Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E-5 DSLR

Knight Palm

Aktiv medlem
.
Som tidigare Olympus meddelat, så har man ansett 12 Mpix vara ett rimligt platåval av bildstorlek för sina DSLR. Hanteringsmässigt blir det dessutom rimligt stora filer. Med samma pixeldensitet så skulle jämförelsevis en 24x36mm småbildsensor behöva ha hela 48 Mpix, vilket naturligtvis ställer stora krav på både bildhanteringskedjan och optikens kvalitet.

12 Mpix räcker långt, vilket även Nikon med sina D3/700 modeller visat, där den till ytan 4x större småbildsensorn naturligtvis blir känsligare framför allt vid låga ljusnivåer.

Medan 12 Mpix räcker långt till stillbild, så behövs inte fler än 1920×1080= ~2 Mpix för video i 16:9 formatet. Förmodligen kommer dylika videoanpassade sensorer i framtiden, så att man inte behöver kasta bort merparten av det insamlade ljuset. Nedsampling alt. hårdvarubinning klarar man (vad jag vet) ännu inte i dessa höga datatakter idag.

"The pursue for the highest picture quality, E-5 the most advanced/best camera from Olympus“.
Så beskriver Olympus själva sin efterträdare till E-3'an. Jämförande tester får utvisa hur mycket bättre E-5'ans nya sensor och bildprocessor är i förhållande till den gamla och fina E-3'an den nu ersätter.

E-3'ans ergonomi med storlek, grepp och miljötätning är erkänt mycket bra, så att återanvända denna plattform i gjuten magnesium är synnerligen det ekonomiskt bästa alternativet.

Ser att E-5 fått en ny större lucka för alla kontakter, såsom till HDMI & mikrofon.
Den större 3" skärmen har även medfört en mindre layoutförändring av baksidan.
 

Bilagor

  • nr100914e5e_01.jpg
    nr100914e5e_01.jpg
    28.1 KB · Visningar: 2,679
  • nr100914e5e_02.jpg
    nr100914e5e_02.jpg
    18.6 KB · Visningar: 2,669
Senast ändrad:
Den som väntar får se...

Som nämnts i en annan tråd så blir det en spännande väntan tills jämförbara bilder dyker upp i t ex Dpreview.

För min del hoppas jag att sensorn + den anpassade bildhanteringsprocessen TruePic V+ leverarar märkbart förbättrad ISO hantering.


/Arne
 
Långa pressreleasen här

För min del hoppas jag att sensorn + den anpassade bildhanteringsprocessen TruePic V+ leverarar märkbart förbättrad ISO hantering.


Bildkvaliteten är första punkten i den långa press-releasen:


The highest Image quality available from any of our cameras, made possible by a 12.3-megapixel High-Speed Live MOS Sensor that maximizes the superior imaging potential of ZUIKO DIGITAL lenses together with the "TruePic V+" image processing engine with new "Fine-Detail Processing" technology.

Tested and proven in the E-30 as well as in the PEN series, the 12.3-megapixel High-Speed Live MOS sensor renders images with extraordinary fidelity to detail, high resolution, rich gradations and bright, natural colour reproduction.
To further enhance those images — especially the sense of resolution, the E-5 features newly developed optical filters and the new "TruePic V+" image processing engine with "Fine-Detail Processing" technology. While previous attempts to improve the resolution of fine subjects often led to problems such as pseudo-colours and moiré, Olympus's new "Fine-Detail Processing" technology uses sophisticated algorithms to enhance the sense of resolution and to reduce pseudo-colours and moiré. The resulting images give the impression of having higher resolution than images with the same number of pixels shot on previous cameras.
TruePic V+ image processing engine bring out the full potential of the ZUIKO DIGITAL lenses, whose excellent imaging capability has already been widely recognized by the public and the press. As a result, the new E-5 is able to offer the highest picture quality ever achieved by an Olympus SLR camera.
 
En välkommen förbättring listas på den japanska hemsidan: (googleövers.)
AF algorithms for renewed operation , when the continuous shooting speed AF , the rate increased significantly from the previous focus2

Det är också intressant att Dpreview skriver att det har tagit E-3'ans skal och förbättrat innanmätet på så gott som samtliga punkter och dessutom lagt dit alla 2010 "måste ha" funktioner.
 
CAF & f/w uppdatering av objektiv

En välkommen förbättring listas på den japanska hemsidan: (googleövers.)
AF algorithms for renewed operation , when the continuous shooting speed AF , the rate increased significantly from the previous focus2

Ser att de fortfarande slår sig för bröstet med:
The world’s fastest AF with 11 Point-Full-Twin Cross AF Sensors
samt att som du skriver CAF snabbats upp relativt E-3:

In the C-AF mode, both the focusing rate and the number of successively recordable frames have been significantly increased compared to the E-3

Ser också att äntligen kommer en f/w uppdatering av objektiven:

Firmware updating is required with some lenses. The release of the firmware is scheduled to coincide with the official launch of the E-5.

