Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 300 f/2,8 L USM-tråden

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Ett par frågor gällande detta objektiv:

1) Går det äver huvudtaget att få tag på detta objektiv längre? Hittar inga ex någonstans (begagnat alltså).

2) är det prismässigt i samma klass som ef 300 f4 IS USM? Eller dyrare

3) lönar det sig detta istället för versionen f4 med IS?

4) ger objektivet godtagbara bilder med 2x-kovertern?

5) finns det något man bör tänka på utöver detta? Eventuella negativa saker (förutom vikten) som kan överraska en som använder det?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
300/2,8 utan IS dyker upp titt som tätt begagnat. Priserna brukar ligga mellan 10-15 tusen beroende på skick. Ett i nyskick gick för 20 tusen.

Skärpan är extremt bra. Klart bättre än med 300/4 IS. Vikten är lite högre än för IS-modellerna, men det är inte någon stor skillnad.

Stativfästet är mycket bättre än på IS mk I. På IS mk II är det bra igen.

Den känsligaste punkten är fokuseringsmotorn. Objektivet använder även motorn vid manuell fokusering (ställbar i 3 olika hastigheter). Det verkar vara svårt att hitta reservdelar om om motorn går sönder.

Om man tycker skärpeförlusten med 2x-telekonverter är acceptabel är individuellt. Canon 300/2,8 och 400/2,8 anses generellt ge ovanligt bra resultat med 2x konverter. 2x-konvertrarna har förbättrats för varje generation, så undvik första generationen och överväg mk III.
 

Siljefjord

Aktiv medlem
Jag har en 300/2,8 som jag köpte begagnad och är väldigt nöjd. Jag har tidigare haft en 300/4,0 och jag upplever att 2,8:an är ett snäpp bättre.

Mvh Mattias
 

Igel

Aktiv medlem
Varnar för att Canon inte längre har reservdelar till den gamla 300 f28, så går fokusmotorn så är du körd.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Intressant tråd!
Jag köpte en beg 300/2.8L USM förra året. För 6000kr.
Den var försiktigt sagt sliten. MF fungerar inte, men AF är klockren.
Hade den inlämnad till Intervistion, dom AF-kalibrerade den.
MF kunde dom inte fixa pga. Reservdelar inte finns.
Tyvärr har gummit lossnat till MF ring och ytterst på optiken.
I och med att optiken hade så mkt lossnad färg, så bedrövlig ut vid knappar och så. Så målade jag om gluggen. Den blev rätt fin! Så nu kan jag köra hårt med den så länge den håller ihop.

Köpte för övrigt en beg 500/4.5L USM nyss.

Det är perfekt med dessa 20år gamla gluggar. Utmärkta bilder och rätt bra priser beg.
 
ANNONS