Annons

Canon 5D Mark II underexponerar

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan82

Aktiv medlem
Hej.

Köpte mig en 5D Mark II i helgen, jag har en 550D sen innan.
Det jag märkte direkt var att 5Dn underexponerade ca 4 steg.

Läste att någon enstaka hade liknande problem.

Är det något ni tycker jag ska lära mig att leva med eller går det att få det åtgärdat?

Känns ganska tråkigt tycker jag....

Mvh // Johan
 

ankarback

Aktiv medlem
Är du säker på att du kollat alla inställningar? Det är väldigt lätt att komma åt exponeringskompensationen av misstag...
 

AFJ

Aktiv medlem
4 steg? Leva med?

Nej, det är förstås helt vansinnigt - men är det säkert att det verkligen är så....
 

Johan82

Aktiv medlem
Alla inställningar verkar vara där dom ska, precis samma som på min 550D.

Dock får jag nog bli rättad när det gäller dom där 4 stegen, har inte riktigt fått grepp om det.

Men om kameran rekommenderar 1/100 sekund, så blir bilden väldigt mörk. Jag måste sänka till 1/400 för att den ska se bra ut. Hur mycket är det översatt i steg?
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Alla inställningar verkar vara där dom ska, precis samma som på min 550D.

Dock får jag nog bli rättad när det gäller dom där 4 stegen, har inte riktigt fått grepp om det.

Men om kameran rekommenderar 1/100 sekund, så blir bilden väldigt mörk. Jag måste sänka till 1/400 för att den ska se bra ut. Hur mycket är det översatt i steg?
om kameran rek 1/100sek så blir det mörkt och du måste exponera 1/400 sek för att det skall bli bra!
du menar att ljusmätare/kamera rek 1/1000sek eller ? Du har glömt en nolla
 

Studiomats

Aktiv medlem
Alla inställningar verkar vara där dom ska, precis samma som på min 550D.

Dock får jag nog bli rättad när det gäller dom där 4 stegen, har inte riktigt fått grepp om det.

Men om kameran rekommenderar 1/100 sekund, så blir bilden väldigt mörk. Jag måste sänka till 1/400 för att den ska se bra ut. Hur mycket är det översatt i steg?

Det blir bara 2 steg.
Men måste du gå från 1/100- 1/400 så borde bilden bli ännu mörkare. Ju snabbare tid desto kortare tid belyses sensorn.
 

Johan82

Aktiv medlem
Ursäkta mig, lite förvirrad ikväll.

Jag menar såklart att när jag tar bilden med 1/400 sekund som kameran rekommenderar så blir bilden väldigt mörk. Så jag får minska till 1/100 för att få en bra exponering.

Tack för alla svar :)
 

AFJ

Aktiv medlem
Ursäkta mig, lite förvirrad ikväll.

Jag menar såklart att när jag tar bilden med 1/400 sekund som kameran rekommenderar så blir bilden väldigt mörk. Så jag får minska till 1/100 för att få en bra exponering.

Tack för alla svar :)
Det är dock en ökning - 1/100 är mer än 1/400.

Nåväl, nu är vi på det klara med vad du menar. Det handlar alltså om två hela steg.

Är du säker på att du inte har slagit på spotmätning eller har exponeringskomp påslaget?
 

Studiomats

Aktiv medlem
Ursäkta mig, lite förvirrad ikväll.

Jag menar såklart att när jag tar bilden med 1/400 sekund som kameran rekommenderar så blir bilden väldigt mörk. Så jag får minska till 1/100 för att få en bra exponering.

Tack för alla svar :)
Det finns en funktion i kameran som gör att du kan justera in en rätt exponering. Kolla den så att den inte är justerad åt minus. Kommer inte ihåg var i menyn men det ska nog inte vara så svårt att hitta. Märk väl att det inte är den vanliga exponeringskomensationsknappen, denna funktion finns i menyn någon stans.
 

AFJ

Aktiv medlem
Om kameran är köpt begagnad kan det kanske vara smart att göra en fabriksåterställning så allt blir "nollat".
 

Johan82

Aktiv medlem
Det är dock en ökning - 1/100 är mer än 1/400.

Nåväl, nu är vi på det klara med vad du menar. Det handlar alltså om två hela steg.

Är du säker på att du inte har slagit på spotmätning eller har exponeringskomp påslaget?
Det har du så rätt i, jag menade att jag minskade tiden ;)
 

Johan82

Aktiv medlem
Det finns en funktion i kameran som gör att du kan justera in en rätt exponering. Kolla den så att den inte är justerad åt minus. Kommer inte ihåg var i menyn men det ska nog inte vara så svårt att hitta. Märk väl att det inte är den vanliga exponeringskomensationsknappen, denna funktion finns i menyn någon stans.
Hittar ingen sån inställning, såvida det inte är "Exp. komp./AEB" du menar. Den står på 0
 

accipiter

Aktiv medlem
Du kan börja med att öppna menyn och välja "Återställ inställningar". Välj därefter programläget "grön rektangel" och ta några provexponeringar. Ser det OK ut är det nog inga fel mellan objektiv och hus i alla fall. Välj sedan Av-läget och exponera med några olika bländaröppningar och sedan samma procedur med Tv-läget och några olika tider. Troligen ser allt bra ut. Med stora inmatningsratten kan du också prova några olika exponeringskompensationer - två steg uppåt eller nedåt. Kanske det var en oavsiktlig sådan som var källan till din fråga?
 

Johan82

Aktiv medlem
Du kan börja med att öppna menyn och välja "Återställ inställningar". Välj därefter programläget "grön rektangel" och ta några provexponeringar. Ser det OK ut är det nog inga fel mellan objektiv och hus i alla fall. Välj sedan Av-läget och exponera med några olika bländaröppningar och sedan samma procedur med Tv-läget och några olika tider. Troligen ser allt bra ut. Med stora inmatningsratten kan du också prova några olika exponeringskompensationer - två steg uppåt eller nedåt. Kanske det var en oavsiktlig sådan som var källan till din fråga?
Testat, den underexponerar i alla lägen. Jag har heller inte råkat komma åt exp.komp.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack.
Jag gör fel då alltså?
Det vi inte.

Det kan förstås vara så att det är något fel på din kamera.

Följ rådet att fota i "gröna rutan", får du då kraftigt underexponerade bilder så är den enda rimliga slutsatsen att det är något fel på din kamera.

Edit: Ser ovan att du testat gröna rutan, då skulle jag lämna in kameran där jag köpt den.
 
ANNONS