Annons

Tamron 17-50/2,8 VC (stabilisering) officiell!

js1

Aktiv medlem
Vad ska man med den till? Mitt Tamron 17-50/2,8 har alltid varit stabiliserat på mina hus ;)
Skönt och slippa slänga pengar på sånt!
 

Orta

Aktiv medlem
Om priset blir rätt (runt 5-6k) och optiken är liknande bra som den utan IS (eller VC som dom kallar det) och AF inte är alldeles för seg så blir den ett väldigt intressant alternativ för min kommande uppgradering av standardzoomen:)

Den nuvarande 17-50/2,8 utan IS (och sigmas 18-50/2,8) känns som en för liten förbättring jämfört med canons 18-55 IS (ett steg bättre styrka vid de lägre brännvidderna men saknar IS).
Canons egna 17-55 är lite för dyr för min smak, speciellt med tanke på att den inte kan användas vid framtida uppgradering till FF.
17-40/4L verkar ha utsökt byggkvalitet, men har för liten bländare och saknar IS vilket gör den mindre användbar inomhus.
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
fan på tiden att tamron (förhoppningsvis snart sigma också) börjar sätta VC i sina fina gluggar och inte bara i 3,5-5.6 zoomar...

jag väntar bara på 70-200 2,8 VC/OS... den vill jag ha
 

Orta

Aktiv medlem
Tamronet är också enbart för APS-C så du tänker på det om du har FF-planer i kikaren.


FF-inköp blir nog inte förrän tidigast om något/några år, men köper jag ett objektiv för 10k så vill jag nog att det ska hålla för flera kamerabyten.
5-6k känns betydligt rimligare för nåt som man kanske måste sälja sen. Hoppas Tamronet hamnar någonstans där i pris. Har inte sett något pris, men det borde hamna några tusen under canons 17-55 om de vill kunna sälja såna till canonister.
 

AndyK

Aktiv medlem
Den nuvarande 17-50/2,8 utan IS (och sigmas 18-50/2,8) känns som en för liten förbättring jämfört med canons 18-55 IS (ett steg bättre styrka vid de lägre brännvidderna men saknar IS).
Två steg menar du väl?
Vid 18 mm får du 2/3 (3,5->2,8) steg bättre, men vid 55 mm får du två (5,6->2,8)steg bättre. För mig är två steg ganska mycket, speciellt när man fotar rörliga objekt. Jag har hällre större bländare än IS/VR/OS/VC om jag är tvungen att välja.
 

Orta

Aktiv medlem
Två steg menar du väl?
Vid 18 mm får du 2/3 (3,5->2,8) steg bättre, men vid 55 mm får du två (5,6->2,8)steg bättre. För mig är två steg ganska mycket, speciellt när man fotar rörliga objekt. Jag har hällre större bländare än IS/VR/OS/VC om jag är tvungen att välja.
Jag menade de kortare brännvidderna! Mitt fel!

Jag använder mitt 18-55 mest runt 30mm eller ibland kortare och där är det ca 1 steg i skillnad. Då IS kompenserar för lite mer än 2 steg enligt tester, (men då självklart bara för mina skakningar och inte andras rörelser och skärpedjup) så är skillnaden ganska liten, iaf för merkostnaden. Mitt 18-55IS kostade mig ca 1000:- mer än att bara köpa huset och ett nytt sigma/tamron 17~18-50/2,8 kostar runt 4k vilket gör dem lite för dyra för att vara prisvärda för mig.

För dom som använder den mer runt 50mm är skillnaden större och då är bytet troligtvis värt det.

Med IS (VC) på tamrons nya 17-50 blir den ett bättre alternativ för uppgradering om priset inte är för högt. Hoppas sigma kontrar med att släppa en 18-50/2.8 med OS och HSM snart, men den kanske skulle bli lite för dyr och därmed hamna för nära Canons 17-55 i pris.
 
Senast ändrad:

Patrik Liljenberg

Aktiv medlem
Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II VC LD Aspherical

phu inget litet kort namn där.
Är det någon som har testat denna, eller sätt något test?
Ska köpa nytt normalzoom och är intresserad av den.
 

resiaknets

Aktiv medlem
Just fått det

Har bara tagit några bilder i försvinnande ljus. Men det verkar klart lovande. Återkommer med lite testbilder i morgon.
 

resiaknets

Aktiv medlem
Testbilder

Jag har jämfört den nya Tamronen med Nikons 16-85 och 35/1.8. Bilder finns på
http://kaiser.se/foto/tamron.html

Det är ingen vetenskaplig test men min slutsats så här långt:
17mm: Nikon en aning bättre vid de störst öppningarna, lika vid 5.6. Tamron OK vid 2.8 bra vid 5.6.

35mm: Tamron helt i klass med det fasta 35 och klart bättre än 16-85. Bra kvalitet från 2.8

50mm: Tamron lite mjuk vid 2.8 men riktigt bra vid 5.6 (och redan vid 4.0) och bättre än Nikon.

Autofokusen är om något snabbare än 16-85 och VR verkar fungera bra.

Med tanke på att 16-85 är en av de bättre normalzoomarna tycker jag resultatet är riktigt bra. Jag testade en del av den gamla 17-50/2.8 men fick aldrig tag i något jag var nöjd med, men den här behåller jag.
 

shaggy_d200

Aktiv medlem
Jag har jämfört den nya Tamronen med Nikons 16-85 och 35/1.8. Bilder finns på
http://kaiser.se/foto/tamron.html

Det är ingen vetenskaplig test men min slutsats så här långt:
17mm: Nikon en aning bättre vid de störst öppningarna, lika vid 5.6. Tamron OK vid 2.8 bra vid 5.6.

35mm: Tamron helt i klass med det fasta 35 och klart bättre än 16-85. Bra kvalitet från 2.8

50mm: Tamron lite mjuk vid 2.8 men riktigt bra vid 5.6 (och redan vid 4.0) och bättre än Nikon.

Autofokusen är om något snabbare än 16-85 och VR verkar fungera bra.

Med tanke på att 16-85 är en av de bättre normalzoomarna tycker jag resultatet är riktigt bra. Jag testade en del av den gamla 17-50/2.8 men fick aldrig tag i något jag var nöjd med, men den här behåller jag.
Såna här test gillar jag, Tack!
 

meringa

Medlem
För Canon kanske någon undrar?
Jag mailade Fokus Trading och fick besked att för den fattningen väntades den i november.
Ser gärna fram emot fler synpunkter från Nikonägare innan dess, jag är sugen :)
 
ANNONS