Annons

Nikon d3100 eller Nikon d90

Produkter
(logga in för att koppla)

mirre112

Avslutat medlemskap
Jag sålde min Nikon d3000, fråga mig inte varför men så är fallet. Nu ska jag köpa en ny och frågan är, vilken ska jag välja mellan d3100 och d90. Jag har precis börjat fotografera, jag fotar natur, djur samt sportbilder.

Tacksam för svar
 

AntY

Aktiv medlem
Varför sålde du den gamla? Vad har du för synpunkter på den? Är det något du skulle vilja förbättra?

D90 är ju riktad mot en annan målgrupp än D3100 som ersätter D3000.
 

mirre112

Avslutat medlemskap
Om jag ska vara ärlig så vet jag inte varför jag sålde den. Tyckte om den väldigt mycket, men så såg jag att dom sålde d90 hus för 5000:- och så slängde jag iväg en annons på min d3000 och fick sålt den nästan omgående. Något som jag saknade på d3000 var att man inte kunde spela in. Men annars var det inget som jag saknade på den. Stor skillnad mellan d3100 och d90?
 

perstromgren

Aktiv medlem
Om jag ska vara ärlig så vet jag inte varför jag sålde den. Tyckte om den väldigt mycket, men så såg jag att dom sålde d90 hus för 5000:- och så slängde jag iväg en annons på min d3000 och fick sålt den nästan omgående. Något som jag saknade på d3000 var att man inte kunde spela in. Men annars var det inget som jag saknade på den. Stor skillnad mellan d3100 och d90?
Inte i bildkvalitet, men väl i användning. D90 har större och ljusare sökare, samt fler knappar och rattar, vilket underlättar användning. Dessutom har D90 en fokusmotor, vilket gör det lättare att hitta passande objektiv. Och D90 är större, på gott och ont.

Per.

PS. Du får nog skynda dig att handla D90 om du vill ha den billigt; det är en enorm efterfrågan till det priset!
 

mirre112

Avslutat medlemskap
Tack för hjälpen. Har dock inte bestämt mig vilken jag skall köpa=( Såg nu att d90 tar 4 eller 4,5 bilder/sek och d3100 3. Något att tänka på?
 

AntY

Aktiv medlem
Både D90 och D3100 kan spela in video. D3100 är nyare och har autofokus under inspelningen. Vad gäller skillnader så är det massor, tyvärr ;) .


  • D90 är lite större
  • D90: 12,3 megapixel vs. D3100: 14,2 megapixel
  • D90 har vad jag förstår AF-motor i huset så du får autofokus på äldre objektiv (osäker på denna punkt.)
  • D90 har bracketing funktion (tar flera bilder i följd med olika exponering, om du vill göra HDR-bilder i RAW-kvalité)
  • D90: ISO 100-6400 vs. D3100: ISO 100-12800
  • D90 har lite större sökare
  • D90 har film med AVI och 720p, D3100 har film med MOV, H.264 och 1080p.
  • D90 har pentaprisma vilket ger en ljusare sökare
  • D90 har en LCD med 920 000 bildpunkter mot D3100 med 230 000
  • D90 har en liten info display på ovansidan
  • D90 har dubbla "E-dials", kontrollhjul
Det bästa tipset är nog att du far på media markt eller liknande stormarknad med många kameror och känner på de olika modellerna. Om jag shoppade Nikon skulle jag nog välja D90 för fler yttre kontroller och dubbla kontrollhjul. D90 kostade ändå 10 000 när den var ny så det är en mycket kompetent kamera och 12 megapixel räcker och blir över.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Tack för hjälpen. Har dock inte bestämt mig vilken jag skall köpa=( Såg nu att d90 tar 4 eller 4,5 bilder/sek och d3100 3. Något att tänka på?
Visst. Mer är alltid bättre när man slipper betala för det! Jag har dock aldrig tyckt att bilder per sekund varit ett problem. Jag brukar snarare ta 4,5 bilder i minuten vid hög fart...

Per.
 

mirre112

Avslutat medlemskap
D90, hur är den i handen på en amatör? Är den enkel att ta bra bilder med? Eller "tappar" man glädjen när man inte ställer in manuellt?
 

perstromgren

Aktiv medlem
D90, hur är den i handen på en amatör? Är den enkel att ta bra bilder med? Eller "tappar" man glädjen när man inte ställer in manuellt?
Ja, den är lika enkel som en D3000, t.ex. Packa upp, sätt på objektivet, ställa ratten på grönt, Go!

