Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska jag köpa en Canon EOS 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Soplin

Medlem
Jag är väldigt sugen på att byta upp mig (från en Canon 400D) till en fullformatskamera. Jag har haft funderingar på en 5D Mark II men den är så dyr så isf dröjer det länge innan jag kan köpa en. Men jag har sett att en 5D kan man få för 7-8000 eller så. Vad är eg skillnaderna och blir jag nöjd om jag köper en begagnad 5D?
 

Minita

Aktiv medlem
Det är ganska så stor skillnad på 400D och 5D. 5:an är "stor och tung" och kräver den bästa optiken. Jag kan inte se i din profil vilka objektiv som du har. Kanske får du räkna med en tung investering här. Vidare är 5:an inte särskild snabb kamera. Passar till lugna fotosituationer. Likaså har du ingen brännviddsförlängning, så sport och djurfoto kan bli dyrbart med tanke på långa telegluggar.

Jag har haft 5:an i snart 3 år och kommer aldrig att byta till en crop kamera. Vet du vad du gör när du fotograferar, så blir 5:an en trevlig kamrat.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Det är ganska så stor skillnad på 400D och 5D. 5:an är "stor och tung" och kräver den bästa optiken. Jag kan inte se i din profil vilka objektiv som du har. Kanske får du räkna med en tung investering här. Vidare är 5:an inte särskild snabb kamera. Passar till lugna fotosituationer. Likaså har du ingen brännviddsförlängning, så sport och djurfoto kan bli dyrbart med tanke på långa telegluggar.

Jag har haft 5:an i snart 3 år och kommer aldrig att byta till en crop kamera. Vet du vad du gör när du fotograferar, så blir 5:an en trevlig kamrat.

"kräver" tycker jag är fel ord.
Jag skulle vilja påstå att 5D kan dra större nytta av riktigt bra optik än vad 400D kan och att det därmed är trevligt att ha sådan, men även om man använder relativt dålig optik så får man, i mitt tycke, ut mer av 5D än av 400D.

Förvisso helt baserat på bilder andra tagit, jag har inte personligen jämfört kamerorna.
 

atotowi

Aktiv medlem
Att en FF skulle skulle kräva bätre objektiv än en crop är både en sanning och inte. Det beror på vad man är tittar på.
En FF kamera har bättre genereelt sett bättre dynamiskt omfång, lägre brus, bättre per pixel skärpa och färgåtergivning.
En FF kamera behöver optik som ger en större bildcirkel eftersom sensorn är störrre. Detta ställer krav på kantskärpa och vinjettering.

Givet samma objektiv på en Crop och en FF så kommer FF att ge bättre bilder ända tills man kommer så långt ut i bildkanten att den bara finns med i FF bilden. Dr kan bildkvalitén bli sämre än närmare mitten i bilden. Vilket bara beror på att FF kameran använder de sämre delarna av objektivet..
 

iceman

Aktiv medlem
Att byta upp sig från en kamera med "liten" sensor till en FF är något man skall uppleva. Själv har jag gått från en 20D till en 1DMkIIN och kompletterat den med en begagnad 5D. Har man optik som matchar FF så får man en helt annan upplevelse i sina bilder. Jag kan uppleva en stor skillnad mellan 1:an och 5:an. 5:an levererar "bättre" bilder tycker jag, men den är inte byggt för att ha den snabbaste autofokusen. Men jag tycker att Du skall köpa en 5D för att då kommer Du bli riktigt nöjd. Lycka till!
 

Magnus77

Aktiv medlem
Det tycker jag!

Har precis kompletterat min 30D med en 5D och numera ligger 30D:n fint nedpackad som reservkamera. Det är en helt annan bildkarktär i 5D faktist, trots att de lanserades ungefär samtidigt som storebror och lillebror. Det "enda" som skiljer är sensorn och det är tydligen avgörande...
 

Haraldus

Aktiv medlem
Visst, 5D är en fantastisk kamera men nu börjar det dyka upp långkörda ex. Jag känner till ett fall där en 5D uppgavs vara i nyskick och med ca 5000 exponeringar gjorda. Vid kontroll på Intervision AB så visade det sig att den kameran gjort 155 000 exponeringar dvs det antal som dess slutare anses klara av. Att byta slutare kostar uppåt 5000 kr. Kameran hade använts i studio och hade inte en skråma…
/Harald
 

