Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Två nya EF-S-objektiv

gatsu

Aktiv medlem
Blev nyfiken nu. Canon har ju ett 17-85, lanserade Nikon sitt 16-85 efter Canon o var tvugna o göra det lite mer vidvinkligt. Canon måste vara strået vassare nu med deras nya?
 

marooned

Aktiv medlem
Jag trodde att EF-S var dött...
Snarare tvärtom. EF-S och DX kommer hänga med en bra bit in i nästa decenium, inte för att de är bäst utan för att 90% av alla som köper D-SLR har ingen tidigare erfarenhet av 24x36 formatet och helt enkelt skiter i det.

Folk vill inte ha det bästa, de vill ha något som är nog bra enligt deras referensramar. Även om dessa ramar kan vidgas en hel del genom utbildning så är det inte säkert att plånboken eller ryggen/axeln vill betala för eventuella fördelar med 24x36.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag trodde att EF-S var dött...
Jag har trott något annat, vilket också är anledningen till att jag spjärnat emot i en del trådar där du har förfäktat din åsikt.

Verkar som om Canon också tror på APS-C ett tag till. Det är nog så att om man tittar på hela världens kameraköpande befolkning är andelen som tycker 24*36 mm är ett bra format på en bildsensor mindre än om man tittar bland de som skriver på det här forumet.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Har ingen aning om hur smart det är marknadsmässigt, men personligen tycker jag den nuvarande sensor-familjen är bra. 1,6x, 1,3x, och 1,0x.

Det lämnar en del frihet åt köparen. Vill man ha lite extra brännvidd och tycker att det duger alldeles utmärkt med den bildkvalitet som 1,6x ger, ja då kan man köpa det. Vill man ha lite bättre bildkvalitet men ändå inte vill gå upp till FF, ja då finns det 1,3x.
 

dsa1979

Aktiv medlem
Har ingen aning om hur smart det är marknadsmässigt, men personligen tycker jag den nuvarande sensor-familjen är bra. 1,6x, 1,3x, och 1,0x.

Det lämnar en del frihet åt köparen. Vill man ha lite extra brännvidd och tycker att det duger alldeles utmärkt med den bildkvalitet som 1,6x ger, ja då kan man köpa det. Vill man ha lite bättre bildkvalitet men ändå inte vill gå upp till FF, ja då finns det 1,3x.
Men 1.3x kostar för mycket för mig och då måste jag släpa på en onödigt stor och klumpig kamera... det vore mycket trevligt med ett budgethus med 1.3x crop för låt oss säga 15000 kr. Sony har ju bevisat att de kan göra en 24,7 MP FF med ett pris på 1999 Euro.
 

brasse Bosse

Aktiv medlem
Jag har trott något annat, vilket också är anledningen till att jag spjärnat emot i en del trådar där du har förfäktat din åsikt.

Verkar som om Canon också tror på APS-C ett tag till. Det är nog så att om man tittar på hela världens kameraköpande befolkning är andelen som tycker 24*36 mm är ett bra format på en bildsensor mindre än om man tittar bland de som skriver på det här forumet.
Jag bor stor del av året i Brasilien, där kostar t.ex en 5dMKII c.a 37 000 kr för huset, så i Brasilien så kommer nog aps-c hänga med länge..Canons instegsmodeller brukar nämnas som semi-pro och typ 50d som pro-kamera..
 

Enicar

Aktiv medlem
Blev nyfiken nu. Canon har ju ett 17-85, lanserade Nikon sitt 16-85 efter Canon o var tvugna o göra det lite mer vidvinkligt. Canon måste vara strået vassare nu med deras nya?
15mm på en Canon APS-C (1,6x15=24) blir inte mer vidvinkel än 16mm på en Nikon APS-C ( 1,5x16=24)

Fast 85mm på Canon blir förstås lite "längre" = mindre bildvinkel
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Men 1.3x kostar för mycket för mig och då måste jag släpa på en onödigt stor och klumpig kamera... det vore mycket trevligt med ett budgethus med 1.3x crop för låt oss säga 15000 kr. Sony har ju bevisat att de kan göra en 24,7 MP FF med ett pris på 1999 Euro.
Beror ju som sagt på hur man tycker. Personligen bryr jag mig inte så mycket om vad det är för sensor (bortsett från FF som jag inte vill ha, för då blir det för dyrt på telesidan). 1,6x ger tillräckligt bra kvalitet för mig. Jag är mer intresserad av ett rejält hus, varpå jag tycker 1D skulle vara fint. Jag vill ha det stort, tungt och tåligt.

