** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

D90 första skotten

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle Kotte

Avslutat medlemskap
Har idag varit ute och premiär fotat med min nya D90.
Men fasen vad bilderna blev mysko...Finns inget "sting" i dom alls. Körde färgbalansen i Auto läget och dom blev iskalla dessutom.
Kontrasten hade också sprungit och gömt sig :)
Syns inte så bra på just den bifogade bilden men alla bilder hade ett "dis" över sig. Körde ISO400.
Dessutom har den kraftigt bränt ut dom vita fälten (syns inte så bra på den bifogade bilden tyvärr) på i princip alla bilder jag tog idag.

Efter lite trix i Lightroom är nu bilderna användbara.

Se bifogade bilderna. Före och efter att jag redigerat den så att jag tycker den är OK, på min skärm i alla fall:)

Men, ni andra som kör D90, vad har ni för "Bildkontroll" inställningar?
Dessutom, kan D-lighting vara med och ställa till det för mig?
 

Bilagor

  • mic-2.jpg
    mic-2.jpg
    84.9 KB · Visningar: 3,473
  • mic.jpg
    mic.jpg
    93.4 KB · Visningar: 3,485
Fotar du i raw eller jpg? Fotar du i raw så behöver de efterbehandling, jpg bilder kan också behöva lite ibland.

De ser ut som din vitbalans är feinstäld på de kortet du tog. Ändra den så borde det bli bättre.
 
Fotar du i raw eller jpg? Fotar du i raw så behöver de efterbehandling, jpg bilder kan också behöva lite ibland.

De ser ut som din vitbalans är feinstäld på de kortet du tog. Ändra den så borde det bli bättre.

Bilden är tagen med JPEG (fotar sällan RAW nu för tiden).Vitbalansen är i Autoläget.Jag i alla fall förväntar mig att kameran väljer en mer passande färgtemp.
Min D80 var betydligt bättre vad gällde att välja rätt färgtemp i Autoläget än vad min D90 hittills gjort...

Jag vill inte inte bara vara negativ om min nya D90. Gillar den skarpt och kommer gilla den ännu mer när jag kommit till rätta med alla inställningar! :)
 
Man brukar prata om "memory colors"; att ens egen uppfattning om hur det såg ut inte stämmer riktigt med faktiska förhållanden.

Den övre bilden stämmer väl mer med hur det ser ut ute nu tycker jag, men den undre är ju trevligare att se på - men det är subjektivt förstås.

Du kan testa att lå över i Vibrant-läge om du gillar mer trycka i färgerna direkt, men jag tycker det är bättre att göra sådant i Lightroom som jobbar oförstörande.
 
Exponering...

Har tagit lite mer bilder nu. Tycker kameran ständigt överexponerar...
Någon annan D90-förare som upplever samma sak?
 
Bli inte nervös...

Nu blir jag nervös... ska snart köpa en D90.

Nej du ska inte bli nervös.
D90 är en riktig höjdare och jag ångrar inte en sekund att jag köpte den.
Jag behöver bara komma till rätta med alla inställningar...

Var ute idag och fotade med kitobjektivet (18-105VR) med mycket bra resultat!!
Ska tilläggas att kitobjektivet presterar mycket bra!

Självklart ska du ha en D90 :)
 
D90 satt fint. Märkte inte av skillnaden så mycket direkt, men när jag tog upp min gamla D50 igen så kände jag det. D90 är underbart följsam. Om man anser att matrismätningen ger överexponering är det väl bara att minska 0.3 eller nåt. Jag kör alltid punktmätning så det händer inte mig.
 
Jag fotar bara jpg, har bytt från D50 till D90 och har också upplevt att kameran överexponerar.
Gäller framförallt när jag använt mitt Sigma 17-70 objektiv. Med Nikons egna 50/1,8 och VR 70-300 har resultatet blivit bättre. Med D50:n tyckte jag att exponeringen i stort sett alltid blev perfekt men jag har inte testat D90:n ordentligt än.
 
Jag tycker att den exponerar bra. Spotmäter oftast, men beroende på brännvidd, motiv och ljusförhållanden så kan detta ändras. Men generellt tycker jag inte att den överexponerar.
 
Kan väl vara objektivet också? Är inte helt säkert att bländare 8 ger exakt lika mycket ljus som bländare 8 på ett annat. Det är en tanke, en annan är att D70n (och de tidigare kamerorna) mäter lite konstigt. Möjligt att D90 gör det också men om den inte gör det kanske ni har vant er vid de förra resultaten helt enkelt =)
http://fotogenetic.dearingfilm.com/custom_tone_curves.html

Sen är det viktiga inte att kameran alltid mäter perfekt utan att den gör det konsekvent, och klarar så mycket situationer som möjligt. Är den bara konsekvent så är det bara att kompensera =)
 
Jag har haft min D90 några månader nu och jag justerade ned exponeringen -0,3 ganska omgående. Tycker att exponeringen fungerar bättre så. Jag kör raw så det är ju lätt att fixa i efterhand om det skulle behövas, men det är sällan det behövs.

/peter
 
Nej du ska inte bli nervös.
D90 är en riktig höjdare och jag ångrar inte en sekund att jag köpte den.
Jag behöver bara komma till rätta med alla inställningar...

Var ute idag och fotade med kitobjektivet (18-105VR) med mycket bra resultat!!
Ska tilläggas att kitobjektivet presterar mycket bra!

Självklart ska du ha en D90 :)

Jo, det blir det. Min gamla D50 har snart gjort sitt.

Skall investera i en D90 med objektiv Tamron 17-50, 2,8. *längtar* :)
 
Jag fotade för första gången utomhus med min D90 idag och blev också väldigt överaskad.
Extremt överexponerat.
Nu har jag satt justeringen på -1 på alla mätmetoder så får vi se hur det verkar.
Det är ju tur att det finns den här justeringsmöjligheten i "bakgrunden". Man vill ju inte springa runt och ha ständig exponeringskompensation på.
 
Har med riktigt stora problem med överexponeringar. Efter en del exprimenterande så har jag kommit fram till att det skiljer väldigt mkt mellan olika f-tal när man fotar i A-läget.

Konstigt nog så är det på f 3,5 som dom mest normalexponerade bilderna blir till, för att sedan överexponeras mer och mer när man stegvis ökar bländartalet till f8.
När man sedan ökar över f8 så minskar överexponeringen allt eftersom man ökar.

Har varit i kontakt med NIKON som säger sej aldrig hört talas om att just D90 har dessa problem.
 
en tanke kanske kan vara att objektivets vinjettering är med å spökar till det för ljusmätningen?

själv har jag funderat på om jag tycker att gamman kan vara lite för högt ställd med min d300. men har inte riktigt kommit fram till nåt helt säkert :p
 
en tanke kanske kan vara att objektivets vinjettering är med å spökar till det för ljusmätningen?

själv har jag funderat på om jag tycker att gamman kan vara lite för högt ställd med min d300. men har inte riktigt kommit fram till nåt helt säkert :p

Är ganska så okunnig inom området, så ber dej förklara lite ang "objektivets vinjettering" :)

Ska testa med mitt andra objektiv när jag får tillbaks detta från service för att se om det gör någon skillnad.

Söker man lite på nätet så verkar det ju vara många som har samma problem.
 
ANNONS