Soplin

Medlem
Tusen tack för alla bra svar! Jag tror jag ska börja spara lite och köpa mig en 5D. Men det känns inte som om jag behöver en 5D Mark II.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Givet samma objektiv på en Crop och en FF så kommer FF att ge bättre bilder ända tills man kommer så långt ut i bildkanten att den bara finns med i FF bilden. Dr kan bildkvalitén bli sämre än närmare mitten i bilden. Vilket bara beror på att FF kameran använder de sämre delarna av objektivet..
Under förutsättning att crop-kameran har högre pixeldensitet. Har de samma eller om det är högre på FF-kameran så är det bara att beskära bilden från FF-kameran för samma goda "kant"-skärpa som crop-kameran.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Vidare är 5:an inte särskild snabb kamera. Passar till lugna fotosituationer.
Fast den står sig nog ändå rätt bra i hastighetsjämförelse med 400D. Sedan är 5D inte direkt långsam, till exempel är autofokusen bland de snabbaste på marknaden. Förstår inte varför folk envisas med att 5D skulle vara en långsam kamera bara för att seriebildhastigheten är lite "låg" (tre bilder per sekund), reaktionstiderna är det alls inget fel på. Själv använder jag mina "femmor" i alla situationer, även till mera "actionbetonad" fotografering (till exempel framrusande tåg i 200 km/h).
 

Frolicc

Aktiv medlem
Att gå fån en XXXD till en XD eller XXD bör göra rätt mkt för hastigheten med tanke på den ökade hanterbarheten. Har ganska nyligen köpt en 5D, från 10D. Jag vet inte vad man skall syssla med för foto för att tycka att 5D är långsam. Bilder per sekund är inte allt... 10D var snabb nog för mig om den bara kunnat skriva lite fortare till minneskortet

Autofokusen.. den fokuserar långsamt med mitt tamron men snabbt med mitt canon. Borde inte hastighet vara mer objektivrelaterat i första hand? Den sätter fokus exakt med båda vilket är viktigast för mig. Sen har den en enorm fördel jämfört med alla leksakskameror (10D och 400D inräknat). Sökaren är så stor att man kan fokusera manuellt med den!

Se bild nedan, tog bilderna i ett hyffsat mörkt rum. Autofokus kunde ej låsa, fokuserade manuellt vilket jag nog aldrig fixat på min gamla 10D med minisökare. Körde alltså inte stativ utan bytte kameraposition mellan varje bild.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1881806.htm
 

Walle

Aktiv medlem
5D är en underbar kamera! Jag våndas den dagen då min 5D går i graven, må den dagen ej komma på länge! Jag vill altså inte byta upp mig till något nyare/"bättre". 5D har allt jag vill ha! Dessutom har den, enligt mig, marknadens i särklass snyggaste brus! 5D mk2 kommer inte i närheten, brusmässigt (altså hur snyggt bruset är).
 

apersson850

Aktiv medlem
Förstår inte varför folk envisas med att 5D skulle vara en långsam kamera bara för att seriebildhastigheten är lite "låg" (tre bilder per sekund), reaktionstiderna är det alls inget fel på.
En 400D tar ungefär dubbelt så lång tid på sig för att göra något som en 7D gör.
En 5D/5D Mark II ligger mitt emellan.
Där har du förklaringen.
 

casting

Aktiv medlem
Jag vet inte vad man skall syssla med för foto för att tycka att 5D är långsam. Bilder per sekund är inte allt... 10D var snabb nog för mig om den bara kunnat skriva lite fortare till minneskortet
Nja, jag är visserligen nöjd med min 5d till det som den är bra på, men ska man fota fåglar, hundar, sport så är det dels seriehastigheten som brister, men även AF är lite väl seg för att hänga med i jämförelse med min 40d tex....
Så för rörliga motiv kan man nog ändå tycka att den inte är allra bäst....

Har både en 5d och en 40d ska sägas....
 

atotowi

Aktiv medlem
Jo, och även Brutus Ö verkar kunna få en och annan fågelbild med sin 5D mk2...

Nej, problemet är nog inte att AF är långsamt eller dåligt utan kanske att det är relativt få AF sensorer och svårt att följa snabba motiv. Men vet man begränsningarna och vet hur man ska hantera dom så är det nog inga problem.
Brutus ansåg att ingen kamera hade AF snabb nog att fånga flygande fåglar utan man var tvungen att ställa AF manuellt och hoppas på att få till ett skott när fågeln passerade skärpeplanet.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Du får mycket bildkvalitet för pengarna om du köper en begagnad 5D. Och det även med ett mindre skarpt objektiv. Det är alltså tvärt om som många säger- En mindre sensor KRÄVER skarpare objektiv. (Samma som på filmtiden alltså).
 
ANNONS