Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ångest 650D eller en 60D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Som rubriken lyder vilken kamera av dessa 2 skulle ni välja?
Sitter just nu på en 400D och känner att det är dags att uppgradera då jag fotar en hel del.

Fotar mest festbilder,barnen,porträtt osv. Mest folk alltså, som säkert står för ca 80% av alla foton.
Sen blir det lite blandad kompott på resten med natur och byggnationer osv.

Tanken var ju att kunna filma barnen lite också med kameran och där verkar ju 650D var riktigt bra.

Men misstänker att 60D är lite mer kamera (rejälare).
Hade 60D haft autofokus på filmningen hade jag nog gått direkt på den, nu är jag mer osäker.
Prisskillnad är ju för tillfället noll då 60D huset går att hitta för 7000:- och det är samma pris för huset på 650D

Fotar 95% med mitt Canon 50mm 1,4 om det har nån betydelse.

Så lite tips mottages gärna :).
 
Om jag vore i din sist så skulle jag antingen valt bort toppdisplay, extra hjul mm. som finns på 60D och köpt en 650D alternativt väntat på 70D eller vad som nu kommer.
 
Om jag vore i din sist så skulle jag antingen valt bort toppdisplay, extra hjul mm. som finns på 60D och köpt en 650D alternativt väntat på 70D eller vad som nu kommer.

Jag hade faktiskt gjort tvärtom.
Extrahjul och topdisplayen var det som avgjorde när jag valde mellan 600:an och 60:an.
Men det finns säkert dom som hade gjort som du.
 
Jag hade faktiskt gjort tvärtom.
Extrahjul och topdisplayen var det som avgjorde när jag valde mellan 600:an och 60:an.
Men det finns säkert dom som hade gjort som du.
mellan 600 och 60 så hadde jag med valt 60 men 650 har ju bättre iso så där känns det lite svårare att välja
 
mellan 600 och 60 så hadde jag med valt 60 men 650 har ju bättre iso så där känns det lite svårare att välja

Ja det som jag själv tänkt på är just ISO och filmning, men tror knappast jag kommer använda mig av högre ISO än 3200 nångång.
Med tanke på att jag aldrig gått högre än ISO 800 på min 400D , tycker brus nivån på den blir på tok för störigt.

Så ISO6400 är ju fullt tillräckligt.
Däremot är så skulle det vara intressant se 3200 iso på 60D så får väl leta lite exempel bilder.

Men hur bra blir det att filma med en 60D nu kommer det ju inte vara huvudsyftet med kameran.
Frågan är bara hur störigt det är att det inte finns autofokus när man väl börjat filma.

Vänta på 70D tja det är ju ett alternativ men vill gärna ha kameran så snart som möjligt.
Samt antar att 70D kommer ligga på minst 10000:- för huset och då börjar budgeten på att kicka in ;).

Drömmen vore ju en en fullformatare men återigen där tar budgeten stop just nu.
 
Om du letar film-funktion snarare än en bättre stilbildande kamera så blir min rekommendation 650D.
Men 60D är som kamera ett bättre val i mina ögon tack vare bättre ergonomi.
 
Om du letar film-funktion snarare än en bättre stilbildande kamera så blir min rekommendation 650D.
Men 60D är som kamera ett bättre val i mina ögon tack vare bättre ergonomi.

Ja det är ju det det känns som man går upp ett steg då i kvalite. Att köpa 650D känns mer som en uppgradering av kamera.

Men sen sitter det ju ny sensor samt DIGI5 processorn i 650D så det känns som bildkvaliten faktiskt också borde kunna var bättre än 60D. Däremot hur påverkas bildkvaliten pentaprism mot pentamirror?
 
Ja det är ju det det känns som man går upp ett steg då i kvalite. Att köpa 650D känns mer som en uppgradering av kamera.

Men sen sitter det ju ny sensor samt DIGI5 processorn i 650D så det känns som bildkvaliten faktiskt också borde kunna var bättre än 60D. Däremot hur påverkas bildkvaliten pentaprism mot pentamirror?

Bildkvalitén på RAW är nog ingen dramatisk förbättring, jpeg kan ju vara viss skillnad dock.
Pentaprism vs pentamirror ger i sig ingen skillnad i bilden, men en stor skillnad i hur sökarbilden blir.
Så bildkvalitén om man kör RAW påverkas nog mer av efterbehandlingen än ev. en generation av sensorer såvida inte Canon lyckats med något konsstycke.
 
Vill bara säga efter lite velande vart det 60D efter som
1 den var faktiskt 500:- billigare vilket inte är fel.
2 den satt som en smäck i handen :) och andades mer kvalite
3 Hjulet på baksidan verkar grymt trevligt
4 Den är vädertätad vilket även om man inte är ute i regn kännas som den skyddas mer mot damm smuts
Hoppas nu bara inte man kommer störa sig allt för mycke på ingen autofokus dom gångerna det är dax att filma lite.
Fick den med ett schysst pris på 6999:- på Japan photo :).

Däremot fick man ju ytterligare en tankeställare när eos 7D går så billigt som 9999:- på cyberphoto dessa i-lands problem..........
 
Vill bara säga efter lite velande vart det 60D efter som
1 den var faktiskt 500:- billigare vilket inte är fel.
2 den satt som en smäck i handen :) och andades mer kvalite
3 Hjulet på baksidan verkar grymt trevligt
4 Den är vädertätad vilket även om man inte är ute i regn kännas som den skyddas mer mot damm smuts
Hoppas nu bara inte man kommer störa sig allt för mycke på ingen autofokus dom gångerna det är dax att filma lite.
Fick den med ett schysst pris på 6999:- på Japan photo :).

Däremot fick man ju ytterligare en tankeställare när eos 7D går så billigt som 9999:- på cyberphoto dessa i-lands problem..........
Det kommer alltid bättre eller billigare men tror du kommer bli jättenöjd med din nya kamera
 
Men suck, har ni noll koll?

Har själv en 60D. Enda "markanta" anledningen till att välja en 650 över 60D är kontinuerlig autofokus i videoläge (med nya objektiven). That's it. DIGI4 vs DIGI5-processor är bara för pixelpeeping och ISO över 1k. Om du gillar att filma och vill ha det "enkelt" (och gillar lull-lull såsom kapacitiv touchskärm)- köp en 650D. Kör du stillbildsfoto är kvaliteten likvärdig och 60D har betydligt bättre ergonomi!

Btw, 60D är ej väderskyddad.
 
ANNONS