** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Örnar i Stockholms skärgård?

Produkter
(logga in för att koppla)

Supernisse

Aktiv medlem
Hej

Jag är 23 år och älskar att fota som de flesta inne på detta forum.

Jag har en önskan om att få fotografera örnar. Har under mitt liv sett ca 3-4st och detta på senare år faktiskt.

Jag bor ca 3mil utanför Stockholm, ca 3km ifrån havet/Stockholms skärgård. Skulle gärna vilja få tips av folk som kanske vet vart de brukar se örn ofta, skärgården är som sakt ganska stor.

Det skulle vara jättesnällt.

Om någon vet något och kanske inte vill skylda inför alla på forumet vart tex örnarna befinner sig så går det bra att skicka ett privat mail till mig på "[email protected]".

Vill bara punktera att jag är seriös och skulle aldrig skrämma eller förstöra för dessa fåglar för att få en bra bild. Vill bara ha råd/hjälp på traven i mitt finnande av örnarna.

Snälla hjälp mig, ge tips, allt uppskattas.

Mvh/Patrik
 
Närmare än du tror!

Hej Patrik
Du kan faktiskt hitta örnar närmare Stockholm än vad många tror. Jag bor och har ateljé och bildgalleri på Fjäderholmarna, mellan Djurgården och Lidingö. De senaste fem - sex åren har vi haft täta besök av ett havsörnspar. Dom kommer i mitten av januari och brukar stanna till slutet av februari. Förra året var det extra kul när dom hade en årsunge med sig. Fredag, lördag och söndag kör Stockholm sightseeing fyra turer per dag med turister. Du kan ju tänka dig upplevelsen för utlänningar att få se ett havsörnspar på sådär 150 meters håll.
Hälsningar
Fotograf Gomer samt Tillsynsman Fjäderholmarna
 
Jag bor ett par mil norr om Åkersberga. Där finns relativt gott om havsörn, dock har jag inte lyckats lokalisera deras bo ännu. Jag ser dem oftast på sommaren på väg ut med båten. Oftast på fastlandsidan (omkring dyvik) i höjd med norra ljusterö.
Har även sett dem på ljusterö.
Det finns även ett fiskgjusepar som regelbundet återkommer och häckar i viken precis norr om ljustreö färjeläge.

mvh
Patrik
 
Min erfarenhet

är att norra skärgården, upp mot väddö, singö och ännu längre norrut är oslagbara när det gäller havsörn. Orkar du ta dig ännu längre norrut, särskilt vintertid så är området kring Forsmarks kraftverk oslagbart. Varmvattenutsläppen från kraftverken drar dit massa sjöfågel som antagligen i sin tur attraherar örnarna, för där misslyckas man aldrig med att se örn. (Sen är det en helt annan sak att ta sig så nära att man kan fota dom på ett vettigt sätt.)
 
Beståndet av örn har ökat kraftigt på senare år.
Utanför och kring Landsort är en bland många säkra platser.
 
Tack

Hej

Tack för alla bra tips, kul att det verkar finnas mkt örn runt om i Stockholmsskärgård. Mer tips, råd är glatt mottaget.
 
Du kan ofta se havsörn i svärdsnäsviken i Sandemars naturreservat ut mot Dalarö.
Det är två par som häckar i närheten och dom flyger väldigt ofta förbi och jagar i viken.
Dessutom så lägger den fiskare som arrenderar fisket i området ut rens och skräpfisk på en kobbe mitt i viken dit örnarna brukar flyga och kolla läget.

Mvh, Andreas
 
Jag såg örn utanför Nämdö förra sommaren. Vill man se mindre rovfåglar är det bara campa vid motorvägarna.
 
ANNONS