Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90 fastnat på auto

Produkter
(logga in för att koppla)

Puckofisk

Avslutat medlemskap
Hej

Helt plötsligt har min D90 fastnat på auto-läget. Dvs, jag kan inte byta till A, P, M eller någon av de andra lägen som finns. Vad kan vara fel? Har jag lyckats "låsa" den på något sätt?
 

Puckofisk

Avslutat medlemskap
hur gör jag det? :)

påverkas den kompensation för frontfokus nikon gjort (den är ej mekanisk utan gjordes i mjukvaran)?
 

perstromgren

Aktiv medlem
Inget händer när jag rör ratten :)
Vad tycker du ska hända? Det finns ingen indikation i displaen om vald inställning. Det enda du märker det på är hur bländare och slutartid ändras när du vrider på främre och bakre ratten, eller hur värdena ändra när du varierar ljuset.

Vad händer om du vrider på främre hjulet med "A" resp "M" inställt? Ingenting?

Per.
 

Puckofisk

Avslutat medlemskap
Jag vet när den byter och inte byter, och det finns en auto-ikon på skärmen (baksidan) vid Live View som visar dessutom.

Jag upptäckte att den kunde sättas på Auto utan blixt (via ratten) vilket fick mig att tro att det var mjukvara. Flera av menyvalen var också inte tillgängliga. Har reset:at och det verkar fungera nu. Men vad kan jag ha gjort? Finns det något "beginner user mode" el. dylikt jag råkade aktivera?
 
ANNONS