Annons

Är maskininlärning snyltande?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja, kanske, men klick som klick, liksom.

Risken att "folk" i stor utsträckning skulle "konsumera" data via en chatbot torde vara försvinnande liten. Hur skulle det gå till f.ö? Det är ju inte så att en chatbot speglar innehållet i websidor.
Varför det? Det är väl precis det jag gör när jag ställer frågor till MS Bing är det inte. Bing trålar åt mig från Gud vet var och konderserar detta till en effektiv presentation som jag konsumerar. Jag hade kunnat leta själv men nu var det denna tjänst som på detta sätt gjorde sig mer relevant för mig än snårskogen på nätet. Fler och fler ser det som ett mer effektivt sätt att använda nätet än att söka via Google och få en mer eller mindre relevant röra av länkar till svar.

Genom detta kortsluts i princip användaren och det relevanta innehållet, vilket även innebär att man slipper mycket av reklamen vilket i grunden äventyrar hela den äldre affärsmodellen. Eftersom mitt kontrakt då i praktiken bryts med alla content-providers som finansierat sitt innehåll med reklam jag måste utstå, så ser dessa förmodligen AI chattar som snyltande.

De snor innehållet och är dessutom fräcka nog att istället utsätta sina användare för sin egen reklam som i värsta fall flyttat från de trålade sidorna till AI-chattarna. Vill det sig riktigt illa så kan de sno både content och reklamintänkterna med denna nya affärsmodell.

Det var inte länge sedan gammelmedia klagade över att reklampengarna försvann till "Internet" och nu gnäller det traditionella Internet över exakt samma process som nu sker accumulerat en våning upp. Om det första steget tog 10-15 år så kommer nästa steg i värsta fall gå på en tiondel av den tiden, så jag kan förstå att det nu är panik på en del håll för att stoppa eller åtminstone förhala den processen.

Jag kan förstå om inte enbart nyhetsbyråer försöker skydda sig mot AI-aktörerna utan även för de som fortfarande sitter fast i det gamla Internets affärsmodeller. Jag kan inte hjälpa att jag associerar med Lenins syn på kapitalaccumulationen under det tidiga 1900-talet. Han såg ju den som en användbar process vid en socialicering/konfiskering av det privata näringslivet.

Det blev liksom enklare då att genomföra en sådan efter en kommunistisk revolution än med en massa små företag. Nu kan istället, åtminstone ett tag, de stora dominerande AI-drakarna sno det content som finns på nätet och själva dra åt sig reklampengarna men det är möjligen inte en hållbar modell i längden för den hotar faktiskt skapandef av ny content.

Nästan lika smart som när Novell, den gamla nät-OS giganten på dekis, som snodde alla Linux-altruisters gemensamma ansträngningar, paketerade om dem och sedan "sålde dem" med suppport. Båda fall är väl exempel på hur man blir rik helt eller delvis genom att snylta på andras arbete och i Novells fall utan några vidare egna ansträngningar.

Kineserna har drivit detta än längre då de väl i princip aldrig brytt sig om immateriella rättigheter som patent och det har de kunnat sätta i system helt ostraffat så länge västliga företag gått med på vad som helst för att få tillgång till superbillig kinesiskarbetskraft. Ingen släpar heller Kina inför domstol. Det gör man bara med de man rår på. Är man tillräckligt stor, stark eller aggressiv så gör man som man vill vare sig man är Kina eller amerikanska tech-jättar.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Många t.ex fotosidan har sin hemsida som del av sitt levebröd. Om folk inte konsumerar deras data genom deras reklamfinansierad webbsida utan via en chatbot så kommer dom gå under.

Om alla webbsidor går i konkurs, var ska då dessa dammsugande kunskapsförvrängare lära sig nytt?

Har vi snart nått vägs ände av mänsklighetens utveckling.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jo, det är ett av problemen, speciellt som social media nu börjar dra åt svångremmen för dammsugare.
Chatbotarna får börja lyssna på radio och TV, men många specialintressen som t.ex. foto får ganska lite exponering där.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är ju inte så att en chatbot speglar innehållet i websidor.
Hur menar du? Tror du chat-GPT, Bard etc går ut och letar information på nätet efter att du skrivit frågan? Dom har dammsugit och byggt upp en databas, vilket givetvis är det enda sättet att kunna kombinera information från flertalet ställen så snabbt som dom gör.
ChatGPT har dammsugit ihop 570GB text från nätet. Vilket ungefär motsvarar den text som finns i dom 3 största Biblioteken i världen tillsammans.
 
ANNONS