Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E-620

henq

Aktiv medlem
E620 känns helt klart som en blivande vinnare! Så liten som möjligt men ändå inte funktionsbantad.

Storleksöversikt från 43photo.com (E-420, E-520, E-620, E-30, E-3):
 

Bilagor

sagan

Avslutat medlemskap
Jag tycker den ser trevlig ut, proffsigt med riktiga rattar att vrida på och den ser ut att vara ergonomisk och handvänlig. Vridbar skärm är ju förnämligt.
 

vitamin

Avslutat medlemskap
Jag har redan börjat spara veckopengen. Det här är vad jag hoppades på inför E-30-släppet. Visst hade jag gärna haft något som liknar väderskydd och jag hade inte krävt vrid-tilt-skärm, men större sökare, bättre auto-fokus i ett fortfarande litet och lätt hus är mitt i prick.

Kan de bara komma ut med en fast vidvinkel nånstans runt 12-14mm så känns µ4/3 int elängre lika brännande angeläget för min del.
 

mighty mattis

Aktiv medlem
Ett trevligt tillskott i olympus familjen, hade dock sett ett annat grepp(typ 500 serien). Detta måste väl ses som ett svar på tal angående huruvida olympus skall överge 4/3 till förmån för micro 4/3 i den snaraste framtiden i alla fall.
 

henq

Aktiv medlem
Tycker Olympus gör rätt.

Den klassiska DSLR-formgivningen passar bättre för 4/3 och så absolut kompakt och platt som möjligt för u4/3.

Synd bara att 12-60-gluggen är så fet. Eftersom jag älskar denna glugg blir det ingen större vinst med en E620 mot E3.
 

vitamin

Avslutat medlemskap
Såg precis på Rapport och det var bara Victoria och Daniel för hela slanten och INGENTING om Olympus nya systemkamera. Det är typiskt den Nikon/Canon-favoriserande svenska pressen!
 

vitamin

Avslutat medlemskap
Jag upptäckte också att den dessutom har utbytbar mattskiva. Olympus har väl ingen egen mattskiva med snitt-bild för manuel fokusering, men det kanske finns någon annan tillverkare som kan bidra med. Det vore kalas för användningen av gamla OM-objektiv. (Även om det går att bygga in en annan i 400- och 500-serien så känns det betydligt smidigare att kunna byta fram och tillbaka utan alltför mycket besvär).
 

Chasid

Aktiv medlem
Helt klart en intressant "telekonverter" till mina Zeiss och Leica gluggar och tillsammans med den kompakta 25´an kan den säkert bilda en potent fickvänlig enhet, hoppas att Olympus tar fram fler "pannkakor" gärna en 17 mm med bländare 2!
//Chasid
 

Nelar

Aktiv medlem
Kommer det vara någon större skillnad i brus vid iso 400-800 mellan e620 och e510, någon som vågar sig på en gissning?
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Sensorn är på hela 13.1 Mpix, med tilltagen marginal för olika sidbreddsförhållanden. Förhoppningsvis är sensorn av modernare snitt, med bättre kringkretsar och en nyare bildbehandlingsprocessor. Skalar man i så fall ned en bild från E-620 och jämför med samma utsnitt från en E-510, så borde E-620 kunna vara ett strå vassare. En jämförelse av E-510 mot E-30 och mot G1 borde ge en indikation om ev. skillnad.

Förhoppningar och gissningar baserade på följande info:

12.3-megapixel High-Speed Live MOS Sensor and new TruePic III+ image processing engine
The E-620's 12.3-megapixel Live MOS Sensor offers high resolution, rich gradations, and bright, natural colour reproduction that faithfully renders your subject in fine detail. It offers improved noise resistance and also achieves a wider dynamic range by expanding the gradations of high brightness images while maintaining the deep gradations of low brightness images of the previous Live MOS sensor.
The TruePic III+ image processing engine features improvements in imaging, gradation representation and colour reproduction capabilities and also (via the new Art Filter function) supports a rich range of creative expression.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
De upplysta knapparna för Chimp & Delete, Live View & IS, samt flerval är en välkommen funktion. Har saknat detta när jag t.ex. fotat månen samt landskap i månljus.
 

Bilagor

Knight Palm

Aktiv medlem
Autofokusen mäts i hela 24 punkter

◊◊◊◊◊◊◊
Den nya AF-uppsättningen med 7 mätzoner, varav de fem mest centrala försedda med korslagda tvilling-sensorer, samt med en förbättrad känslighet nu ner till -1EV (jmf. E-3/E-30 som klarar ner till -2EV och E-420/E-520 som klarar ner till 0EV), gör att autofokusen mäts i hela 24 punkter. Kameran har fått en ny processorgeneration TruePic III+, som dels bidrar till att kameran nu med fler pixlar mot tidigare E-420/E-520 garanterat klarar 4fps, samt förmodligen även snabbar upp AF-bestämningen mot tidigare tre-punkters implementation. E-3/E-30 bör dock fortfarande stå i en klass för sig, eftersom de har en separat processor för AF, men det ska bli intressant att se förbättringarna hos det nya 7-zoners AF hundtand-arrangemanget som kameran ärvt från E-3.

Sökarinformationen på E-620 har dessutom flyttats till horisontellt läge, till glädje främst för glasögonbrare. Fortfarande är det de större sökarna hos E-3/E-30 som gäller om man gillar att experimentera med manuell fokus och gamla manuella objektiv. Förmodligen kommer Katz Eye™ Optics att ta fram en "Plus"-mattskiva med snittbild och mikroprismor, för den som behöver en sådan. Att sökaren växt till 95% avbildning och 0.96x förstoring (jmf 95%/0.92x hos E-420) är också välkommet, även om jag aldrig varit begränsad av sökarens storlek i min E-400.

Sen finns ju den vridbara LCD'n som Panasonic DMC-L10 var först med och som även G1/E-3/E-30 tagit efter. Få se vilken konkurrent som står på tur till att kopiera denna idé från Four Thirds??? (Antidamm-funktion, Live View, Pixel Mapping, Kontrastdetekterande AF, Vridbar LCD, eliminering av spegelhuset med µFT)
 

Bilagor

Knight Palm

Aktiv medlem
Nu kan man ladda ner E-620 manualen.

T.ex. kan man studera hur autofokusen justeras i varje enskild mätpunkt för olika exemplar av en objektivtyp, med kalibreringen låst till serienumret hos objektivet. Det här har jag inte provat ännu, men möjligheten kom visst med den förra modellen E-30.
 

Bilagor

mighty mattis

Aktiv medlem
620 verkar vara hur kompetent som helst. Här har olympus lyckats få fram en vinnare, skillnaden mellan den i mitt tycke överprisade E-30 verkar inte vara så gigantisk. Nu är det prissättningen som avgör om det blir en hit hos komsumenterna.
 
ANNONS