Annons

Byta till splitsökare på 5D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

bkspicture

Ny medlem
Jag e en förd. trogen analog tomte som har köpt mig en digitalkamera (Canon 5D MarkII)
men använder bara mina gamla fina objektiv till den (M42 & gamla Nikon)

Idag använder jag live view för att fokersera då det inte är så lätt att göra det via sökan, har en adapter som pipper till när det ska vara i skärpa men tycker inte det fungerar alltid.

Alldrig detta problem med min fina gamla Nikon som hade en Split sökare :)


Vet någon om det går att byta ut sökan på sin Canon kamera?

Blir det något bra?

Går det någorlunda lätt att byta tillbaka den dagen man vill sälja huset?
 

Photocon

Aktiv medlem
Går utmärkt att byta mattskiva på 5DMkII. Finns ett företag som tar Canons originalmattskivor och bearbetar dem i en massa varianter, snittbild, snittbild med mikroprisma, stor snittbild, liten snittbild, korsad snittbild etc.

Enkelt att byta, men fordrar lite fint handlag att passa in exakt. När man beställer medföljer dock monteringsverktyg och monteringsanvisning. Kostnad c:a 500:-.omräknad valuta. Frakt tillkommer. Mattskivan börjar tillverkas när du lagt din order och tar c:a 3 dagar. Sedan tillkommer frakttid etc. Jag fick min på en dryg vecka.

Här är en länk till sajten. Klicka på de skivor du tycker passar dina önskemål så får du en mer exakt beskrivning.

MVH/Lennart

www.focusingscreen.com/index.php?cPath=21_98

Det går ännu lättare att byta tillbaks till originalskivan om man vill göra det när man säljer huset eftersom man då inte behöver centrera snittbilden (som inte finns på originalmattskivan)
 
Senast ändrad:

Swappo

Aktiv medlem
Jag har en sån mattskiva med splitprisma köpt därifrån till min 5D (ej mk2).
fick shimsa upp den med en av dom medföljande shimsen för att få fokus att hamna perfekt.

Själva splitprisman tycker jag fungerar bra och jag är helt nöjd med den, dock så upplever jag det som störande att originalfokuspunkterna ligger kvar och skymmer bilden något.
Hade varit fint om man kunde få bort dom på något sätt...
 

Dykbjörnen

Aktiv medlem
Är det inge så att det blir knas med exponeringen, särskilt spot, när man kör med splitprisma?

/Björn
 

Photocon

Aktiv medlem
Är det inge så att det blir knas med exponeringen, särskilt spot, när man kör med splitprisma?

/Björn
Man får ändra i kamerans Cfn: Där går att ange vilken typ av mattskiva som används. Jag skaffade en från www.focusingscreen.com till 5DMkII med snittbild och mikroprisma. I monteringsmanualen stod hur man skulle verifiera skivans rätta beteckningstyp.

Använder inte spot så mycket, men har inte märkt någon felaktighet vid de få tillfällen den använts.

Till Swappo: Originalfokuspunkterna kan störa lite, men det är ju inget att göra åt eftersom de är präglade i själva prismat, inte i mattskivan.
 

Swappo

Aktiv medlem
Till Swappo: Originalfokuspunkterna kan störa lite, men det är ju inget att göra åt eftersom de är präglade i själva prismat, inte i mattskivan.
Ja, jag antar det... "Superinpose-skiva" tror jag även att prismat kallas på fackspråk.
Antar det inte är nån idé att montera bort den heller, då blir det väl galet med ett eller annat kan jag tro.

Jag skulle säga att i dom flesta fallen så är splitprisma snabbare att fokusera med än utan.
Använder du objektiv eller adapters med "AF confirm chip" och allt vad det kallas, så kan man ju få fokuspunkterna att lysa när man uppnåt fokus... Detta funkar rätt bra, men jag upplever att det inte känns helt 100 och därför blir mer tidskrävande än splitprisman.

Splitprismat jag har går helt horisontellt, så finns inga mer eller mindre vertikala linjer så funkar den ju sådär alltså... Inte så smidigt att vrida kameran, fokusera och sen vrida tillbaks. Nåja...
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Till Swappo: Originalfokuspunkterna kan störa lite, men det är ju inget att göra åt eftersom de är präglade i själva prismat, inte i mattskivan.
Fokuspunkterna är faktiskt präglade på en egen skiva (ej prismat), som går att ta bort separat men då behöver den ersättas med något annat av exakt samma tjocklek för att det skall fungera.
 

Photocon

Aktiv medlem
Fokuspunkterna är faktiskt präglade på en egen skiva (ej prismat), som går att ta bort separat men då behöver den ersättas med något annat av exakt samma tjocklek för att det skall fungera.
Jo, så är det, men den skivan nämns som tillhörig prismat. Så för enkelhetens och förståelsens skull skrev jag kort och gott "prisma" eftersom det fordras ingrepp på serviceverkstad för att demontera/resp ersätta den skivan enl vad jag erfarit.

Men det kanske var bra att du skrev det exakta förhållandet om någon är intresserad att slippa fokuspunkterna och få en helt ren sökare.

Byte av mattskiva går ju ganska enkelt att fixa själv, däremot. Kanske någon händig person klarar av att byta den präglade skivan och ersätta den med annan. Jag skulle dock inte ge mig på det.
 

Dez

Aktiv medlem
Och då är frågan bara, vad behöver jag? Microprisma eller snittbild? Plåtar musik och allt möjligt i dåligt ljus.
 

Swappo

Aktiv medlem
Fokuspunkterna är faktiskt präglade på en egen skiva (ej prismat), som går att ta bort separat men då behöver den ersättas med något annat av exakt samma tjocklek för att det skall fungera.
Jag blev faktiskt lite nyfiken på om man skulle kunna ersätta skivan.

Pilligt, men inte omöjligt. Här finns en guide som beskriver hur man monterar bort den på gamla 5D:
http://www.ascent-design.com/photo/Clean5D/

Vad skulle man kunna sätta dit istället?
Eller kan man på något sätt tvätta bort beläggningen (som för övrigt är superkänslig för repor, har jag fått erfara). Jag har tänkt byta min och den ska enligt den där sidan och några till om man googlar kosta $17 att beställa från Canon, så det verkar inte vara nåt hemligt supermaterial direkt heller.
Kanske ska testa på den jag har då när den ändå ska bytas.

Förresten, var från Canon beställer man reservdelar? Hittade bara reservdelskataloger när jag letade på deras sida. :p
 

wfrank

Aktiv medlem
Lånar tråden lite, hoppas det är ok. Idag har jag en 7D men för hundra år sedan hade jag en analog med snittbild omgiven av snittprisma. På den tiden (1985 typ) kallades det kort och gott snittprisma. Det var "lätt" att sätta skärpan då, men å andra sidan fanns inte tanken på 100%crop och så som vi idag granskar skärpan.

Är det någon som kan berätta hur en 18 eller 24 MP-kamera sätter skärpan mha av snittprisma? Är det lätt att "få den perfekt" eller blir det variation hela tiden som lätt syns i 100% crop?

Jag tycker AF funkar fint på min 7D; Men ibland med ljusstarka objektiv i ljussvaga situationer så "felar" den då och då. Å andra sidan så är skärpedjupet ofta bara centimetern vid F/1.4 så precisionskraven blir s.a.s väldigt stora. Är ett snittprisma överlägset i dessa situationer, eller felar det ändå?
 

Photocon

Aktiv medlem
På 5DMkII som jag monterat mattskiva med snittbild och mikroprisma får jag mindre felprocent med ljusstarka objektiv typ f/1.4 och MF jämfört med AF. Och det syns i 100% crop. Dock är min 5DMkII så väl justerad att jag inte märker någon skillnad med andra objektiv än just mitt EF 50/1.4 usm som ju är allmänt känt för att vara "grovkuggat" i sin AF-motor.

En annan fördel med snittbild är att man vid vanlig AF lätt märker om AF inte prickar riktigt rätt vid mer kritiska motiv. Detta eftersom snittbildens 2 ytor då divergerar vid exv en linje i motivet. Då aktiverar jag AF igen och flytar fokus lite tills snittbilden inte "klyver" motivet.
 

avslutad121105

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa en 5D MkII med ett par manuella Zeiss-gluggar. Vad beträffar utbyte av mattskiva så finns som tidigare nämnts alternativ som ex. Brightscreen, men hur står sig Canons egen skiva (Eg-s) jämfört med dessa? Okej, med Canon-skivan får man klara sig utan snittbild och mikroprisma, men efter vad jag läst mig till ska den ju ändå göra manuell fokusering med ljusstark optik bra mycket enklare.
Så, jag antar att min fråga är: är det värt att testa Canon-skivan, eller är det bättre att sikta in sig på någon av de andra tillverkarna direkt? Synpunkter mottages tacksamt!
 

Photocon

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa en 5D MkII med ett par manuella Zeiss-gluggar. Vad beträffar utbyte av mattskiva så finns som tidigare nämnts alternativ som ex. Brightscreen, men hur står sig Canons egen skiva (Eg-s) jämfört med dessa? Okej, med Canon-skivan får man klara sig utan snittbild och mikroprisma, men efter vad jag läst mig till ska den ju ändå göra manuell fokusering med ljusstark optik bra mycket enklare.
Så, jag antar att min fråga är: är det värt att testa Canon-skivan, eller är det bättre att sikta in sig på någon av de andra tillverkarna direkt? Synpunkter mottages tacksamt!
Har mattskiva i 5DMkII från www.focusingscreen.com . Den har mikroprisma och horisontell snittbild (finns fler varianter). Fungerar bättre för mig än Canons skiva då jag föredrar snittbild/microprisma när jag ska ställa in f/1.4-f/2.8 gluggar på största bländare. Dessutom väsentligt billigare än Brigtscreen.

Dessa skivor slipas fram ur Canons originalskivor och finns i 7 (tror jag ) varianter. Total kostnad med frakt mellan 600-800:-. Då följer monteringsverktyg med samt schimsar (mellanlägg för finsjustering).
Kolla sajten och se om det kan vara något för dig. Min 24-70/2.8 L usm samt EF 50/1.4 fick ett verkligt lyft.

Bör bli bättre med Zeissgluggar som ju har större motstånd i fokuseringen och inte har någon överkuggning tym EF 50/1.4 usm

Lennart
 
ANNONS