Annons

Canon EF 300 mm f/2,8 L IS II USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Finns det någon här som känner till någon återförsäljare som har detta objektiv som lagervara. Min ordinarie leverantör kan inte ens få fram en leveransprognos från Canon p.g.a. sunamin.

Likvärdigt objektiv för Canon 5D Mark II, finns det?
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Tack för tipset, men som Du själv kostaterade så saknas bildstabiliseringen.

Med likvärdigt menar jag både funktionalitet och bildskärpa där bildskärpan givetvis är det som jag absolut inte vill göra avkall på.

Jag gissar, men vet inte, att det måste bli ett objektiv i undefär samma prisklass eller dyrare.
 

anden2

Aktiv medlem
Det enda är det gamla 300 2,8 IS, har svårt att tro att det nya kan vara synbart bättre i skärpa, det gamla ligger ju nästan redan på den teoretiskt möjliga gränsen.
Det nya lär väl vara kraftigt mycket dyrare dock.
Kanske kommer det ut fler begagnade av gamla modellen nu, det är nog ditt bästa köp tror jag.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
I nuläget är det samma leveransproblem med båda.

Ja, den "gamla" duger säkert. Har ju fått extremt mycker beröm.

Jag håller på och bygger upp en helt ny utrustning och då valde jag den nyare eftersom den andra håller på och fasas ut. I dagsläget spelar det tyvärr ingen roll. Canon kan inte leverera någondera. Det blir dyrare med den nya modellen men det blir troligen den sista utrustning jag kommer att köpa och då vill jag få det problemfritt några år framöver.

Begagnat är givetvis ett alternativ om man kan säkerställa att det är ett ömt vårdat exemplar som är till salu! Ett oömt hanterat exemplar är för dyrt vad det än kostar.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Objektivet har inte börjat leveraras så ingen har den i lager. Däremot finns föregångaren i lager hos en del och det är näst bästa alternativet. Det var visst en här på Fotosidan som köpte ett nytt 300/2,8 IS mark I till halva priset av vad det nya ska kosta via Rajala.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Den var väl inte ens tänkt att leveras än ens mtp tsunamin? Lär nog inte hända ett skvatt förrän hösten, och då ska alla tidningar etc få den först så det tar nog tid. Även om den gamla är skarp så är den nya lättare och modern bildstabilisering, vilket många gärna betalar mkt för.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Sedan verkar ju Canon i o f s ha strategin att ta i rejält med pris i början för att sedan sänka. Det blir inte hållbart i längden att ta mer betalt än Nikon gör för sin nya 300/2,8 AF-S VR II vilket är ca 50.000:-.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Vi får se vad butikspriserna blir. Det är först när objektiven verkligen finns som de börjar röra på sig nedåt.

Det tog inte så långt tid för Canon att sänka sitt centrala pris på nya 70-200/2,8 IS för att matcha Nikon. Antar att Canon först säljer till de ivrigaste och mest prisokänsliga kunderna och sedan marknadsanpassar när det börjar bli en lagervara.

En skillnad mellan Nikon och Canons 300:eek:r är dock att Nikon-objektivet inte är omgjort optiskt. Under flera åt låg Nikons supertelen cirka 10.000 över Canons som var äldre. De måste ju också tjäna in utvecklingskostaderna.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Jag tackar alla som varit vänliga att svara. "Point taken!".

Är lite förvånad att Canon har detta objektiv på sin hemsida utan kommentar eller det "gamla" alternativet.

I den bransch jag jobbat är alla leverantörer livrädda för rykten om en efterförlare. Då stendör försäljningen av det befintliga. Därför börar prissänkningsrallyt innan någon anar att efterföljare är på gång.

Får väl prova om det går att pruta ner det gamla så att förlusten bilr minimal vid byte till det nya för det är detta jag vill ha. Annars får det bli 200 mm + extendrar till 300 mm kommer.

Synpunkter på den strategin?
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Canon EF 100-400/4.5-5.6L IS USM

Jag har bestämt mig för att vänta ut objektivet. Jag har mentalt fastnat för det och kommer alltid att undra över hur det blivit om jag köpt det så jag väntar.

Under tiden skulle jag klara mig med en hyfsat bra zoom. Ett objektiv som jag inte tänkt skaffa men som jag ju kan ha mycket roligt med på idrottsarenor och i skidbackarna när jag är med barnbarnen.

CANON EF 100-400/4.5-5.6L IS USM har ju ett hyfsat pris. Är det någon här som har erfarenhet av detta objektiv och då främst skärpan? Jag hittar ingen resention.

ANM: Nu har jag hittat resentionerna. Vet int vad jag gjorde för fel när jag sökte.
 
Senast ändrad:

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Leveranstid.

Nu har jag fått leveranstid på mitt nya "Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM".
Det kommer 2011-05-25. HÄRLIGT!
 

Skarström

Aktiv medlem
GRattis :) själv ska jag hämta mitt Canon 400 5.6 L på posten idag. Det spelar i ligan under men kommer räcka för mig ett bra tag medan man kan drömma om ett 300 2.8 :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det jag hört från Canon är att augusti gäller, men de tror inte på ytterligare förseningar. (väntar på testex till Proffsfoto).
 
ANNONS