Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
EMO, finns dom? Ska vi va rädda för dom?

Vykorten i fråga har sålt uselt från start, både från grossist och slutförsäljare, jag ser det dock som ett sundhetstecken att folk inte kan bli itutade vilket bullshit som helst...

Nu var det så att det var jag som började dra i det hela med vykorten i Söderhamn, jag hade bilder för 3-4 flerbildsvykort över Söderhamn men Martin och hans kollega i Hudik ville dra igång ett jätteprojekt över hela Hälsingland och det passade inte mig för jag åker inte och tar en bild bara för att ha en bild från den platsen, jag vill ha en för marknadsföring eller vykort, vilket indirekt är marknadsföring... perfekt bild som utstrålar "där vill jag vara"...

Kollar man bilderna i "Terjes" vykort så står det snabbt klart att de bara tagits för att få in pengar... bilderna är skräp...

De jag stör mig mest på är en båtbild där antagligen Malin sträcker ut handen i skvalpet, tagen i motjlus, bilden hade väl vart OK om det inte vart för det svarta nagellacket och skinnjackan... vad sänder det ut för signaler om Söderhamn..? EMO kommun..!? En annan bild är den där det ligger kraftigt överviktiga barn med tvivelaktig klädsel på en brygga... även här EMO... fel signaler om Söderhamn igen...

Övriga bilder är tagna när det är mulet och regnigt, som typ under två dagar för att kunna casha in stålar...

Nä..! Vykort för mig säger..! Här är jag och inte du..! varpå det skall väckas ett mentalt ha begär över att själv befinna sig där... därför tycker jag att vykort är bland det viktigaste marknadsföringsmaterialet som finns...

Den ekonomiska smällen skulle bli 70 000 Sek står det att läsa... 200 000 kronor kostade det för 90 000 vykort och enligt uppgift låg 85 000 kvar i huvudlagret i fjol... Jag får inte ihop den ekvationen... nån..?

Vad har du och söderhamnarna mot EMOs? Vad för hemska singnaler står dom för? Rabies?

Har dom kanske kört lite EMO-utrensning i komunen så att dom blivit så ovanliga att Terje känt sig tvungen att terja in några random EMOn i sina bilder? :)

Likt nyheten om mårdhundens intåg, skickar Söderhamn ut en EMO patrul för att jaga EMOn så komunens heder åter upprättas?

Är det verkligen det värsta man kan göra att avbilda ett EMO?
 
Vykorten i fråga har sålt uselt från start, både från grossist och slutförsäljare, jag ser det dock som ett sundhetstecken att folk inte kan bli itutade vilket bullshit som helst...

Nu var det så att det var jag som började dra i det hela med vykorten i Söderhamn, jag hade bilder för 3-4 flerbildsvykort över Söderhamn men Martin och hans kollega i Hudik ville dra igång ett jätteprojekt över hela Hälsingland och det passade inte mig för jag åker inte och tar en bild bara för att ha en bild från den platsen, jag vill ha en för marknadsföring eller vykort, vilket indirekt är marknadsföring... perfekt bild som utstrålar "där vill jag vara"...

Kollar man bilderna i "Terjes" vykort så står det snabbt klart att de bara tagits för att få in pengar... bilderna är skräp...

De jag stör mig mest på är en båtbild där antagligen Malin sträcker ut handen i skvalpet, tagen i motjlus, bilden hade väl vart OK om det inte vart för det svarta nagellacket och skinnjackan... vad sänder det ut för signaler om Söderhamn..? EMO kommun..!? En annan bild är den där det ligger kraftigt överviktiga barn med tvivelaktig klädsel på en brygga... även här EMO... fel signaler om Söderhamn igen...

Övriga bilder är tagna när det är mulet och regnigt, som typ under två dagar för att kunna casha in stålar...

Nä..! Vykort för mig säger..! Här är jag och inte du..! varpå det skall väckas ett mentalt ha begär över att själv befinna sig där... därför tycker jag att vykort är bland det viktigaste marknadsföringsmaterialet som finns...

Den ekonomiska smällen skulle bli 70 000 Sek står det att läsa... 200 000 kronor kostade det för 90 000 vykort och enligt uppgift låg 85 000 kvar i huvudlagret i fjol... Jag får inte ihop den ekvationen... nån..?

Haha, sjukaste inlägget nånsin. Driver du?

Emo, överviktiga barn i tvivelaktig klädsel - EMO? söderhamn? hahaha så sjukt.
 
Han fortsätter ljuga, fattar han inte att det är kört!

saxat från hans blogg; "Boken ”Året” innehåller heller inga fejkbilder, dock är samtliga bilder digitala"

Hur sannolikt är det att man på sista dagen fångar en varg på bild???

http://terjehelleso.wordpress.com/

Han vill ju ställa upp med bilder
Be att vi på fotosidan får originalbild på Vargbilden. Har han inget att dölja skall den bilden komma på 2 röda... Annars luktar det Terjat.ru
 
Inget personligen...