Det är när man blir sugen på att lägga sig i vad kamerna gör som det blir enkalre om man har en D90 än en D3000, om det nu är vad jämförelsen gäller.

Per.
 

mogge79

Ny medlem
Sitter också i tankarna på d3100 eller en d90.

Jag hade bestämt mig på D90 när mina finanser finns där men så var jag på en bjudning där värden som fotar ganska mycket hade en D80, vilket verkade vara en kanon kamera.
Senare tittade jag upp dessa på blocket och där kan man få dessa med kit-objektiv för ca 2500:-

Vad har ni för synpunkter på d80? Är det värt som nybörjare att istället spara vidare till d90?
 

perstromgren

Aktiv medlem
Sitter också i tankarna på d3100 eller en d90.

Jag hade bestämt mig på D90 när mina finanser finns där men så var jag på en bjudning där värden som fotar ganska mycket hade en D80, vilket verkade vara en kanon kamera.
Senare tittade jag upp dessa på blocket och där kan man få dessa med kit-objektiv för ca 2500:-

Vad har ni för synpunkter på d80? Är det värt som nybörjare att istället spara vidare till d90?
Visst, men när du sparat färdigt finns den kanske inte att köpa ny! En D80 är ingen dålig kamera, det heller. Men gäller det bildkvalitet är det bättre med en ny kamera, t.ex. D3100.

Per.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag skulle välja D90 8 dagar av 7. Lägg dessutom till att D90 även ger autofokus med icke AF-S objektiv som t ex billiga 50/1,8.
 

mogge79

Ny medlem
Visst, men när du sparat färdigt finns den kanske inte att köpa ny! En D80 är ingen dålig kamera, det heller. Men gäller det bildkvalitet är det bättre med en ny kamera, t.ex. D3100.

Per.
En ny kamera vill jag ju helst ha, tanken är att när återbäringen kommer skall dt bli en kamera. Var först inne på d3100 som jag tror kommer att funka bra men det hade inte suttit fel med autofocus och en högre upplöst skärm som på d90, är den inte mer framtidssäker när man vill ta fotograferingen till nästa nivå med e extra reglagen som finns?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En ny kamera vill jag ju helst ha, tanken är att när återbäringen kommer skall dt bli en kamera. Var först inne på d3100 som jag tror kommer att funka bra men det hade inte suttit fel med autofocus och en högre upplöst skärm som på d90, är den inte mer framtidssäker när man vill ta fotograferingen till nästa nivå med e extra reglagen som finns?
Man kan växa mycket med en D90 och det skadar inte att objektivutbudet är större än för D3100 genom att även äldre icke AF-S objektiv ger autofokus med D90.
 

xzxandra

Medlem
Jag har fotat både med d3000, d3100 och d90. Och det är ingen tvekan om saken, d90 is the shit om det är dem tre man ska välja mellan.
 

Taryup

Aktiv medlem
Man kan växa mycket med en D90.
Detta tror nog jag är det viktigaste. Man kan som sagt växa mycket i D90. Om du köper D3100 kommer du troligtvis (beroende på hur mycket du fotar) ha växt ur den redan om ett halvår eller kanske ett helt år. Jag har själv fotat med D70 i ett drygt halvår och känner att jag måste uppgradera.

Något som jag märkte med min D70 var displayen. Nu vet jag att den är extremt liten, och inte har särskilt bra upplösning, men D3100 har inte mycket bättre upplösning. D90 har däremot en stor display med hög upplösning. Den höga upplösning gör att du kan zooma in bilden och se om du behöver göra ändringar i inställningar, utan att behöva se bilden i datorn. Detta är något jag har saknat med min D70.

Någon tog upp D80, och vad jag vet är det en bra kamera, bara att den har lite gammal teknik. Den kom ut 2007. D90 kom ut 2008, men jag tror att den bla. har bättre ISO-möjligheter (detta är jag dock inte säker på).

Hur som helst tycker jag att du ska välja D90.
 

Mattias.A

Medlem
Satt också och skulle välja mellan dessa 2 kameror och det slutade med en D3100 som jag nu har haft i ca 6månader och känner verkligen att jag skulle valt D90 istället, motor & bättre display är något jag verkligen saknar.

hoppas du blir nöjd med D90 :)
 
ANNONS