Ett 1D-hus med innanmätet från 40D (och med 1,3x) skulle vara min grej =)
Vem vet. Kanske blir det framtiden. Man får plocka ihop en kamera själv för en tilläggssumma. Man får välja sensorstorlek, hus och funktionerna från xxxxD, xxxD, xxD, eller xD, xDs =)
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Du kan ju alltid beskära bilden själv istället för att låta kameran göra det åt dig.
Naturligtvis, men så resonerar inte jag. Jag är försiktig med att beskära av ren princip. Jag vill ha bilden obeskuren (lite går ju naturligtvis bra), för själva "hantverket" är en stor grej för mig.
Det skulle aldrig falla mig in att beskära en bild för att få fram en fågel som helt enkelt är "för långt bort", och stå där med en bild som håller knapp webupplösning.
Det är ingen "sport" helt enkelt, och jag lägger hellre x antal timmar på väntan eller smygande.
En 20MP-bild från en 5DmkII beskuren till samma utsnitt och pixelantal som en bild från en 300D med annan optik, det ÄR bara inte samma sak =)

Extrem jämförelse, men jag är en principfast man =)
 

Aahlborg

Aktiv medlem
Naturligtvis, men så resonerar inte jag. Jag är försiktig med att beskära av ren princip. Jag vill ha bilden obeskuren (lite går ju naturligtvis bra), för själva "hantverket" är en stor grej för mig.
Det skulle aldrig falla mig in att beskära en bild för att få fram en fågel som helt enkelt är "för långt bort", och stå där med en bild som håller knapp webupplösning.
Det är ingen "sport" helt enkelt, och jag lägger hellre x antal timmar på väntan eller smygande.
En 20MP-bild från en 5DmkII beskuren till samma utsnitt och pixelantal som en bild från en 300D med annan optik, det ÄR bara inte samma sak =)

Extrem jämförelse, men jag är en principfast man =)
Du kan väl skära till en svart rektangel och lägga i fokusplanet i sökaren. Sen gör du ett script som automatiskt klipper till dina bilder när du laddar över dem till datorn så har du fått en crop-kamera :)
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Du kan väl skära till en svart rektangel och lägga i fokusplanet i sökaren. Sen gör du ett script som automatiskt klipper till dina bilder när du laddar över dem till datorn så har du fått en crop-kamera :)
Går ju säkert att klippa till två bitar svart papp också. Sen placerar man dem över sensor och mattskiva, och som genom ett trollslag har man ändrat formatet =)
 

bengt-re

Aktiv medlem
EF-S MiniDisc, APS-film, Betamax - format som alla bara blev en liten kort parentes i historien....

Jag tror faktist inte att EF-S är något som är här för att stanna - det tillkom som en reaktion på att det var för dyrt tidigare att tillvera stora sensorer - idag är det problemet till största delen löst och själva motivet för att använda den standarden som tillkom som en lösning på ett inte längre existerande problem är borta. Sett i det perspektivet så är EF-S en historisk parentes som snart är ett luddigt minne...

Vi får väl se vart marknaden är på väg, men kameratillverkarna är inte dummare än att de vill sälja mer och dyrare prylar - så FF blir vanligare - tro mig då det med stor säkerhet är sant.
 

StaffanW

Aktiv medlem
EF-S MiniDisc, APS-film, Betamax - format som alla bara blev en liten kort parentes i historien....

Jag tror faktist inte att EF-S är något som är här för att stanna....
Med tanke på nya Canon 7D med proffsprestanda som dubbla DIGIC 4, 8b/s och 19 AF punkter så verkar det iallafall som Canon har intentionen att köra EF-S ett tag till.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Lite lagom stöddigt att påstå detta Bengt ;)

Vem vet egentligen? Det kan lika gärna vara så att marknaden kommer efterfråga så pass många aps-c att FF helt enkelt blir för dyrt att försätta utveckla. Kanske inte lika troligt, men ändå.

Det är svensson som bestämmer framtiden, och svensson vill ha litet och lätt. EF-s är litet och lätt. Underskatta inte svensson.
 
ANNONS