vilket gör att rigg och filterhållare ändå behöver ändras vid objektivbyte. En annan fördel är att de är graderade i t-stop som till skillnad från f-stop ( teoretisk öppning utan hänsyn till att glasen släpper igenom olika mycket ljus) är verklig uppmätt mängd ljus som går igenom objektivet, praktiskt när man byter brännvidd att exponeringen blir lika. Jag har ett par sådana objektiv, de är inte magiska, men har några funktioner som underlättar, Särskilt om man har flera i samma serie. Optiskt är de vanligen identiska med tillverkarens motsvarande stillbildobjektiv.
Ja där sa du någonting som är viktigt, graderingen i T-stop. Det kan då annars se konstigt ut om man vill göra en längre film, och har använt olika objektiv som släpper igenom olika mängd ljus. Jo jag förstår att det alltid är en kompromiss när man köper ett billigare objektiv. Avklickad bländare låter som en intressant lösning.
 

Trappers

Aktiv medlem
Sirui har exempelvis en trepack med 24, 35 och 55 mm cine-objektiv. Med videoobjektivmått mätt är de praktiskt taget gratis. Runt 10000 för alla tre.
Finns med RF-fattning. Notera dock att de tecknar ut Super 35, inte fullformat.
Men de har alla samma mått, kuggkransarna på samma ställe osv., alltså sånt som gör användningen för filmbruk smidigare.
Hur de är rent bildkvalitetsmässigt vet jag inte.

Cine-objektiv av hög kvalité från välrenommerade tillverkare kostar sanslösa pengar, jämfört med stillbildsobjektiv. Det beror bland annat på att alla cine-objektiv med fast brännvidd är zoomar under skalet. När man fokuserar zoomar de mekaniskt på andra hållet för att motverka den utsnittsförändring som sker när man fokuserar.
Om ett sånt objektiv kostar 50000 kronor kan man sen räkna med att ett zoomobjektiv i samma serie kostar en kvarts miljon.
Ja jag har sett att Siriu har trepack med 24, 35 och 55 mm. Min undran är om att de enbart tecknar ut i Super 35 påverkar bildupplösningen negativt? Annars så hade det varit ett mycket intressant val av objektiv.
Rokinon 14mm cine-objektivet verkar inte finnas att köpa nytt inom EU, inte vad jag hittat i alla fall. I UK och USA finns de har jag sett.
 

Trappers

Aktiv medlem
Jag skrev om deras serie med 24, 35 och 55 mm. De är billigare, trots att de är T 1,2, och har RF-fattning men tecknar ut Super 35.
De du länkar till finns inte med RF-fattning heller.

Nightwalker
Ja jag missade att de tecknar ut Super 35.
Fick ett tips om att det gick att hitta Sirui för fullformat:
 

Trappers

Aktiv medlem
Ju mer man kollar efter cine-objektiv, så dyker det upp andra iintressanta märken, såsom Meike tex:

Något säger mig dock att jag ska undvika 7Artisans. Någon påstod att man kan få en slags grön ton över filmen, och det vill man ju inte ha. Då är ju filmen i princip förstörd.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja jag har sett att Siriu har trepack med 24, 35 och 55 mm. Min undran är om att de enbart tecknar ut i Super 35 påverkar bildupplösningen negativt?
Det är ju inte så att du inte kan använda dem. Åtminstone min R-kamera har ett beskärningsläge vid filmning. Det enda jag inte kan göra då är att spela in i 6K, för då krävs hela sensorn. Men i 4K kan jag spela in.

Nackdelen är förstås om man ska spela in film som jag oftast gör, alltså på någorlunda nära håll. Då får jag inte med mer på 24 mm än var jag får annars vid 38 mm.

Irix har paket med tre eller fem cine-objektiv. De lyser ut inte bara Super 35 utan även fullformat. De har dessutom brännvidder ner till 11 mm, så man får rätt rejäl vidvinkel även på Super 35. Men då pratar vi plötsligt om priser i området 50000-80000 kronor för de paketen. Eller runt 13000 för ett objektiv.

Irix
 
Senast ändrad:

Yxf

Ny medlem
Filmisk är en rätt lös term som kan betyda allt möjligt, i vissa fall lite mjukare optik med halation och starka flares som är smickrande vid närbilder på ansikten. Om man tycker det passar till naturfilm är såklart en personlig smakfråga men de naturfilmare jag känner kör genomgående på stillbildsgluggar från canon. Om man inte jobbar med mycket svåra skärpedragningar (och kanske ett b-foto) så har man inte så mkt ut av de mekaniska skillnaderna i konstruktion. Om man vill ha mer retrolook lite billigare går det ju lika bra att kika på lite skojiga äldre objektiv som oftast inte kostar många kronor på tradera. Själv tycker jag sirui gluggarna renderar fult och skulle hellre köpa optik från ex dzo i den prisklassen.
 

Trappers

Aktiv medlem
Det är ju inte så att du inte kan använda dem. Åtminstone min R-kamera har ett beskärningsläge vid filmning. Det enda jag inte kan göra då är att spela in i 6K, för då krävs hela sensorn. Men i 4K kan jag spela in.

Nackdelen är förstås om man ska spela in film som jag oftast gör, alltså på någorlunda nära håll. Då får jag inte med mer på 24 mm än var jag får annars vid 38 mm.

Irix har paket med tre eller fem cine-objektiv. De lyser ut inte bara Super 35 utan även fullformat. De har dessutom brännvidder ner till 11 mm, så man får rätt rejäl vidvinkel även på Super 35. Men då pratar vi plötsligt om priser i området 50000-80000 kronor för de paketen. Eller runt 13000 för ett objektiv.

Irix
Ja helst så vill man ju ha ett set med åtminstone tre cine-objektiv, så att man inte blir så begränsad i sitt filmande. Jag ser att Irix ligger i, som du säger, 13000kr klassen, och skulle jag bara vilja ha ett objektiv så hade det varit ett bra val.
 

Trappers

Aktiv medlem
Filmisk är en rätt lös term som kan betyda allt möjligt, i vissa fall lite mjukare optik med halation och starka flares som är smickrande vid närbilder på ansikten. Om man tycker det passar till naturfilm är såklart en personlig smakfråga men de naturfilmare jag känner kör genomgående på stillbildsgluggar från canon. Om man inte jobbar med mycket svåra skärpedragningar (och kanske ett b-foto) så har man inte så mkt ut av de mekaniska skillnaderna i konstruktion. Om man vill ha mer retrolook lite billigare går det ju lika bra att kika på lite skojiga äldre objektiv som oftast inte kostar många kronor på tradera. Själv tycker jag sirui gluggarna renderar fult och skulle hellre köpa optik från ex dzo i den prisklassen.
Jo tanken har slagit mig att prova med vanliga stillbildsobjektiv först. Jag har ju ett 50mm samt ett 16-35mm Ef objektiv att prova med förstås. Jag väntar bara på att adaptern EF till RF-fattning ska dyka upp först.
 
ANNONS