Vad har du och söderhamnarna mot EMOs? Vad för hemska singnaler står dom för? Rabies?

Har dom kanske kört lite EMO-utrensning i komunen så att dom blivit så ovanliga att Terje känt sig tvungen att terja in några random EMOn i sina bilder? :)

Likt nyheten om mårdhundens intåg, skickar Söderhamn ut en EMO patrul för att jaga EMOn så komunens heder åter upprättas?

Är det verkligen det värsta man kan göra att avbilda ett EMO?

Vill man dock sälja vykort / marknadsföra en ort mot en kapitalstark målgrupp så är det helt fel väg att gå...

I vilket fall som helst verkar det som ni missade poängen...

Denna skandal har varken gjort från eller till för vykortsförsäljningen... de sålde uselt från start...
 
Vackert säljer...

Haha, sjukaste inlägget nånsin. Driver du?

Emo, överviktiga barn i tvivelaktig klädsel - EMO? söderhamn? hahaha så sjukt.

Ja' vet int' ja'... När man vet vilken grupp man måste locka till Söderhamn för att staden skall kunna komma ur sin nedåtgående spiral vet man också vilket innehåll bilden skall ha för att locka dem...

Feta ungar i mysbyxor från Inter sport faller inte inom den ramen...

Sen kanske det inte är politiskt korrekt att säga det rakt ut och frågan är väl om problemet ligger hos mig eller kundgruppen, jag har ju bara identifierat vad den efterfrågar..!
 
Senast ändrad:
Ekonomi... Igen...

Vart man än vänder sig ser man idag Terjes bevisligen "terjade" bilder men även de som eventuellt inte är det...

De visas i bloggar och på Flashback via länkar samt i oräkneliga tidningar, både svenska och utländska...

Vi som fotografer brukar ju vara måna om att få betalt för våra bilder så jag undrar hur alla som publicerat dem tänker..?

Förutsätter ni att ni inte kommer att få en faktura från Hellesö Photography eller Bildombudsmannen..?

Vet de som innehar copyrighten till de bilder Terje "terjat" in i sina naturbilder om att de använts på de premisserna och vad har de i så fall att säga..?

Även de som bevisat Terjes skuld har ju "terjat" i hans bilder och det är inte förenligt med svensk upphovsrätt...

Personligen tycker inte jag att Terjes bilder skall tillfalla gemene man gratis bara för att han "terjat" i dem för om det blir så så kan man ju undra vad som är värst, hans terjande eller alla andras otillåtna publiceringar...

Kan det bli som så att Terje blir miljonär nu till och med..?

Han kanske hade räknat ut detta från start..!?

Kanske ska jag ta och starta en ny tråd där vi kan diskutera detta vidare...
 
Tornseglaren...

Öhm - vilka är det man ser som eventuellt inte är 'terjade'?

Jag ser i princip bara lodjursbilden med vinterskruden, samt någon silhuett-are.

Bland annat, har för mig att jag sett någon till men det är inte poängen, även hans terjade bilder är hans bilder, att han terjat dem med andras bilder gör dem inte automatiskt copyrightlösa... det är fortfarande Terjes bilder rent lagligt sett, vill copyrightinnehavaren till det interjade djuret göra rättssak av det får han göra det, inte vi...

Med tanke på hur Terje betett sig förr, den ekonomiska sits han befinner sig i just nu samt det faktum att hans karriär som fotograf med all sannolikhet är slut är jag rädd för att han just nu sitter och samlar in uppgifter om vart hans bilder publicerats och sedan skriver fakturor....
 
Bland annat, har för mig att jag sett någon till men det är inte poängen, även hans terjade bilder är hans bilder, att han terjat dem med andras bilder gör dem inte automatiskt copyrightlösa... det är fortfarande Terjes bilder rent lagligt sett, vill copyrightinnehavaren till det interjade djuret göra rättssak av det får han göra det, inte vi...

Med tanke på hur Terje betett sig förr, den ekonomiska sits han befinner sig i just nu samt det faktum att hans karriär som fotograf med all sannolikhet är slut är jag rädd för att han just nu sitter och samlar in uppgifter om vart hans bilder publicerats och sedan skriver fakturor....

Jag är fortfarande intresserad var en osannolik terjning har blivit publicerad... för det känns inte särskilt troligt. Tycker det vore rätt intressant om det dyker upp tvetydliga terjningar från andra håll och kanter. Det skulle definitivt underminera insatsen på FB. Skada "ryktet".

Angående det andra så har jag tyvärr för lite vetskap om hur det fungerar, så jag kan inte ge något riktigt gensvar.
 
Senast ändrad:
I Söderhamnskuriren bland annat...

Jag är fortfarande intresserad var en osannolik terjning har blivit publicerad... för det känns inte särskilt troligt. Tycker det vore rätt intressant om det dyker upp tvetydliga terjningar från andra håll och kanter. Det skulle definitivt underminera insatsen på FB. Skada "ryktet".

Men inte online utan i pappersutgåvan, även vargbilden från Året cirkulerar...

Ingen underminerar FB's insats, den är redan ett faktum och ett faktum som jag och... jag tänkte skriva många men ändrar mig nog till alla... hemskt tacksamma för... de har hjälpt till att föra upp bedrägerier i ljuset utan lön medan de som har lön för att göra det suttit och fikat...

Jag förstår din inställning men Hellesö är redan sänkt, om man hittar 1 eller 100 fejkade bilder till spelar ingen roll så nu undrar jag över det ekonomiska efterspelet...
 
Men inte online utan i pappersutgåvan, även vargbilden från Året cirkulerar...

Ingen underminerar FB's insats, den är redan ett faktum och ett faktum som jag och... jag tänkte skriva många men ändrar mig nog till alla... hemskt tacksamma för... de har hjälpt till att föra upp bedrägerier i ljuset utan lön medan de som har lön för att göra det suttit och fikat...

Jag förstår din inställning men Hellesö är redan sänkt, om man hittar 1 eller 100 fejkade bilder till spelar ingen roll så nu undrar jag över det ekonomiska efterspelet...

Cirkulerar vargbilden från Året som en potentiell terjnings-kandidat? Vilken idiotisk tidning vågar sträcka sig så långt? Den ser ju onekligen misstänksam ut, men absolut inga indicier har uppdagats ännu kring den bilden.

En viss roll, spelar det... senast idag kom man fram till att Terje har stulit ett lodjurs-foto från en lokal fotograf från Söderhamn. Att han sträcker sig så pass lågt.
Nu handlar det mestadels om att dels få siffran på oavklarade fall att hamna på 0, men även att kunna överbevisa att Terje i själva verket har gjort montage, innan december 2010 - vilket han som sagt enligt egen utsago igår, inte alls har.

Nu finns ju vargbilden som är bevisad, men den vägrar han kommentera. Så lika bra att fortsätta gräva upp mer fusk då, i väntan på annat.
 
Oki...!

Cirkulerar vargbilden från Året som en potentiell terjnings-kandidat? Vilken idiotisk tidning vågar sträcka sig så långt? Den ser ju onekligen misstänksam ut, men absolut inga indicier har uppdagats ännu kring den bilden.

En viss roll, spelar det... senast idag kom man fram till att Terje har stulit ett lodjurs-foto från en lokal fotograf från Söderhamn. Att han sträcker sig så pass lågt.
Nu handlar det mestadels om att dels få siffran på oavklarade fall att hamna på 0, men även att kunna överbevisa att Terje i själva verket har gjort montage, innan december 2010 - vilket han som sagt enligt egen utsago igår, inte alls har.

Nu finns ju vargbilden som är bevisad, men den vägrar han kommentera. Så lika bra att fortsätta gräva upp mer fusk då, i väntan på annat.

I Kurren erkänner han terjande så långt tillbaks som 2005...

http://helahalsingland.se/soderhamn/1.3909463-kommunen-kasserar-alla-hellesos-bilder

http://helahalsingland.se/soderhamn/1.3906667-helleso-fusket-borjade-i-soderhamn

så det var det jag utgick ifrån när jag skrev det tidigare...

jag tänkte dock inte på att de "interjade" fotograferna ville ha upprättelse...

men det ska bli spännande fall att följa... kanske kommer man se någon söderhamnsfotograf ligga i buskarna med Terjes gamla 400 glugg som han fått i kompensation..!?

;-)
 
Bland annat, har för mig att jag sett någon till men det är inte poängen, även hans terjade bilder är hans bilder, att han terjat dem med andras bilder gör dem inte automatiskt copyrightlösa... det är fortfarande Terjes bilder rent lagligt sett, vill copyrightinnehavaren till det interjade djuret göra rättssak av det får han göra det, inte vi...

Med tanke på hur Terje betett sig förr, den ekonomiska sits han befinner sig i just nu samt det faktum att hans karriär som fotograf med all sannolikhet är slut är jag rädd för att han just nu sitter och samlar in uppgifter om vart hans bilder publicerats och sedan skriver fakturor....

Som The Mike påpekar så äger skaparen av en bild copyrighten. Oavsett hur många objekt som har klistrats in från andra bilder.
Så när det gäller Terjade bilder äger T.H copyrighten, andra fotografer kan kanske kräva T.H på ersättning men slutprodukten har T.H copyrighten på.
 
Bra initiativ Henrik! Jag raderar din och Eeros OT diskussion. Även raderat en del OT inlägg och följdinlägg. Denna tråden handlar om TH och hans manipulerande. Diskussioner om den diskussionen får tas i en ny tråd.


Bra gjort, då en massa inlägg (däribland mitt) hade halkat in på hur berättigat eller inte berättigat det är att hela tråden verkade börja handla om hur man ska om och om igen och alla i tur och ordning fördöma (eller inte fördöma) det han gjort. Och sen käbbla om huruvida vilket fröhållningssätt som är rätt. Det är en ändlös diskussion.

Låt istället den här diskussionstråden handla om hans bildmanipulation.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS