** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Bild som du laddar upp till Google-docs och kör OCR-funktionen där, för nästa gång.

Har dock ännu aldrig stött på en OCR-funktion som fungerar riktigt bra på Svenska, men ganska mycket hjälp blir det i alla fall.

/Karl

OT
Det finns OCR som klarar Svenska utan problem, men de flesta (Alla riktigt bra) kostar pengar. Det är nog tio år sedan jag hörde vad Posten plöjt ner i sitt OCR-program och det var miljoner... När programmet tvekade fick en människa se en bild på adressen. Knappade in manuellt, programmet jämförde och lärde sig och kunde på sätt lära sig olika personliga handstilar, även skrivstil av den äldre modellen.
Jag hade för ganska många år sedan en demo på ett program som kostade några tusen kronor att köpa, det hade sällan fel. Minns inte vad det hette, demon kunde bara köras en vecka om jag minns rätt. Sedan hjälpte ingen rensning av registret eller annat som jag klarade av, utan det var ominstallation av Windows för att kunna köra igen, eller betala...
 
Äsch då.

Nån som har synpunkter på Högskoleverkets motivering till att inte närmare utreda min anmälan?

Jag tycker det verkar fullt rimligt. Han är ju där just i egenskap av någon som gått för långt och gjort fel, och som tidigare sagt, så ska man inte underskatta studenters nivå av kritiskt och självständigt tänkande.
 
Jag tolkar Högskoleverkets svar som att de har frågat prefekten, eller läst ett referat, om anledningen till inbjudan och godtagit det svaret helt okritiskt. Jag är faktiskt lite besviken på att Högskoleverket inte ens brydde sig om att utreda ärendet.
 
Jag har läst tråden de första 6 månaderna och fattade inte att det fanns så mycket behov att sparka på en liggande, och nu efter 14 månader så är det likadant!

Visst blev jag riktig besviken på Terje, att just han har fuskat, och jag har svårt att titta i hans böcker numera.
Men kom ihåg att han inte har blivit dömt att ha brutit mot svensk lag! Han har brutit mot sina egna och Naturfotografernas regler.

Han har fått betala ett hårt pris för sitt fusk, fått sin existens förstört. Hur mycket mera skall han straffas egentligen? Hur länge till skall han förnedras på Fotosidans tråd?
Varför vill man det? Vilka krafter och behov finns bakom detta?
Jag tror inte att han har skadat naturfotografin utan tvärtom får alla ärliga fotografer istället fokus och erkännande för sina bilder. Det har man visat på Naturfotofestivalen i Hässleholm i form av bilder och städade diskussioner.
Han skall inte behöva springa gatlopp längre utan han skall ha en ny chans utan att man redan i förväg döma ut honom.
 
Jag har läst tråden de första 6 månaderna och fattade inte att det fanns så mycket behov att sparka på en liggande, och nu efter 14 månader så är det likadant!

Visst blev jag riktig besviken på Terje, att just han har fuskat, och jag har svårt att titta i hans böcker numera.
Men kom ihåg att han inte har blivit dömt att ha brutit mot svensk lag! Han har brutit mot sina egna och Naturfotografernas regler.

Han har fått betala ett hårt pris för sitt fusk, fått sin existens förstört. Hur mycket mera skall han straffas egentligen? Hur länge till skall han förnedras på Fotosidans tråd?
Varför vill man det? Vilka krafter och behov finns bakom detta?
Jag tror inte att han har skadat naturfotografin utan tvärtom får alla ärliga fotografer istället fokus och erkännande för sina bilder. Det har man visat på Naturfotofestivalen i Hässleholm i form av bilder och städade diskussioner.
Han skall inte behöva springa gatlopp längre utan han skall ha en ny chans utan att man redan i förväg döma ut honom.

Han har inte blivit dömd för att ingen valt att dra honom inför skranket, att han brutit mot svensk lag är väl ställt utom allt rimligt tvivel. Personligen har jag (fortfarande) inte något emot TH personligen, men jag tycker det är ynkligt och ömligt att han inte kan bete sig rakryggat och tala om vad han fuskat med, istället för att ständigt hitta på bortförklaringar. Så länge han gör det, tycker jag att historien är intressant.
 
Men kom ihåg att han inte har blivit dömt att ha brutit mot svensk lag! Han har brutit mot sina egna och Naturfotografernas regler.
Han har brutit mot upphovsrättslagen. Det konstiga är att ingen har stämt honom för det än.

F.ö. är det kanske underordnat om Hellesø har brutit mot svensk lag. Det viktiga är ju att han medvetet har fuskat och lurat andra människor.