P.S.
De japanska sidorna finns också i en internationellt anpassad variant:
http://asia.olympus-imaging.com/
 
Tack för länken TI, google är inte bäst på alla språk :)

I-R skriver:
"Its tacky rubber surface really helps the hold; it may be the best grip surface I've felt on a digital SLR camera."
http://www.imaging-resource.com/PRODS/E5/E5A.HTM

De skriver också att AF-finetuning bara fingerar på 4/3 objektiv. Synd, det hade varit kul att kunna ställa in på manuella objektiv också, hehe
Deras slutsats med "prototypen" är:
"Since we can't comment on image quality at this point, I'll have to leave it there for now. Though I'm shooting a prototype camera, I've been impressed with the images nonetheless, which is a good sign, and I've enjoyed using it. Perhaps the best thing I can say about the Olympus E-5 is that whether I'm picking it up, shooting with it, or setting it down, I find myself wishing for an assignment."
 
Äntligen :)

Nu behöver jag inte oroa mig att köpa lite dyrare objektiv och blixtar till min E-620.
Trodde inte att dom skulle montera ett mik-in men riktigt bra gjort!!

Rek priset är 18tkr och frågan är om det sjunker något.
Jag tycker att olympus håller prisnivåerna ganska bra och sjunker inte heller med
tiden lika mycket som andra..
 
Rek priset är 18tkr och frågan är om det sjunker något.
Jag tycker att olympus håller prisnivåerna ganska bra och sjunker inte heller med
tiden lika mycket som andra..

När E-3 kom var det samma rek pris, och när det kom upp på cyberphoto ville de ha 15 995:- Det var inom en vecka. Jag har för mig att det var flera andra som var några hundra billigare om man inte ville ha cyberphotos choklad :)
 
När E-3 kom var det samma rek pris, och när det kom upp på cyberphoto ville de ha 15 995:- Det var inom en vecka. Jag har för mig att det var flera andra som var några hundra billigare om man inte ville ha cyberphotos choklad :)

Kanske jag som kommer ihåg fel det var ju tre år sedan hehe
Kommer den gå ner så mycket så dröjer det inte länge innan min flickvän får min E-620

Inte bara chokladen man får utan service :)
 
Spanska DSLR Magazine skriver att de var rädda att E-5 skulle vara brusigare och ha lägre DR än E- då den har mindre pixlar men skriver att :
"Hand in hand with a new processor, TruePic Motor V + technology "Fine-Detail", this olympus E5, seems to squeeze every pixel, with rich and detailed information, a wide dynamic range in perfect harmony with Zuiko lenses of high performance"
 
Objektiv

Jag skulle tro att alla objektivkonstruktörer har fullt upp med att beräkna och industrialisera nya objektiv till Micro Four Thirds.

Visst är det många av oss som skulle vilja se några ljusstarka primes till klassiska Four Thirds, men förmodligen dyker de upp till den nyare bajonetten och får videofunktionalitet dessutom.

Det närmaste som händer med Four Thirds objektiven, är snarare att de får en firmware-uppdatering, vilket nämndes i dagens pressrelease. Support för nya E-5 med snabbare AF och Imager AF stöd förmodar jag.

Vanligtvis har ju nya kameror åtföljts av en objektivlansering. En liten möjlighet är ju att vi får reda på mer om detta i samband med den kommande mässan i Köln om någon vecka.
 
Det här var verkligen kul att läsa, E-5an kom till slut. Det har ju varit hur många rykten som helst om att Olympus skulle lägga ner DSLR-kamerorna. Där fick alla "förstå sig påare" som tjatar om att Olympus är dött och försvunnet :)

Nu är det bara att börja spara...

/Johan
 
Verkar rätt beige, skulle jag ha olympus skulle jag byta system...

Beige? Jo det kan man kanske tycka.. Visst jag är glad att se en ny 4/3 kamera överhuvudtaget från Olympus efter alla spekulationer som varit och jag är helt säker på att E-5:an är en riktigt bra kamera. Men i allafall känner inte jag riktigt igen det inovativa Olympus med denna "Top of the line" kamera. Jag trodde nog att Olympus skulle överraska oss med något speciellt med denna kamera men det gjorde dom inte, inte denna gång.

Men att jag skulle ta och byta system som du skriver baserat på denna kamera och innan jag läser några kamera tester det skulle jag aldrig göra. Jag trivs med Olympus för mycket..
 
Varför jag kommer att köpa E-5 om jag får råd...

Cyberphoto tar 13 990:- för E-3'an. Om trenden stämmer kommer de att ta 15 999:- för E-5.
Vad för jag för dessa 2 tusen?

Förbättrad CAF ("avsevärt" enligt pressreleasen)
Ingen bandning
Bättre pixelskärpa
SD istället för XD
920000p 3 tum skärm i stället för 230000p 2.5''
2 extra MP
ISO 6400
Förbättrad liveview (Fokus mm)
7 steg AE bracketing i stället för 3
Digitalt vattenpass
Video (med art-filter, kan bli tufft :) )
Lägga till info i EXIF

+ en del som inte intresserar mig och förmodligen + en del som jag missat.

Värt 2000:-?
För mig är svaret: Utan tvekan!
 
Den kallas tydlligen 'proffskamera'. Intressant att den inte är en kopia av konkurrenternas proffsmodeller, utan ganska radikalt annorlunda. Alla har ju inte riktigt samma behov och prioriteringar, trots att de är proffs.
Ska bli intressant att följa utvecklingen.
 
ANNONS