Annons

50mm/1,8 eller...?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har precis köpt en Canon 400D med kitobjektiv 18-55. Efter att ha rådfrågat ett par bekanta som sitter på en hel del kunskap har jag kommit fram till att jag ska köpa ett 50mm/1,8. Den främsta användningen för detta blir konsertfoto.

Prismässigt ligger Canons egna 50mm/1,8 rätt i pris för mig, så det är det som är mest intressant. Är det ett bra köp i förhållande till användningsområdet?

Tacksam för alla tips och råd!
/A
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tycker du att 50 mm är lagom lång brännvidd för dina konsertfoton så är det ett bra köp. Objektivet är väldigt prisvärt, men imho inte fullt så användbart som man kanske tror.
 
Jag är närmast vad man kan kalla en glad amatör, så ärligt talat vet jag inte om brännvidden är optimal. :)

Låt oss säga att jag slår till på ett 50mm/1,8 - bör jag komplettera med något filter eller motljusskydd, eller har det mindre betydelse?
 

Limegreen

Aktiv medlem
kör själv med ett Canon 50/1.4 och tycker att brännvidden är skön och väldigt användbar, men kompletterar med annat vid tillfälle. Självklart vid fast brännvidd får man zooma med fötterna, vilket kan vara svårt vid just konsertfoto. Många konserter så kommer du inte att kunna få med hela scenen eller kanske ens helkroppsfoto på en person om du står precis framför scenen. Jag köper alltid motljusskydd, det skyddar ju också en del. Personligen hade jag hellre satsat på motljusskydd än UV-filter till det objektivet. My 2 cents.
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Brännvidden kan du ju testa med din kitzoom.
Ställ den på 50mm och prova med lite olika motiv och situationer.
Se hur nära du måste stå för att ta en ansiktsbild, en halvkroppsbild, en gruppbild eller vad du tycker borde vara intressant när du plåtar konserter. Jämför hur nära du tror att du kommer att stå på konserten.

Motljusskydd skulle jag satsa på, men filter kan du strunta i.
 

JazzBass

Aktiv medlem
50/1,8 funkar bra till konserter i överlag. Står du 5-20 meter bort så får du med hela scenen (beror på scenens storlek förstås) går du närmare scenkanten funkar det bra till porträtt av enskilda artister på scenen. Skruva inte på nåt uv-filter, du riskerar att få jobbiga reflexer på bilderna p.g.a. scenbelysningen om du använder det. Sätt mycket hellre på ett rejält motljusskydd, det kan du ha reell nytta av.

Använd spotmätning då du fotograferar, annars kan du få tråkigt överexponerade människor och lampsken eftersom bakgrunden annars är svart. Eller kör med M, en det kräver att du vet exakt hur exponeringen funkar, alltså hur bländare, slutartid och isotal hänger ihop. Se gärna till att slutartiden blir mellan 1/80s och 1/160s, dessa tider brukar ge tillräckligt skarpa bilder utan för mycket rörelseoskärpa.
 
Köpte objektiv och motljusskydd på Kungsholms foto igår.

Har läst på flera ställen att objektivet skulle vara riktigt rackigt (plastigt/skört) men jag måste säga att det känns helt okej. När det gäller funktionen däremot - helnöjd! Helt fantastiskt, rent av. :)

Ska försöka använda det så mycket som möjligt under helgen, på tisdag ska jag använda det i skarpt läge...

Återigen tack för alla kommentarer och tips! Trevlig helg till er alla.
 

Hoztic

Aktiv medlem
Har läst på flera ställen att objektivet skulle vara riktigt rackigt (plastigt/skört) men jag måste säga att det känns helt okej. När det gäller funktionen däremot - helnöjd! Helt fantastiskt, rent av. :)
Det känns nog helt ok tills du har kännt på en av Canons vita L-objektiv, eller Sigmas EX-serie tex :) Men visst är det ett grymt prisvärt, skarpt och användbart objektiv!
 
ANNONS