Han har fått betala ett hårt pris för sitt fusk, fått sin existens förstört. Hur mycket mera skall han straffas egentligen? Hur länge till skall han förnedras på Fotosidans tråd?
TIlls han redovisar omfattningen av sitt fuskande. Notera dock att den här tråden var tämligen avsomnad till du väckte liv i den igen.

(Jag noterar också att en del inlägg som skrivits de senaste timmarna har raderats. Jag tycker nog att det vore på sin plats att moderatorn påpekar det när inlägg raderas. Det kan ibland bli rätt konstigt och obegripligt i trådarna när inlägg raderas, så en liten förklaring om saken är inte alls fel.)
 
Jag skulle bli förvånad om inte alla här nån gång brutit mot svenska lag.

Däremot är det nog ytterst få som bedragit massorna och svikit sina beundrare och uppdragsgivare genom bedrägerier och fabuleringar i syfte att upphöja sin person, och för personlig ekonomisk vinning
 
Däremot är det nog ytterst få som bedragit massorna och svikit sina beundrare och uppdragsgivare genom bedrägerier och fabuleringar i syfte att upphöja sin person, och för personlig ekonomisk vinning
Det finns en investerare från Habo som sitter 4-5 år i fängelse.
jag är övertygad om att han inte är ensam...

Men i fotosammanhang är väl fallet unikt.
Unikt på det sätt som Hellesö har hävdat sin ståndpunkt så hårdnackat & såpass länge med så många fans.
 
Jag tolkar Högskoleverkets svar som att de har frågat prefekten, eller läst ett referat, om anledningen till inbjudan och godtagit det svaret helt okritiskt. Jag är faktiskt lite besviken på att Högskoleverket inte ens brydde sig om att utreda ärendet.

Troligen är de inte införstådda med hur omfattande härvan är.
Eller så vill de se en fällande dom innan de vidtar åtgärder.
 
Han har brutit mot upphovsrättslagen. Det konstiga är att ingen har stämt honom för det än.

Upphovsrättsbrott kan polisanmälas, som vilket brott som helst.
I så fall bör man bifoga bra underlag så anmälan inte läggs ner pga bristande underlag.
Gällande den plagierade texten från författaren Erics islandsbok
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5074852
så borde det vara lätt:
bifoga kopior på de två sidorna från terjes respektive erics bok. Det plus vad som framkommit i media (att den plagierade texten publicerats utan tillstånd av Eric) borde räcka för förundersökare och åklagare att gå vidare på.
 
Terje tar kontakt med författaren ca 16år efter, för att fråga om det är ok att han använder text..
16år - det känns ju bara såååå grundlöst pinsamt. vet inte vad jag skall tänka.

Är det verkligen sant?
 
Terje är på gång på Facebook. Han gör grupper som han sätter i arbete med bilduppgifter. Jag var under en kort period Facebook-vän med honom, men efter att jag hade diskuterat med en Terje-lojal anhängare här hemma i Lysekil så frågade han i ett meddelande om jag hängde på Flashbacks forum och skriver saker om honom där. Jag kunde inte neka till det, och blockerade honom efter att ha svarat på hans meddelande. Man kommer längst med sanning, även om en något längre period av Facebook-vänskap nog hade gett mer intressanta saker.

Det är f ö alldeles utmärkt att veta vad vissa av mina bekanta har för inställning till fakta och hur dom för det vidare till tredje man...

Terjaren har helt uppenbart ingen som helst insikt i sin position. Vi andra ska tydligen se det han och hans familj gör som bl a "insiktsfullt" och "tankevärt". Nog f-n finns det att tänka på, men knappast så som han föredrar.
 
Terje är på gång på Facebook. Han gör grupper som han sätter i arbete med bilduppgifter. Jag var under en kort period Facebook-vän med honom, men efter att jag hade diskuterat med en Terje-lojal anhängare här hemma i Lysekil så frågade han i ett meddelande om jag hängde på Flashbacks forum och skriver saker om honom där. Jag kunde inte neka till det, och blockerade honom efter att ha svarat på hans meddelande. Man kommer längst med sanning, även om en något längre period av Facebook-vänskap nog hade gett mer intressanta saker.

Det är f ö alldeles utmärkt att veta vad vissa av mina bekanta har för inställning till fakta och hur dom för det vidare till tredje man...

Terjaren har helt uppenbart ingen som helst insikt i sin position. Vi andra ska tydligen se det han och hans familj gör som bl a "insiktsfullt" och "tankevärt". Nog f-n finns det att tänka på, men knappast så som han föredrar.

Og problemet med at han har grupper på facebook er?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS