Annons

Är fotografer analfabeter ;)

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
I går natt undrade jag varför ni fotade istället för att filma. Det kom många intressanta svar i den tråden.

I natt kommer nästa undring.

Många människor vill utrycka tankar och känslor. Många gör det i tal och skrift. Det finns massor med bibliotek över världen som har hyllkilometrar med böcker där olika människor förmedlar tankar och känslor.

Är det inte billigare att skriva än att fota?

Varför skriver ni inte?
 
Senast ändrad:

Bjoernowitsch

Avslutat medlemskap
Fotografer är inte analfabeter. Vi fotograferar för att det går fortare att ta fram bilder att visa upp än att formulera en text. "En bild säger mer än tusen ord" är ju ett urgammalt kinesiskt ordspråk.
 

Bjoernowitsch

Avslutat medlemskap
Jovisst läser vi också. Många av oss fotografer läser ju fototidskrifter, tester av nya kameror och allt annat matnyttigt om foto, kollar priser på fotoprylar etc. Ibland kan man också behöva förklara ett och annat för människor som inte går att uttrycka i bild, t ex i det här forumet. Det är ju faktiskt bara människor som medvetet fotograferar, eftersom det är något vi har fått lära oss på något sätt, men visst kan det finnas analfabeter bland fotograferna, särskilt i de fattiga länderna, där de inte har fått gå i skola.
 

ekemannen

Aktiv medlem
Analfabet ? Nä, men jag skriver jävligt illa ,ni skulle se min handstil, både gramatiskt och stavning. Så jag fottar betydligt bättre än jag skriver och man ska väll hålla sig till det man är bra, bättre, på.

Mvh Erik !
 

mipert

Aktiv medlem
Fotogafer är ofta dåliga på att uttrycka sig.

Att höra en fotograf beskriva sina bilder följer ofta en viss mall där uttryck som ”varför skall man analysera sönder bilderna, låt dem tala själva istället...” brukar reta mig mest.

Min ledstjärna är Helmut Newton som kunde förklara varför han fotograferar och varför hans bilder ser ut som de gör på ett sätt som gjorde att man tänkte; ”Aha”.

De flesta fotograferar inte för att uttrycka sig utan för att man fascineras av att kunna frysa tiden även om man inte alls har tänkt på mer än att det är kul att ha lite minnen av resa.

De som medvetet använder fotografi som ett personligt uttryckssätt gör ofta tråkiga bilder. Ni känner igen dem, nakna självporträtt där man håller händerna för ansiktet och bildtiteln är ”Why” eller ”sorrow”.

Nu skall jag kalibrera skärmen...
 

Vapo

Aktiv medlem
Arleklint skrev:


Det finns massor med bibliotek över världen som har hyllkilometrar med böcker där olika människor förmedlar tankar och känslor.

Är det inte billigare att skriva än att fota?

Varför skriver ni inte?
Billigare ja! Därmed borde frågan vara besvarad, men....

Hade vi haft ett uni-språk kanske. Men de flesta av oss här (antar jag) läser och förstår kanske max två språk förutom modersmål. Så ett par världsdelar går bort ganska fort om man inte begåvats språkliga talanger.

Sen tycker jag det är roligare att titta på en bild av mina barn än att läsa en beskrivning om hur de ser ut?
 

MortenG

Aktiv medlem
Bjoernowitsch skrev:
Fotografer är inte analfabeter. Vi fotograferar för att det går fortare att ta fram bilder att visa upp än att formulera en text. "En bild säger mer än tusen ord" är ju ett urgammalt kinesiskt ordspråk.
Fast just detta är lite av ett dilemma - vill man alltid att de ska säga mer än tusen ord? Med ord kan man faktiskt beskriva det man vill, med bilder blir det ganska svårt. De kan läsas på så många sätt, och det blir ibland kanske lite av en utmaning att "styra" budskapet?


mvh

//M
 

Mari Lo

Aktiv medlem
...finns säkert några analfebeter...
...finns också några vältaliga poeter...
...och så några frågvisa nattugglor...


:`))) Mari Lo - som både läser och skriver, fotograferar och målar och... sover om nätterna... för det är nyttigt!!!
 

HRL

Aktiv medlem
Jag har själv sysslat med både att skriva, ge ut böcker och dramatik OCH sysslat med att teckna och göra grafik. Fotogaferar nu nästan enbart.
Foto känns sensuellt och direkt, även bildskapande med penna, pensel, stickel är direkt och ger än mer känsla av närvaro i bilden. Att skriva anser jag kräver oerhört mycket mer än uttrycksformerna ovan. Att leva med samma grundidé nästan dygnet runt i 10-12 månader. Skriva ett grundstoff, sammanställa x-antal hundra sidor...

"En bild säger mer än tusen ord" tja, bildens möjlighet OCH dess begränsning är väl ofta töjbarheten i tolkningen, bristen på exakthet.
Dess tillgång är direktheten, känslan.

Det går inte att ställa foto & skrivande mot varandra, det är så olika former för uttryck,
det är olika dimensioner av uttryck. För att ta ett foto kan det väl räcka med känslan inför motivet, att "det här ser bra ut", eller en magkänsla bara. Att skriva kräver att du är 100 procent klar över vad du vill. Euforin i ögoblicket när du känner att du fått en bra idé. Ok, sen återstår ett års dagligt jobb, kanske ett par pass om dagen.
(Det väl också så att de flesta på denna sida inte ägnar sig åt något medvetet uttryck, det handlar mer om att "ta bilder" av olika slag)

Därmed inte sagt att det är bättre eller finare att skriva, men det kräver väldigt mycket mer av långvarig koncentration och bearbetning. Du måste veta oerhört väl vad du vill och vara beredd att jobba länge, länge.

OCH det är just därför jag ängnar mig åt foto idag, där finns direkthetens glädje & sensualism. Fast ibland kan foto/bild för mig kännas som en skepp med fulla segel, men med ett halvtrasigt roder...
 

joelle

Medlem
Fotograf är ju, som många andra, ingen skyddad titel. Det innebär att vem som helst kan säga "jag är fotograf" utan att åka dit. Vilket många gör. Som med många "konstnärliga" titlar (konstnär, författare, musiker, fotograf...) ligger det i betraktarens öga/öra/etc att avgöra om verket är "konst". Nu menar jag naturligtvis inte att alla "fotografer" gör anspråk på att göra foto-konst, utan vad jag vill komma till är att det är LÄTTARE att komma undan med en tafflig bild än med taffliga ord och meningar - med att säga att det är "känslan" man vill åt. Etc etc etc... Pretentiösa wannabe-fotografer är säkert lika vanliga som pretentiösa wannabe-författare.

Svaret på din fråga blir, något långsökt: ja!

/Helena, wannabe-fotograf
 

PMD

Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Är det inte billigare att skriva än att fota?
Ja, och därmed har skrivande helt diskvalificerat sig. Hur kul är det med en hobby som man inte kan lägga ner tusentals kronor om året på?

:) (för den som inte insåg).
 

HRL

Aktiv medlem
Skriva kontra Fota

Vem som helst kan i princip få till en lite
trevlig bild genom att sikta å trycka på knappen.

Ska du skriva... så lär det ta sin tid bara att
veta åt vilket håll du ska sikta. Å att sen få
till nåt hyfsat... det är en låååång väg att gå.
 

Estethia

Aktiv medlem
alla färgblinda fotoanalfabeter borde söka läkar- och lärarhjälp direkt för fortsatt överlevnad i böckernas värld.
:)
 

arli

Aktiv medlem
Re: Skriva kontra Fota

HRL skrev:
Vem som helst kan i princip få till en lite
trevlig bild genom att sikta å trycka på knappen.

Ska du skriva... så lär det ta sin tid bara att
veta åt vilket håll du ska sikta. Å att sen få
till nåt hyfsat... det är en låååång väg att gå.
Inte om man tar hjälp här:http://pdos.csail.mit.edu/scigen/

Vad vore världen utan digitala hjälpmedel??
 

Arleklint

Aktiv medlem
Mari Lo skrev:
...finns säkert några analfebeter...
...finns också några vältaliga poeter...
...och så några frågvisa nattugglor...


:`))) Mari Lo - som både läser och skriver, fotograferar och målar och... sover om nätterna... för det är nyttigt!!!
;)
 

nysteanders

Aktiv medlem
När jag läser en bok så skapar jag mig en bild i huvudet av det som beskrivs.

När jag ser en film så ser jag regissörens tolkning av hur författaren ville beskriva historien.

När jag ser ett foto så ser jag bilden precis som fotografen skapade den. Jag vet inte hur det luktade när han/hon tog det, jag vet inte om han/hon frös osv. Men det känns som att det är en rakare kommunikation. Mer rakt in i hjärnbarken liksom.

Trevlig midsommar med kameran!
 

HRL

Aktiv medlem
Estethia skrev:
alla färgblinda fotoanalfabeter borde söka läkar- och lärarhjälp direkt för fortsatt överlevnad i böckernas värld.
:)
Det är roligt i den fotoanalfabetiska världen!!
Den är liksom mera barnsligt allvarlig (eller
tvärtom). Det är därför jag trivs där...

/RL
 
ANNONS